Vraag

• Ace132
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21:58
Op ons kantoor hebben we 7 Yealink toestellen die via FreePBX aan een SIP Trunking over Coax modem hangen.
Dit werkt prima, alleen was dat Raspberry-Pi-FreePBX-Thingy maar voor enkele dagen, zodat we verder konden en een degelijke PBX konden installeren. Nu zijn we 2,5 jaar later en die Raspberry hangt daar nog steeds met velcro aan de muur. 8)7

Hier is alles Ubiquiti dus had ik mijn oog al op op Unifi Talk. Maar dan moest ik minstens één toestel voor €300 van Ubiquiti kopen om dan niet zeker te zijn dat het zou werken.

Nu zag ik een paar dagen geleden dit: https://gist.github.com/C...4169cd5ec6cc336359c41f04d

Dus kon ik een proefopstelling doen en intern werkt alles perfect.
Alleen krijg ik de SIP Trunk van Telenet maar niet aan de praat. Dus geen uitgaande of inkomende gesprekken.
En dit terwijl met Freepbx alles gewoon werkt.
Het enige wat ik moet ingeven is het IP adres van de VOIP modem zelfs geen username of password.
Bij Unifi Talk kan je extra velden aanmaken, maar ik zou niet weten welke omdat ik in FreePBX ook niets moet ingevullen.

Iemand enig idee waar ik zou kunnen zoeken of naar moeten kijken ?

Alle reacties

• Ghostface9000
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:08
Helemaal geen ervaring met unifi talk, maar wel met andere pbxen.

Heb je een oude blauwe oneacces ? of een nieuwe zwarte audiocodes ?
't klopt inderdaad dat je bij een telenet sip trunk niet moet sip registreren of geen username en pass nodig hebt. Wel is het zo dat telenet het interne ip van je pbx moet instellen in hun iad.

Is dit gebeurd ? Of heeft je unifi talk console hetzelfde ip als de raspberry pi gekregen ?

Daarna zou ik een wireshark trace nemen om te kijken waar het mis gaat.

Weet dat ze afhankelijk van of je een oneacces of audiocodes hebt ook een specifiek nummerformaat verwachten. Zal een beetje trail & error zijn. Weet niet hoeveel je het nummerformaat kan manipuleren in talk ? Zie dat de provider telenet alvast niet supported of getest is.

[ Voor 12% gewijzigd door Ghostface9000 op 05-11-2025 10:28 ]

• Ace132
Je bent precies goed op de hoogte.
Ik heb de zwarte audiocodes die aan een eigen modem hangt.
Het schoot me deze nacht inderdaad te binnen dat ik aan Telenet het ip-adres van mijn PBX heb moeten opgeven. Ik heb net even geprobeerd om het IP adres van Unifi talk op dat van de huidige PBX te zetten, maar zonder succes. Maar omdat de telefoons daardoor niet meer werkte heb ik dat maar snel terug gezet. Misschien had ik modem en audiocodes even moeten rebooten. Straks na de kantooruren ga ik nog eens proberen.

• Ace132
Ik heb de hele avond geprobeerd, maar het wil maar niet lukken. Ik heb het ip-adres van mijn freepbx aan de Cloudkey gegeven. En dan alle mogelijke nummerformaten geprobeerd. Bij het toestel dat oproept klinkt het alsof hij over gaat, maar er komt niks aan bij het ontvangende toestel. Ik vind het onvoorstelbaar dat er op heel het internet geen enkel informatie te vinden is over de sip instellingen van de grootste telecomprovider van België.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:59

nelizmastr

Goed wies kapot

Het kan zomaar zijn dan Unifi Talk niet bij de SIP trunk registreert.
Je zou eens in de logs kunnen duiken of je daar iets over kunt vinden.
Als je Talk op een CK draait dan zit het daarin.

Kan zijn dat de UI dit niet toont en je SSH moet aanzetten en de files via CLI or SFTP moet ophalen/bekijken.
Al zouden ze onder de system settings te vinden moeten zijn.

I reject your reality and substitute my own

• Ace132
Achja, de logs, helemaal vergeten. Ik ga eens uitzoeken of ik deze kan uitlezen.
Bedankt voor de tip! Ik had al eens even naar wireshark gekeken, maar dat is toch wat boven m’n pet denk ik.

• Ghostface9000
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:08
@nelizmastr Er is gebeurd helemaal geen sip registratie bij deze provider.

Zou toch kijken of je een pcap kan maken.
Daarna filteren op sip verkeer en zien of er wel een invite binnen komt of dat er überhaupt wel communicatie is tussen unifi talk en de iad.

• Ace132
Net met wireshark geëxperimenteerd. In beide gevallen zie ik net dezelfde 200 requests tussen de pbx en het IP-adres van de audiocodes. Het rinkelen wordt ook opgenomen in wireshark. Enkel aan de andere kant gaat de telefoon niet over. Echt spijtig dat het niet werkt. Ik heb ook naar Telenet gebeld, zij hadden het over geblokkeerde poorten. Maar hoe of wat juist konden ze me ook niet vertellen.
Pagina: 1