Vraag

• MarnixB.
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:17
Hi,

Mijn werkgever weigert om een reiskostenvergoeding te betalen, omdat de kortste reisafstand 9,8 kilometer is en er in mijn arbeidsovereenkomst staat, dat er recht is op een vergoeding bij een enkele reis van meer dan 10 kilometer. De betaling vindt plaats in hele kilometers en daarom vind ik, dat 9,8 kilometer moet worden afgerond naar 10 kilometer en ik deze vergoed moet krijgen. Heb ik daarin gelijk? En sta ik in mijn recht? Of kan ik een beroep doen op 'redelijkheid en billijkheid'? Al een beetje zitten zoeken in jurisprudentie, maar nog niet echt een vergelijkbare zaak kunnen vinden.

Dank voor de hulp alvast!

152m2 2-onder-1-kap 2016 | Quatt en Atag I32S met NIBE PCU-R120 | T6 | 6000Wp | HR++, spouw-, dak- en muurisolatie | Vloerverwarming bgg en radiatoren op 1ste en 2e etage

Beste antwoord (via MarnixB. op 05-11-2025 07:57)

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:45
@MarnixB. Je hebt niet gereageert op de suggestie voor uitruil. Daar liggen mogelijk wel kamsen en levert onde de streep in ieder geval de helft op.

Wij hebben ol het werk ook geen reiskostenvergoeding <5km en >35km. Ik heb sins vorig jaar ook uitruil er doorheen. Vereist alleen een administratieve handeling van werkgever en helpt hem als goedmakertje.

Voor de duidelijkheid een uitleg door virtuele vriend:
Uitruilen van reiskosten is een regeling waarbij een werknemer een deel van het brutosalaris ruilt voor een netto reiskostenvergoeding, wat belastingvoordeel oplevert. Dit kan alleen als de werkgever een fiscale ruimte heeft, bijvoorbeeld omdat de vergoeding die de werknemer ontvangt lager is dan de maximale fiscaalvrije vergoeding van € 0,23 per kilometer voor woon-werkverkeer.

Hoe werkt het?
Fiscale ruimte: De maximale fiscaalvrije vergoeding is € 0,23 per kilometer, berekend over maximaal 214 dagen per jaar (voor een 5-daagse werkweek).
Berekening: De fiscale ruimte is het verschil tussen het maximale fiscaal vrije bedrag en de werkelijke reiskostenvergoeding die de werkgever al betaalt.
Ruilen: Werknemers kunnen een deel van het brutosalaris inruilen tegen deze fiscale ruimte. Dit betekent dat een deel van het brutoloon wordt ingeleverd en netto als reiskostenvergoeding wordt ontvangen.

Voordeel: De werknemer betaalt geen loonheffing over het uitgeruilde bedrag, wat resulteert in een netto voordeel.

[ Voor 101% gewijzigd door assje op 05-11-2025 07:48 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Alle reacties

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Meer dan 10km haal je ook niet als je het tot 10.0km afrondt.

En ik denk dat wg gelijk heeft als er niets over afronding is afgesproken.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:58
De betaling vindt plaats in hele kilometers en daarom vind ik, dat 9,8 kilometer moet worden afgerond naar 10 kilometer en ik deze vergoed moet krijgen. Heb ik daarin gelijk?
Vindt de betaling plaats op hele kilometers, afgerond naar boven bij je werkgever? Zo niet, dan hoef je het niet eens te proberen.

The devil is in the details.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:04
Je kan het natuurlijk altijd proberen, maar juridisch denk ik dat het mogelijk lastig is tenzij er inderdaad staat dat de berekening gedaan wordt in hele, afgeronde kilometers, de ondergrens is immers vrij specifiek en vaak staat er zelfs ook nog in het contract hoe er exact berekend wordt om discussie te voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan kortste route op basis van de ANWB routeplanner.

[ Voor 10% gewijzigd door Dennism op 04-11-2025 23:45 ]

• Beyond
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:59

Beyond

Dussssss.......

Wil je om dit stennis gaan maken?

Al het goeie.......

• assje
Vraag je werkgever om fiscale uitruil, kost hem niks en levert jou in ieder geval nog de helft op.

Ik vind dit wel altijd zo'n belachelijke regel, werknemers die dicht bij wonen zou je juist moeten stimuleren.

