Hoe krijg ik ontvanger vloerverwarming weer goed werkend?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• A1989
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 06-11 22:49
Hoi!
We hebben een woning met stadsverwarming en vloerverwarming op meerdere verdiepingen.
Op de 2e verdieping (badkamer + 2 kamers) worden de vloeren wel warm, maar de ruimtetemperatuur komt niet verder dan ongeveer 21°C, ook al staan de thermostaten op 23–24°C.

We zien dat de warmtevraag steeds even stopt (vlammetje op de thermostaat gaat uit en de actuator sluit iets), groene lampje op de ontvangen gaat even uit, terwijl de temperatuur nog niet gehaald is.
Daarna gaat alles weer aan en open. Hierdoor warmt de ruimte niet door.

Dit gebeurt alleen op de 2e verdieping.
De 1e verdieping en begane grond met hetzelfde systeem warmen wel gewoon door naar 22–23°C.

Wat al gedaan is:
Verdeler ontlucht
Mengtemperatuur verhoogd (vloer is warm genoeg)
Nachtstand uitgezet
Actuatoren werken en reageren
Ontvanger is gereset (stekker eruit)

Dus de aanvoer is oké en de vloer is warm. Het lijkt er meer op dat de warmtevraag te vaak onderbroken wordt door de regelunit / ontvanger bij de verdeler.

Wie heeft hier ervaring mee en weet wat ik nog zou kunnen proberen?

Alvast dank!

Alle reacties

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11:54
Heb je wat foto's, we zijn hier dol op foto's van de verschillende onderdelen.
Welke temperaturen gaan er door het systeem?
Wat voor soort verdeler? (Gaat er "heet water in dat gemengd wordt met kouder retour water of is het een "lage temperatuur installatie?)
Zitten er temperatuur voelers op de leidingen die het openen en sluiten regelen, zitten die goed kun je die uitwisselen met andere en kijken of het probleem verplaatst?
"vloer is warm genoeg", wat is warm genoeg precies?
Kan je een andere ontvanger inzetten en deze elders aansluiten, kijken of het probleem verplaatst.

Als je de temperatuur op 30 zet, gaat hij dan wel door en wordt het dan wel warmer?

• A1989
Het is een mengverdeler (stadsverwarming aanvoer is ~70°C → gemengd terug naar ±50°C richting de vloerlussen).
De vloer voelt duidelijk warm, dus aanvoer en flow lijken aanwezig.

Temperatuurverschil aanvoer / retour gemeten met hand en IR:
Aanvoer ca. 47–51°C
Retour ca. 35–38°C
(Dus er loopt wél water door de lussen.)

Actuatoren openen en sluiten netjes.
Je ziet echter dat de warmtevraag zelf steeds stopt, terwijl de ingestelde temperatuur nog niet is gehaald.
Dat maakt dat ik eerder denk aan regeling/ontvanger dan aan een mechanisch probleem.

"Vloer warm genoeg" bedoel ik: de vloer blijft constant warm aanvoelen, je voelt geen “uitkoelen”.
Alleen de lucht komt niet verder dan ~21°C → dus de ruimte warmt niet door.

Thermostaten staan allemaal in dagstand (geen nacht / geen auto) en allemaal op dezelfde ingestelde temperatuur om flow te maximaliseren.

De vraag over de temperatuur op 30°: Dat ga ik nu testen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/66mRackig6XQPE_BnrnZ0kvnqEQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sFT1belFi8wgiHoxRHLMlqpi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tUH36Bz3J58YPdugb7PqjFwpfZU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VZmQ7VfvALarokCPPtF3xzd8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JK_0LRmC9iHKtuJ5lwbssgjk8E8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qCdtkwXLrKRC20dvqyYpMOXp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/77aj-aH_8GmzfKF7NU2R2ilaZBg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Rd6FyyVmvOMoGZrFBPl3FL1.jpg?f=fotoalbum_large

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
op de afbeeldingen zie ik alleem aar dta het goed lijkt te gaan.
Zodra het groene lampje aan gaat, gaat de actuator open (blauwe ring zichtbaar), en zie je de temperatuur van de aanvoersensor oplopen naar ~35 graden. bij geen vraag zie ik minder groene lampjes, actuatoren dicht (blauwe ring weg) en temperatuur op ca 20 graden.

Ik denk dat er iets in de thermostaat niet goed zit omdat die te snel weer afslaat?
Heb je foto's van je thermostaten? doen die alleen op lucht temperatuur of ook op vloer temperatuur?

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

• A1989
De thermostaten werken op luchttemperatuur, niet op vloersensoren.
Dat verklaart op zichzelf nog niet het probleem, want de vloeren worden wél warm.
De actuators reageren ook (open/dicht), het signaal komt dus aan. Maar de warmtevraag stopt terwijl de gemeten temperatuur nog 1–2°C onder de setpoint ligt. Dus de thermostaat vraagt nog warmte, maar de ontvanger beëindigt de warmtevraag te vroeg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_DZmjlWbjrRb7NMzNmBsHO6TJzw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xu9PfipCQ9ZGXZ3JT8gm3XFT.jpg?f=fotoalbum_large

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Ik zie dat de druk op 3 bar staat is dat niet een beetje veel van het goede? 2 is wat men max aanbeveelt. En ben je eigenaar of huurder van het huis en het systeem? In geval van huurder zou ik de eigenaar er eens bij halen.
Kijk ook even of je de handleiding van de Wilo pomp kan achterhalen die lijkt nu op stand 3 te staan. Mogelijk dat je daar ok nog wat mee kan.
Pagina: 1