Eerst Tweakers, dan shoppen! Bekijk onze selectie van de beste Black Friday deals en voorkom een miskoop door valse kortingen.

• Wieisdemol
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05-11 12:09
Met de komst van het nieuwe pensioenstelsel krijgen deelnemers een persoonlijke pensioenpot te zien.

Ik vraag me af hoe transparant dit overzicht straks wordt.

-Krijgen we niet alleen te zien hoeveel premie er in totaal is ingelegd (door mijzelf en mijn werkgever),
maar ook:
-welke kosten daarvan zijn ingehouden (zoals administratie- of beleggingskosten)?
-welk bedrag er uiteindelijk daadwerkelijk is belegd in mijn persoonlijke pot?

Met andere woorden: wordt straks inzichtelijk wat er precies met mijn en mijn werkgeversbijdrage is gebeurd, of zie je alleen het eindresultaat, het totale vermogen in de persoonlijke pensioenpot?

Heeft iemand hier al meer informatie of ervaring mee?

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-11 21:36

jjust

Het leven is een strijd

Dat gaat waarschijnlijk per fonds verschillen en dat zal de komende tijd nog wel in ontwikkeling zijn. De fondsen zijn druk bezig om de overgang naar het nieuwe stelsel voor elkaar te krijgen. Ik vermoed dat er nu nog maar beperkt aandacht is voor de periode na invaren.

De kans is groot dat de gegevens die jij noemt in de overzichten komen te staan voor deelnemers. Het enige wat mij onzeker lijkt, is of de beleggingskosten ook worden gespecificeerd. Er is een kans dat in je persoonlijk overzicht alleen de nettorendementen staan. De beleggingskosten moeten wel worden opgenomen in het jaarverslag. Dan kan je ze daar terug vinden.

In deze publicatie van een bewaarbank voor pensioenfondsen staat op pagina 9 een voorbeeld specificatie voor een 'kassabon' in de solidaire premieregeling https://www.caceis.com/fi...-uitvoering-31-5-2023.pdf. Daar staan de door jou genoemde gegevens ook in.

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
En wat wil je dan met die informatie doen? Je kan het overtypen in excel, meer zou ik niet weten.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:29
Prisma16 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 21:46:
En wat wil je dan met die informatie doen? Je kan het overtypen in excel, meer zou ik niet weten.
In sommige sectoren is de deelname aan een tweede-pijler pensioen vrijwillig (je kunt er van afzien) of kun je vrijwillig extra inleggen.

Dan is het relevant om te weten wat de kosten zijn, want als die te hoog zijn kun je het wellicht beter zelf regelen via een derde pijler pensioenrekening.

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:03
@Wieisdemol Dat hangt heel erg van de keuzes af van de pensioenuitvoerder.

Ik zit zelf in de testhoek bij 1 van de grotere PUO’s, en op de mijnomgeving kan je straks prima zien wat de inleg is in je pensioenvermogen en wat de kosten zijn.

Dit is ook wettelijk bepaald, in de volksmond de kassabon genoemd.

Verwachting is dat je UPO er ook anders uit gaat zien, afhangend waar jou pensioen zit.

[ Voor 12% gewijzigd door Deshmir op 05-11-2025 22:04 ]

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 09-11 16:35
Wij hebben al jaren een pensioenverzekering op het werk en in de jaarlijkse documenten en daar staan alle premies, kosten en prognoses van verschillende scenarios in. Het nieuwe pensioenstelsel lijkt hier een beetje op, al verschilt de geleverde informatie wellicht per uitvoerder.
Pagina: 1