[ Voor 37% gewijzigd door assje op 04-11-2025 23:46 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Hahn
Beyond schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 23:43:
Wat bedoel je met 'dit'? Want het gaat slechts om 0,2km verschil, maar dat kan TS in theorie wel zo'n €1100 €1000 per jaar schelen (10km x €0,23 kilometervergoeding, aannemende dat TS 5 dagen per week op kantoor werkt).
assje schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 23:45:

Ik vind dit wel altijd zo'n belachelijke regel, werknemers die dicht bij wonen zou je juist moeten stimuleren.
Te stimuleren wat te doen? Want dat je bij <10km geen kilometervergoeding krijgt is juist vaak om te stimuleren te gaan fietsen bijvoorbeeld ;)

[ Voor 33% gewijzigd door Hahn op 04-11-2025 23:59 ]

• assje
Hahn schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 23:46:
Te stimuleren wat te doen? Want dat je bij <10km geen kilometervergoeding krijgt is juist vaak om te stimuleren te gaan fietsen bijvoorbeeld ;)
Stimuleren om bij jou te komen/blijven werken. Of je op die fiets komt of niet heeft de werkgever niets mee te maken.

De eerste 10km zou beter dubbel vergoed worden en hoe verder weg hoe minder.

• Hahn
assje schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 23:51:
[...]

Stimuleren om bij jou te komen/blijven werken. Of je op die fiets komt of niet heeft de werkgever niets mee te maken.

De eerste 10km zou beter dubbel vergoed worden en hoe verder weg hoe minder.
Dubbel vergoed zelfs, nog effe...

• MarnixB.
[...]

Wat bedoel je met 'dit'? Want het gaat slechts om 0,2km verschil, maar dat kan TS in theorie wel zo'n €1100 per jaar schelen (10km x €0,23 kilometervergoeding, aannemende dat TS 5 dagen per week op kantoor werkt).
Het gaat om 3 dagen per week naar kantoor dus zo'n €600,- per jaar. Daarbij gaat het ook nog eens om een situatie die al jaren bestaat, dus als ik 'gelijk' heb dan kan ik het voor 5 jaar terug vragen. Dat in de wetenschap dat ik al jaren op een 0-lijn sta, terwijl de inflatie de afgelopen 5 jaar gigantisch is. Al met al voldoende reden om weg te gaan, maar wil dit eerst graag regelen, mocht dat lukken.

152m2 2-onder-1-kap 2016 | Quatt en Atag I32S met NIBE PCU-R120 | T6 | 6000Wp | HR++, spouw-, dak- en muurisolatie | Vloerverwarming bgg en radiatoren op 1ste en 2e etage

• assje
Wat bedoel je met 'dit'? Want het gaat slechts om 0,2km verschil, maar dat kan TS in theorie wel zo'n €1100 per jaar schelen (10km x €0,23 kilometervergoeding, aannemende dat TS 5 dagen per week op kantoor werkt).
214x20x0.23=€984,40

Met toepassen uitruil halveert het verschil. Blijft natuurlijk pijnlijk om zo'n halfgare (maar gebruikelijke) regel.

• assje
MarnixB. schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 23:55:
Het gaat om 3 dagen per week naar kantoor dus zo'n €600,- per jaar. Daarbij gaat het ook nog eens om een situatie die al jaren bestaat, dus als ik 'gelijk' heb dan kan ik het voor 5 jaar terug vragen. Dat in de wetenschap dat ik al jaren op een 0-lijn sta, terwijl de inflatie de afgelopen 5 jaar gigantisch is. Al met al voldoende reden om weg te gaan, maar wil dit eerst graag regelen, mocht dat lukken.
Reiskostenvergoeding is geen wettelijk recht, werkgever mag zijn beleid bepalen. Ik geef je heel weinig kans, zeker niet als je gaat afdwingen ipv goodwill.

9,8 is minder dan 10, simpel.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

[...]

Als het je al lukt, lijkt terugwerkende kracht mij 'nogal ambitieus' ;)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

• MarnixB.
assje schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 23:58:
[...]

Reiskostenvergoeding is geen wettelijk recht, werkgever mag zijn beleid bepalen. Ik geef je heel weinig kans, zeker niet als je gaat afdwingen ipv goodwill.

9,8 is minder dan 10, simpel.
Nee, het is zeker geen wettelijk recht, dat begrijp ik. Kilometers worden in hele kilometers afgerond. 10,8 wordt 11, dus (mijn redenering) 9,8 wordt 10. Net als dat 9,4 wordt afgerond naar 9 en 10,4 naar 10.

