• PetrCech_3
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
Goedemorgen,

Ik loop op dit moment volledig vast met het volgende probleem:
Ik heb een Elro Babyfoon (BC4000) waarbij ik via de monitor én app kan kijken. Top functie en zou ideaal moeten werken. Het probleem is echter dat de Elro perse via een 2.4ghz geconnect wil worden. Vroeger schakelde ik de 5ghz dan uit en was het probleem opgelost. Tegenwoordig mag dit dus niet meer bij Ziggo Smartwifi. Er valt niets meer aan in te stellen. Na meermaals contact te hebben gehad met de klantenservice hebben ze een gastnetwerk aangemaakt dat op 2.4gh werkt. Connecten is nu mogelijk, maar de app valt te pas en te onpas uit (device offline of no network krijg ik als melding). Mijn gevoel zegt dat het gastnetwerk zichzelf uitschakelt als hij een bepaalde periode geen connectiviteit herkent o.i.d. Ziggo kan me niet meer verder helpen en bij Elro weten ze het ook niet.

Vraag: Zou een externe router (met een losse 5ghz en 2.4ghz band) de oplossing kunnen zijn? En zo ja, welke zouden jullie dan adviseren? Hij komt beneden te staan terwijl de Elro op de eerste verdieping staat...

Dank voor het meedenken!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-11 18:34
Welk type Connectbox hebt je dan, want bij mij kun je de 5Ghz gewoon uitzetten.

Maar meer belangrijk, waarom denk je dat het aan of uitzetten van de 5 Ghz je probleem zal oplossen?
Er is geen enkel reden te bedenken dat die twee elkaar zouden beïnvloeden.
En uiteraard schakelt een gastnetwerk zichzelf niet zomaar uit.

Meest waarschijnlijke is dat je baybyfoon gewoon op de rand van zijn bereik zit en daardoor problemen geeft.
Gewoon even testen door die bayfoon(zender en ontvanger) in de buurt van je Connectbox ze zetten en kijken of het dan nog een probleem is.

PS Elro is nu niet wat je noemt top kwaliteit spul.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
PetrCech_3 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 09:10:
Het probleem is echter dat de Elro perse via een 2.4ghz geconnect wil worden. Vroeger schakelde ik de 5ghz dan uit en was het probleem opgelost.
Dit suggereert dat je vaker problemen met dit apparaat hebt gehad.

Je apparaat kan alleen maar 2,4GHz aan. Dat betekent ook dat het apparaat niet eens af weet van het bestaan van de 5GHz wifi. Het specifiek uitzetten van de 5Ghz is dus niet nodig.
Ik vermoed dat je in het verleden ten onrechte in de veronderstelling bent gekomen dat dit de oplossing is geweest voor het echte probleem. Bij het uitvoeren van dit soort acties verliezen de wifi apparaten meestal hun verbinding met de wifi en dan gaan ze extra hard hun best doen om de wifi weer te vinden.
Mijn gevoel zegt dat het gastnetwerk zichzelf uitschakelt als hij een bepaalde periode geen connectiviteit herkent o.i.d.
Dat gevoel is makkelijk weg te nemen: de volgende keer dat het apparaat niet meer werkt kijk je eerst op je telefoon: zie je daar de gastenwifi nog wel? Dan is de gastenwifi niet uitgeschakeld.
Vraag: Zou een externe router (met een losse 5ghz en 2.4ghz band) de oplossing kunnen zijn? En zo ja, welke zouden jullie dan adviseren? Hij komt beneden te staan terwijl de Elro op de eerste verdieping staat...
Ik denk dat je beter bent geholpen met een accesspoint op de eerste verdieping.

De focus ligt erg op de wifi, ik zou echter ook niet uitsluiten dat er een defect in de apparatuur zit waardoor de verbinding met wifi na verloop van tijd wordt verbroken.

Spel en typfouten voorbehouden

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Vraag: Zou een externe router (met een losse 5ghz en 2.4ghz band) de oplossing kunnen zijn? En zo ja, welke zouden jullie dan adviseren?
Je wil geen router maar een extra Access Point. Maar gelukkig kun je de de meeste Routers ook zo instellen dat ze als Access Point werken.

Ik zou gewoon de meest simpele TP-Link aanschaffen. Ik heb zelf ook nog een oude TP-Link Archer staan voor 2.4Ghz, puur en alleen om de sfeerverlichting van LSC en de airco aan te kunnen sturen.

