Vraag

• NiekSsst
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15:26
Ik woon sinds kort in een nieuwe woning met een Ecolution combi 50 in combinatie met een Atag I-serie CV ketel en een E-thermostaat van Essent. We zijn hier in de zomer komen wonen en hadden we geen issues. Nu het wat kouder wordt springt steeds vaker de warmtepomp aan. Zo vaak zelfs dat het lijkt alsof hij 24/7 warmte aan het leveren is. Het ding maakt nogal een lawaai, waar ik mij zeker 's nacht behoorlijk aan stoor. Het is op deze manier nooit stil in huis en dat gaat toch irriteren. Dat doet mij dan ook afvragen of alles wel correct staat ingesteld.

Volgende week komt er iemand van Kemkens langs om de situatie te controleren. Gezien de situatue wil ik hem wat gerichte vragen kunnen stellen en de werkting van de Ecolution wat beter begrijpen.

Het is nu regelmatig 21,5 graden in huis, terwijl de thermostaat op 19,5 staat ingesteld. Ook wanneer ik snachts beneden kom zijn de radiatoren nog heet. Ik heb daarom de radiatoren niet volledig open staan, dan wordt het helemaal een sauna.

De Ecolution draait bijna de gehele dag in stand A2, ook in de nacht. Ik heb twee keer de foutmelding F-94 gezien en daarom de stekker er uit gehaald en de ecolution opnieuw opgestart. Daarna start hij weer normaal op naar AP-4 om vervolgens ook weer warmte te leveren.

De vorige bewoners heb ik al naar de situatie gevraagd en die gaven aan dat de Ecolution niet aan de thermostaat is gekoppeld en dus waarschijnlijk ook niet aan de CV. Dat lijkt mij onlogisch, immers hoe kan de Ecolution dan weten hoe warm het in huis is? Gebeurd dit vaker of zou ik hier naar moeten laten kijken?

Ik heb online gezocht naar informatie en een ander (zeer technisch) topic doorgelezen hier op Tweakers over de Ecolution, maar hier werd ik weinig uit wijzer.

Wat ik vooral wil weten of dit een logische werking is van de Ecolution, of dat er een en ander anders ingesteld kan worden zodat hij niet 24/7 staat te draaien. Naast lawaai kost dat natuurlijk ook energie.

Alle reacties

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:29

Cr3ator

1 bar is geen bar

Wat foto's van hoe eea qua leidingwerk aangesloten is tussen de Ecolution en de cv-ketel zouden hier erg helpen. Zou je deze kunnen toevoegen?

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:47
Het kan prima dat zo'n ding niet aan een thermostaat is gekoppeld als hij draait op een weersafhankelijke regeling. Dan maakt hij een watertemperatuur van X bij een buitentemperatuur van Y, op basis van een bepaalde stooklijn. De grootte en mate van isolatie bepalen dan voor een groot deel hoe warm het in huis wordt.

Maar ergens vermoed ik dat dat hier niet het geval is.