• DeRooney
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:02
Mijn iPhone 11 heeft de afgelopen tijd het probleem dat het geheugen maar helemaal vol blijft lopen. Hoeveel ik ook verwijder, ik heb niet eens genoeg opslag meer beschikbaar om Whatsapp te kunnen openen.

Misschien toevallig, maar het moment waarop dat gebeurde was ook het moment dat iOS26 beschikbaar kwam voor installatie.

Ik heb nu al weken dat ik ongeveer iedere dag weer meer apps verwijder. Ik heb nauwelijks nog een app op mijn telefoon staan. Ik vraag mij af: stom toeval en waar kan het dan vandaan komen dat mijn telefoon zo vol loopt? Of kan er een link zijn met iOS26?

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:18
Er kan zeker een link zijn met iOS26 upgrade, immers de telefoon moet die installatie downloaden en uitpakken.
Ondertussen blijven ook de servicepacks van iOS18 uitkomen.

Echter om het zeker te weten moet je de iOS26.1 upgrade uitvoeren en daarna kijken hoeveel ruimte er dan weer over is.

Let ook op dat bijvoorbeeld Siri veel ruimte in kan nemen op basis wat die indexeert. Net als AI functionaliteiten die lokaal een database opzetten.

• DeRooney
Ik heb 'updates automatisch downloaden' expres al uitgezet.
Ik zie geen mogelijkheid om de mogelijk reeds gedownloade iOS26 weer te verwijderen. Ik hoef iOS26, blijf liever op iOS18. Maar als ik 20 apps verwijderd heb,mijn verwijderde foto's en video's ook 'geleegd' heb, en tijdelijk weer voldoende ruimte gerealiseerd heb om Signal en/of Whatsapp te kunnen openen, dat dit van korte duur is en ik daarna weer aan de bak moet. Ik vraag me af wat dit kan zijn en hoe dit komt. Ik kan me niet voorstellen dat het zoiets is als wat ik al weleens gelezen heb over een batterij die het ineens veel slechter doet nadat je telefoon geen iOS upgrade meer gaat krijgen om je te 'forceren' een nieuwere iPhone te gaan komen (ik weet niet of dit een broodje-aap verhaal is of echt waar).

Wordt iedere mb vrijgekomen ruimte gelijk weer opgevuld met andere data van bijv. foto's ofzo?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W8xugl76LzhmvZkRRLPDZ6-CUA0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qaRKOzpRDoSeuQsoB8EGaJZs.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door DeRooney op 05-11-2025 21:02 ]

• swhnld
DeRooney schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:12:
Wordt iedere mb vrijgekomen ruimte gelijk weer opgevuld met andere data van bijv. foto's ofzo?
Ja, er zijn mechanismes die dat doen. Van media apps zoals Spotify en netflix tot social media als Facebook en Tiktop, ze cachen lokaal van alles zodat de gebruiker er niet op hoeft te wachten. Browsers doen ook zoiets met website. Mailbox neemt ook ruimte in. Probeer waar mogelijk websites te gebruiken in plaats van apps, per website wordt er minder gecached dan apps doen.
En dan heb je nog diensten als Asistenten (Siri, e.d.) of AI modellen die je telefoon indexeren inclusief alles wat er op staat en in een grote database stoppen.
Ook zijn er cloud integraties om naar te kijken of die een of twee weg synchroniseren.

Wil je er echt vanaf komen en de iOS26 kwijt raken, zorg handmatig voor een backup van WhatsApp en Signal (bij voorkeur na eerst alle media daarin op te schonen, dat vreet ook ruimte), reset de telefoon zonder backup terug te zetten en richt deze schoon in, waarbij je alles uit zet wat je maar uit kunt zetten, en met niets akkoord gaat, vooral geen Siri of optionele data vergaar services.

• DeRooney
van signal was ik alles al kwijt omdat signal recent niet geopend kon worden en de database foetsie was. Als daar een eens online automatische backupfunctie zou komen dat heel fijn zijn, maar goed. Ik ga mijn iPhone aan mijn laptop hangen en een backup maken en dan helemaal resetten. Eens kijken of het dan beter gaat.

• swhnld
DeRooney schreef op woensdag 5 november 2025 @ 15:42:
van signal was ik alles al kwijt omdat signal recent niet geopend kon worden en de database foetsie was. Als daar een eens online automatische backupfunctie zou komen dat heel fijn zijn,
Dat is er sinds vorige maand:
nieuws: Signal maakt versleutelde back-ups algemeen beschikbaar in iOS- en An...
Pagina: 1