LAN meting resultaten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• freezid
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:07
Ik wil de Ethernet kabels gebruiken die vanuit de meterkast naar de slaapkamers lopen. Bij de eerste loop ik direct tegen een probleem aan:

In de meterkast heb ik de aansluiting gecontroleerd, hier heb ik een LAN tester aan gekoppeld (de "Master") en die geeft 1 t/m 8 correct weer. Ik heb de T568B-volgorde gebruikt (zie foto van losse Ethernet aansluiting).

Vervolgens in de kameraansluiting hetzelfde patroon aangehouden zie de foto van de achterkant van de wandcontactdoos, maar ik krijg als ik daar de remote op aansluit de volgorde:
1. 2. 3. 6. 7. 8. 5. 4.

Wat doe ik verkeerd?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9QnszFVrFRT_8mTwGpuZe-1eajE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4T9RxKfdNXxcslI7TZv3bBCI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PRkwYXB8cUBQViRoOONQM3q7JDc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LM9eW2SSXFhJFkG8oaYHPrgU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door freezid op 05-11-2025 15:36 ]

Alle reacties

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-11 16:24
Waarom volg je de volgorde niet die bij B staat in die contactdoos? Die staat er juist in zodat je hem juist aansluit. Intern worden de draden daar naar de juiste pin geleid.

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:09
freezid schreef op woensdag 5 november 2025 @ 15:36:
Ik wil de Ethernet kabels gebruiken die vanuit de meterkast naar de slaapkamers lopen. Bij de eerste loop ik direct tegen een probleem aan:

In de meterkast heb ik de aansluiting gecontroleerd, hier heb ik een LAN tester aan gekoppeld (de "Master") en die geeft 1 t/m 8 correct weer. Ik heb de T568B-volgorde gebruikt (zie foto van losse Ethernet aansluiting).

Vervolgens in de kameraansluiting hetzelfde patroon aangehouden zie de foto van de achterkant van de wandcontactdoos, maar ik krijg als ik daar de remote op aansluit de volgorde:
1. 2. 3. 6. 7. 8. 5. 4.

Wat doe ik verkeerd?[Afbeelding]

[Afbeelding]
aansluiten zoals op het plaatje staat

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
De meeste stekkers zij als B standaard aangesloten en je hebt hem nu in de doos als A aangesloten.
Het staat wel vaag in de doos omschreven met de kleuren en wisselende tekst, maar ik zou denk ik de kleurvolgorde van de B standaard aanhouden.

• freezid
.Maarten schreef op woensdag 5 november 2025 @ 15:41:
Waarom volg je de volgorde niet die bij B staat in die contactdoos? Die staat er juist in zodat je hem juist aansluit. Intern worden de draden daar naar de juiste pin geleid.
Oh my god, wat heb ik dit zitten overthinken. Ik dacht dat je naar cijfer 1 moest kijken en dat doorvertalen naar positie 1 (en dus uitkomt op half oranje). Dat is dus wel de bedoeling in de ethernet aansluiting zelf maar niet op de wandcontactdoos. Ik voel me ZO retarded.

Oké maar dank je bent de beste het werkte natuurlijk direct doei liefs

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:27

franssie

Save the albatross

@freezid ach ja en waarom denk je dat veel mensen dat zo snel zien? Been there - done that :P
En de weergave van de kleurtjes is, zoals eerder terecht opgemerkt, op zijn minst verwarrend.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• freezid
https://chatgpt.com/share...58-8009-8e86-d20426c50a6d mocht iemand toe zijn aan wat leedvermaak: het chatgpt gesprek van de afgelopen 3 dagen.

Ik zou onderaan beginnen.

[ Voor 9% gewijzigd door freezid op 05-11-2025 16:41 ]

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:43

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

epicfailguy23 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 15:45:
De meeste stekkers zij als B standaard aangesloten en je hebt hem nu in de doos als A aangesloten.
Het staat wel vaag in de doos omschreven met de kleuren en wisselende tekst, maar ik zou denk ik de kleurvolgorde van de B standaard aanhouden.
Zelfs dat niet, kleuren komen ook niet met A overeen

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:18
De kleuren op je klemmen hadden ook al een indicatie kunnen geven waar je de aders zou moeten steken.
Maar tussen de frustraties door is dat misschien wel het laatste waar je naar kijkt.