Bijvoorbeeld deze: uitvoering: TP-Link TL-WR840N (nu overigens in de aanbieding op Amazon: https://www.amazon.nl/TP-...ingle-band/dp/B00HNFP4HO/)

[ Voor 8% gewijzigd door njitter op 05-11-2025 11:13 ]

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:42
Het probleem is echter dat de Elro perse via een 2.4ghz geconnect wil worden. Vroeger schakelde ik de 5ghz dan uit en was het probleem opgelost. Tegenwoordig mag dit dus niet meer bij Ziggo Smartwifi. Er valt niets meer aan in te stellen. Na meermaals contact te hebben gehad met de klantenservice hebben ze een gastnetwerk aangemaakt dat op 2.4gh werkt. Connecten is nu mogelijk, maar de app valt te pas en te onpas uit (device offline of no network krijg ik als melding).
Gebruik je de Ziggo versterkers/pods?
Het Ziggo gasten netwerk/WiFi werkt niet via hun "Smart" WiFI pods/modules, alleen vanaf het modem.
Dan heb je dus wel veel minder bereik.
Ook is het gasten netwerk natuurlijk geïsoleerd/beperkt.
Je kan SmartWiFi wel uitzetten in het modem en je eigen instellingen gebruiken.

Bij het instellen van veel 2,4GHz apparaten via apps moet je er voor zorgen dat je phone tijdens het instellen ook verbonden is met hetzelfde 2,4GHz SSID.
Dus tijdelijk uitzetten van 5GHz bij het configureren/koppelen dan het meest praktisch.
Als je "Smart" WiFi pods hebt moet je deze dan dus ook tijdelijk uitzetten/verwijderen.

[ Voor 4% gewijzigd door The_Doman op 05-11-2025 12:22 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heb je een support ticket bij Elro geraised?

Het is anno 2025 echt niet meer van deze tijd om een hersendood app te gebruiken die alleen werkt als alles in zelfde frequentieband zit. Hier zul je niet alleen bij Ziggo maar ook bij verreweg de meeste andere WiFi-systemen tegenaan lopen. Ja, 5GHz uitschakelen is een workaround, maar dat kan andere apparaten weer in problemen brengen, dus een vrij kansloze.

Oslik blyat! Oslik!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
dion_b schreef op woensdag 5 november 2025 @ 12:09:
Het is anno 2025 echt niet meer van deze tijd om een hersendood app te gebruiken die alleen werkt als alles in zelfde frequentieband zit.
Heel veel smart producten die op Wifi connecten doen dat op 2.4Ghz vanwege het grotere bereik. Ligt dus niet aan de App maar aan het device.

De leverancier heeft dit ook gewoon in hun FAQ staan. https://www.elro.eu/nl/fa...oppelen-met-de-app-BC4000

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

njitter schreef op woensdag 5 november 2025 @ 12:22:
[...]

Heel veel smart producten die op Wifi connecten doen dat op 2.4Ghz vanwege het grotere bereik. Ligt dus niet aan de App maar aan het device.

De leverancier heeft dit ook gewoon in hun FAQ staan. https://www.elro.eu/nl/fa...oppelen-met-de-app-BC4000
Er is een verschil tussen verbinden op 2.4GHz (voor meer bereik en lagere (stroom)kosten) - wat prima is voor dit soort apparaat) - en pertinent weigeren te werken als de controller app niet *ook* op diezelfde 2.4GHz verbonden is. Dat is hier het probleem.

Oslik blyat! Oslik!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:42
Er zijn heel veel topics hierdoor/daarover op de Ziggo (en ook KPN) forums:
Ziggo Community: 2,4GHz

@PetrCech_3
Probeer het via deze methode?
Aanwezige Smart WiFi pods moet je dan ook tijdelijk uitschakelen/loskoppelen:

Ziggo: Budgetlampen werken niet? Probeer deze alternatieve stappen
Met deze 8 stappen schakel je de 5GHz tijdelijk uit:
1. Ga naar http://192.168.178.1 en log in met het modemwachtwoord
2. Klik op geavanceerde instellingen en druk vervolgens op Draadloos
3. Selecteer Draadloos signaal
4. Vink ‘Kanaal optimalisatie uitgeschakeld’ aan en druk op Instellingen Opslaan
5. Vink nu ‘5 GHz wifi uitgeschakeld’ aan en klik weer op Instellingen Opslaan
6. Start nu de installatiestappen van de smartlampen en installeer beschikbare updates
7. Vink nu ‘5 GHz wifi ingeschakeld’ aan en klik weer op Instellingen Opslaan
8. Vink ‘Kanaal optimalisatie ingeschakeld’ aan en druk op Instellingen Opslaan
Je kan ook een app/tool gebruiken om te controleren of je Phone op het juiste SSID zit tijdens verbinden/configureren:

Android: NetX Network Tools
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6db2M73Ovd5aFaM6mcV8yh4zuJM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6AHXcrIyNIseP9LDFqdJLePf.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1