Vraag

• Invictus66
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:26
Ik heb thuis een Asus Aimesh netwerk met 2 X ZenWiFi XT8 en mijn oude router, een asus Bluecave. Op zich werkt het meestal prima voor mij. Ik heb echter recent een probleem. De bluecave verzorgt in principe de WiFi in mijn kelder. Ik heb een Homewizard P1 meter, die ook in de kelder hangt. Als hij naar de Bluecave connecteert (via WiFi), werkt het prima, echter lijkt die P1 soms ook naar de router in de woonkamer te connecteren. Technisch gezien lijkt dat te lukken, ik zie de P1 meter dan als een geconnecteerd device op de router, echter is het signaal dan zeer zwak en gaat hij in mijn Homewizard app offline, wat best vervelend is, aangezien mijn batterij en laadpalen afhankelijk zijn van de data van die P1 meter.
Ik kan devices pinnen aan een bepaald AP, maar enkel aan de XT8 routers, niet aan de Bluecave. Is er een mogelijkheid om er voor te zorgen dat de P1 meter altijd via de Bluecave connecteerd? Of gooit ik die Bluecave beter buiten, omdat hij te oud is?

Alle reacties

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Te oud? De Blue Cave is WiFi-5. Dat is niet meer nieuwste maar zou prima in staat moeten zijn de verbinding met een dom IoT apparaat te leveren. Relevanter is waarschijnlijk dat het een ander chipset(vendor) heeft dan de XT8 (Maxlinear vs Broadcom) wat op driverniveau verschillen kan geven. Dat kan ook verklaren waarom er verschillen zijn in beschikbare functionaliteit.

Maar stapje terug:'pinnen' zou helemaal niet nodig moeten zijn.
1) een enigszins competente client hoort te verbinden met BSSID (AP) met beste signaal als het kan kiezen uit meerdere binnen een SSID.
2) al is de client niet zo slim - en dat is IoT meuk zelden - ondersteunt AiMesh band- en client steering. Als de AiMesh constateert dat een client verbonden is met slechte verbinding, dan hoort het die device een schop te geven richitng AP die betere verbinding kan leveren. Dat lijkt hier niet te gebeuren.

Paar dingen om na te gaan:
- wat voor signaalniveau's hebben we het hier over? Wat is de RSSI van de P1 als het met de Bluecave verbonden is? en wat is de RSSI indien met XT8 verbonden?
- zijn er behalve met deze P1 verbindingsproblemen met de Bluecave? Hebben andere apparaten er ook last van?
- hoe zit het met firmware? De laatste update van de Blue Cave was in 2021 (dat is wel flink oud - teleurstellend dat Asus geen langer support levert). Heb je die geinstalleerd?
- is het probleem altijd aanwezig geweest, of is het op bepaald moment begonnen? In dat laatste geval, wat was het laatste dat je daarvoor veranderd had qua hardware, fysieke plaatsing of configuratie?

Oslik blyat! Oslik!

• Invictus66
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:26
- Bij verbinding met de Blue cave hebben we het over -52dBm. Hoeveel dat is met de XT8 kan ik momenteel niet zeggen.
- Er zijn andere apparaten die ook regelmatig switchen, maar die lijken er niet echt last van te hebben.
- De Bluecave heeft de meest recente firmware
- Het probleem is er altijd wel geweest (ik heb de P1 meter nog niet zo heel lang). Het "probleem" is vooral dat het niet zo veel voorkomt, 1 keer per maand of zo. Het is dus moeilijk te pinpointen waar het exact mis loopt.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:45

DukeBox

loves wheat smoothies

Kan je het zendvermogen in je woonkamer niet wat lager zetten?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Invictus66 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 14:00:
- Bij verbinding met de Blue cave hebben we het over -52dBm. Hoeveel dat is met de XT8 kan ik momenteel niet zeggen.
Dat is meer dan goed genoeg. SIgnaalniveau is alvast het probleem niet. Ik ken de specifieke steering algoritme van Asus' AiMesh niet, maar normaliter wordt pas onder de 67dBm gekeken of er gesteered moet worden ergens anders heen. Dat is gelijk reden om te willen weten wat de RSSI is via de XT8; als dat onder de -67dBm is verklaart het waarom de verbinding zo slecht is - maar omgekeerd zou er dan actief client steering naar de Blue Cave moeten plaatsvinden.
- Er zijn andere apparaten die ook regelmatig switchen, maar die lijken er niet echt last van te hebben.
Opvallend. Klinkt bijna alsof de WiFi op de Blue Cave regelmatig uitvalt cq het apparaat aan het rebooten is.

Het is een ontwerp uit 2017. Heb je het daadwerkelijk al 8 jaar, of korter? Als het echt zo' oud beestje is, kijk naar de voeding ervan. Reboots van ouder netwerkapparatuur komen vaak van een voeding die niet meer in staat is continu goede voltages af te geven. Als je een andere voeding hebt met zelfde connector en zelfde voltage die minimaal zelfde stroom/wattage kan leveren, probeer die eens.
- De Bluecave heeft de meest recente firmware
Daar valt weinig te doen. Ik moet wel zeggen: qua prestaties etc vind ik een tweede generatie WiFi-5 apparaat helemaal niet zo oud, zeker niet voor secundair gebruik als dit, maar al 4 jaar geen firmware updates is echt slecht - dat is een beveiligingsrisico en betekent dat als er bugs zijn dat je ermee opgezadeld zit. Ik zou om die reden wel naar iets anders kijken - allicht voor hele netwerk, en dan nadrukkelijk kijken naar supportbelofte. Support is hier minder dan vier jaar na introductie gestopt en dat is voor apparatuur dat in de meeste gevallen langer dan dat gebruikt wordt echt beneden peil van Asus.
- Het probleem is er altijd wel geweest (ik heb de P1 meter nog niet zo heel lang). Het "probleem" is vooral dat het niet zo veel voorkomt, 1 keer per maand of zo. Het is dus moeilijk te pinpointen waar het exact mis loopt.
Dat is inderdaad lastig troubleshooten...

Wat je zou kunnen doen om in ieder geval hardware uit te sluiten is om tijdelijk de Blue Cave en een van de twee XT8 om te wisselen in je netwerk. Als de problemen in de kelder weg zijn en op de plek waar de Blue Cave terecht komt problemen beginnen, dan heb je een schuldige te pakken. Blijven de problemen in de kelder, dan is de Blue Cave alvast niet meer hoofdverdachte.

Oslik blyat! Oslik!