Hi allen,
Na ongeveer 7 jaar met mijn huidige setup te hebben gegamed (ook via Tweakers geholpen met samenstellen) ben ik het aan het kijken voor een nieuwe game pc. Dit was mijn huidige set up:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik game vooral simulatie en singeplayer games, denk aan Cities Skylines, Transport Fever 2, Planet Zoo, Anno 1800, Farming Simulator, Eurotruck Simulator, Manor Lords en af en toe een shooter zoals BF1, Sniper Elite 5. Ook doe ik soms aan videobewerking, en met nu 4K beelden heeft de huidige setup nogal moeite. Ook bij grotere simulaties draait het niet heel soepel meer.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget zit rond de 1800/1900 euro, iets meer voor een duidelijke upgrade is niet erg.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nu 2 1440p monitoren, en zit er aan te denken om 1tje te upgraden naar een 4K. Maar kan mijn beoogde build dit aan of is dit zonde van het budget om een 4K monitor te kopen?
Verder neem ik de toetsenbord + muis en 1 monitor mee.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik dacht aan een processor met meer cores en een zwaardere videokaart.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik was altijd Intel/Nvidia fan, maar zie dat ADM ook wel echt goeie processoren maakt. Voor de videokaart heb ik wel een voorkeur voor Nvidia.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De bedoeling is wel om hier weer langere tijd mee te kunnen gamen en ook toekomst proof te zijn voor de komende jaren. Niet alles hoeft dan op de hoogste settings mee te kunnen, als het maar soepel loopt.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Ik twijfel tussen zelf of laten bouwen, al is de setup hieronder ongeveer 300 euro duurder als ik hem laat bouwen bij Yourbuild. Daar zit dan wel weer 3 jaar garantie bij. Wat is aan te raden?
Is het handig om nu voor een 4K setup te gaan of kan dat later nog steeds? En komt dat dan uit met de monitor upgrade of heeft dat voor de games die ik wil spelen niet veel nut?
Ik zat naar deze monitoren te kijken:https://tweakers.net/pric...-27m2n3800a-00-grijs.html of https://tweakers.net/pric...-gaming-u27g4r-zwart.html
Dit is wat ik zelf had gevonden:
Alvast bedankt!
Na ongeveer 7 jaar met mijn huidige setup te hebben gegamed (ook via Tweakers geholpen met samenstellen) ben ik het aan het kijken voor een nieuwe game pc. Dit was mijn huidige set up:
| # | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | Intel Core i7-7700K Boxed | € 242,64 | € 242,64 |
| 1 | Moederborden | MSI B250 PC Mate | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming (rev 1.0) | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Interne harde schijven | WD Blue WD20EZRZ, 2TB | € 70,36 | € 70,36 |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Define S | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Netwerkadapters | Netgear AC1200 WiFi USB 3.0 Adapter | € 58,73 | € 58,73 |
| 1 | Monitors | Iiyama ProLite X2788QS-B1 Zwart | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Processorkoeling | Arctic Freezer i32 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Toetsenborden | Logitech MK520 Wireless Combo (Qwerty US) | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix Sport LT BLS2C8G4D240FSB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Voedingen | Seasonic Focus Plus 550 Gold | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Interne SSD's | Crucial MX300 2,5" 525GB | € 129,64 | € 129,64 |
| Totaal | € 501,37 | |||
Ik game vooral simulatie en singeplayer games, denk aan Cities Skylines, Transport Fever 2, Planet Zoo, Anno 1800, Farming Simulator, Eurotruck Simulator, Manor Lords en af en toe een shooter zoals BF1, Sniper Elite 5. Ook doe ik soms aan videobewerking, en met nu 4K beelden heeft de huidige setup nogal moeite. Ook bij grotere simulaties draait het niet heel soepel meer.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget zit rond de 1800/1900 euro, iets meer voor een duidelijke upgrade is niet erg.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nu 2 1440p monitoren, en zit er aan te denken om 1tje te upgraden naar een 4K. Maar kan mijn beoogde build dit aan of is dit zonde van het budget om een 4K monitor te kopen?
Verder neem ik de toetsenbord + muis en 1 monitor mee.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik dacht aan een processor met meer cores en een zwaardere videokaart.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik was altijd Intel/Nvidia fan, maar zie dat ADM ook wel echt goeie processoren maakt. Voor de videokaart heb ik wel een voorkeur voor Nvidia.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De bedoeling is wel om hier weer langere tijd mee te kunnen gamen en ook toekomst proof te zijn voor de komende jaren. Niet alles hoeft dan op de hoogste settings mee te kunnen, als het maar soepel loopt.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Ik twijfel tussen zelf of laten bouwen, al is de setup hieronder ongeveer 300 euro duurder als ik hem laat bouwen bij Yourbuild. Daar zit dan wel weer 3 jaar garantie bij. Wat is aan te raden?
Is het handig om nu voor een 4K setup te gaan of kan dat later nog steeds? En komt dat dan uit met de monitor upgrade of heeft dat voor de games die ik wil spelen niet veel nut?
Ik zat naar deze monitoren te kijken:https://tweakers.net/pric...-27m2n3800a-00-grijs.html of https://tweakers.net/pric...-gaming-u27g4r-zwart.html
Dit is wat ik zelf had gevonden:
| # | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 9700X Boxed | € 283,99 | € 283,99 |
| 1 | Moederborden | Gigabyte B650 GAMING X AX V2 (rev. 1.x) | € 154,99 | € 154,99 |
| 1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce RTX 5070 WINDFORCE OC SFF 12G | € 558,99 | € 558,99 |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design North - Mesh Charcoal Black | € 133,70 | € 133,70 |
| 1 | Processorkoeling | DeepCool AK620 | € 46,83 | € 46,83 |
| 1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32 | € 170,72 | € 170,72 |
| 1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 12 M 850W | € 133,99 | € 133,99 |
| 1 | Interne SSD's | Samsung 990 EVO Plus 2TB | € 134,73 | € 134,73 |
| Totaal | € 1.617,94 | |||
[ Voor 1% gewijzigd door Sportstand op 05-11-2025 13:17 . Reden: Games en monitoren toegevoegd ]