Intern kan zo'n ding verschillende bochten maken dus je moet goed opletten wat de fabrikant voorschrijft.
Regelmatig is dus de volgorde niet correct met de volgorde van de standaard die je moet volgen.

Nog een kleine tip; je twisted pairs zo ver mogelijk twisted laten. Ik ga niet verkondigen dat je het zal merken maar het is wel volgens de regels.
Zo te zien is het ook zonder punch-down tool gebruikt. Kan zeker maar een tool werkt tig aantal keren gemakkelijker.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Bruin zit goed, de rest heeft nog wat aandacht nodig. :+

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:43
Asterion schreef op woensdag 5 november 2025 @ 21:41:
Nog een kleine tip; je twisted pairs zo ver mogelijk twisted laten. Ik ga niet verkondigen dat je het zal merken maar het is wel volgens de regels.
Zo te zien is het ook zonder punch-down tool gebruikt. Kan zeker maar een tool werkt tig aantal keren gemakkelijker.
Naast deze tip, nog het volgende:
- de kabel heeft aan 1 kant een stekker en aan 1 kant een doos. Maak er gewoonte van om aan beide kanten af te monteren op een doos of patchpanel.
- deze kabel heeft hoogstwaarschijnlijk soepele aders, die wil je niet in buizen trekken of afmonteren met een punchdowntool. Gebruik solid stranded kabel hiervoor.
- gebruik een punchdowntool, houd de twist zo lang mogelijk vast, en laat de punchdowntool het resterende stuk afknippen zodat er geen onnodige reflecties de kabel op gaan.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:29
freezid schreef op woensdag 5 november 2025 @ 16:40:
https://chatgpt.com/share...58-8009-8e86-d20426c50a6d mocht iemand toe zijn aan wat leedvermaak: het chatgpt gesprek van de afgelopen 3 dagen.

Ik zou onderaan beginnen.
Je prompt is dan ook wel uitermate slecht. Begin eens een nieuw gesprek, zet daar beide foto's in en vraag waarom de ethernet kabel niet werkt.

Edit: dit krijg ik als antwoord op de vraag:
Waarom werkt deze ethernet kabel niet? (Met jou beide foto's toegevoegd)
Ah ja, ik zie het meteen — dit is een klassieker 😅

De reden dat je ethernetkabel niet werkt, is dat de aansluitvolgorde van de aders aan de wandcontactdoos (foto 1) niet overeenkomt met de RJ45-stekker (foto 2).
Met andere woorden: de kleuren zijn niet volgens hetzelfde schema (T568A of T568B) aangesloten aan beide kanten.

---

🔍 Wat ik zie:

Op de wandcontactdoos (foto 1):

De oranje en wit/oranje aders zitten bovenaan → dat lijkt op T568A, maar niet helemaal zuiver aangesloten.

Er lijkt wat verwisseling te zijn tussen wit/blauw en blauw, of tussen wit/groen en groen.

Op de RJ45-stekker (foto 2):

De kleurvolgorde is:
oranje-wit | oranje | groen-wit | blauw | blauw-wit | groen | bruin-wit | bruin
→ dat is duidelijk T568B.

---

💡 Oplossing:

Zorg dat beide kanten exact hetzelfde schema gebruiken:

Optie 1 – T568B (meest gebruikt)

1. Oranje-wit

2. Oranje

3. Groen-wit

4. Blauw

5. Blauw-wit

6. Groen

7. Bruin-wit

8. Bruin

Optie 2 – T568A (minder vaak gebruikt)

1. Groen-wit

2. Groen

3. Oranje-wit

4. Blauw

5. Blauw-wit

6. Oranje

7. Bruin-wit

8. Bruin

---

⚙️ Wat je moet doen

1. Kies één schema (T568B is standaard in NL).

2. Strip de kabel aan de wandcontactdoos opnieuw en steek de aders precies volgens dat schema in de juiste klemmen.

3. Controleer dat de aders goed in de IDC-klem zitten (dus echt doorgeprikt, niet half).

4. Test opnieuw met een kabeltester – dan weet je meteen of alles goed contact maakt.

---

Als je wilt, kan ik op basis van een close-up van de kleuren bij de wandcontactdoos exact zeggen welke ader waarheen moet volgens T568B.
Wil je dat ik dat stap-voor-stap voor je uitschrijf?

[ Voor 68% gewijzigd door DutchKel op 06-11-2025 07:23 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Pagina: 1