Ik ben eigenlijk benieuwd of er ooit soortgelijke zaken voor de rechter geweest zijn. ChatGPT kan helaas niet zoeken in rechtspraak.nl en de zoekfunctie in die site is ruk.

• assje
MarnixB. schreef op woensdag 5 november 2025 @ 00:03:
Nee, het is zeker geen wettelijk recht, dat begrijp ik. Kilometers worden in hele kilometers afgerond. 10,8 wordt 11, dus (mijn redenering) 9,8 wordt 10. Net als dat 9,4 wordt afgerond naar 9 en 10,4 naar 10.

Ik ben eigenlijk benieuwd of er ooit soortgelijke zaken voor de rechter geweest zijn. ChatGPT kan helaas niet zoeken in rechtspraak.nl en de zoekfunctie in die site is ruk.
Ik zou je energie in nuttige zaken stoppen ipv dit.

Als de regeling zegt "meer dan 10" dan kan werkegever eenvoudig verdedigen dat je pas vanaf 11km recht hebt.

Je had beter al die jaren uitruil toe kunnen passen.

• Hahn
[...]

Ben je het al 5 jaar aan het proberen, of nu pas? Indien het laatste, dan helpt het niet mee als je het vorige 5 jaar blijkbaar geaccepteerd hebt en nu opeens €3000 zou willen vangen.
MarnixB. schreef op woensdag 5 november 2025 @ 00:03:
[...]

Je zegt nu weer 'kilometers worden in hele kilometers afgerond', maar wéét je ook zeker dat het gaat om naar boven afgerond, of naar het dichtstbijzijnde gehele getal, bijvoorbeeld van collega's, of wat er in documenten van je werk staat? Of vul je dat zelf in?

Want 'op hele kilometers afgerond' zegt op zichzelf niks over of het naar boven of naar beneden afgerond wordt.

• MarnixB.
Hahn schreef op woensdag 5 november 2025 @ 00:06:

Je zegt nu weer 'kilometers worden in hele kilometers afgerond', maar wéét je ook zeker dat het gaat om naar boven afgerond, of naar het dichtstbijzijnde gehele getal, bijvoorbeeld van collega's, of wat er in documenten van je werk staat? Of vul je dat zelf in?

Want 'op hele kilometers afgerond' zegt op zichzelf niks over of het naar boven of naar beneden afgerond wordt.
Het wordt afgerond naar het dichtsbijzijnde hele getal. Dan is mijn vraag: wordt 9,8 dan 10 en ontstaat er daarmee recht op een reiskostenvergoeding? (Al dan niet met terugwerkende kracht.)

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
MarnixB. schreef op woensdag 5 november 2025 @ 00:15:
[...]

Het wordt afgerond naar het dichtsbijzijnde hele getal. Dan is mijn vraag: wordt 9,8 dan 10 en ontstaat er daarmee recht op een reiskostenvergoeding? (Al dan niet met terugwerkende kracht.)
Nee want de wg vergoedt pas bij meer dan 10km.

• MarnixB.
Jullie zijn vrij eenduidig in de antwoorden. Helaas niet in het gewenste antwoord ;-)

Toch bedankt voor het meedenken!

[ Voor 17% gewijzigd door MarnixB. op 05-11-2025 00:19 ]

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:18

Klippy

Still Game

Met de redenatie "net als dat 9,4 wordt afgerond naar 9" heb je ook dat Pietje komt klagen dat hij maar 100 meter dichterbij woont dan Jantje, want die woont op 9.5 kilometer. Dus Jantje zou vergoeding krijgen en Pietje niet, boehoe :'(

En zo blijft die 100 meter discussie doorgaan. Daarom is het meestal duidelijk vastgelegd, vergoeding vanaf 10km en dan afronden op hele kilometers. Dat is voor iedereen helder, maar zoek zelf of het zo in je contract staat.
Ik gok van wel, want dat heb jij blijkbaar al 5 jaar geaccepteerd, maar het punt is dat je salaris al lang bevroren is en je er nu een probleem van maakt.

Steek je energie in een goede indexatie krijgen, dat lijkt me een betere investering van je tijd eerlijk gezegd.
Want stel je krijgt nu die vergoeding, dan is of je werkgever nog steeds een lul (mijn inflatiecorrectie was 2 jaar geleden 17% om maar wat te noemen) of jij bent de uitzondering die geen correctie krijgt. Beiden is een reden om toch eens om tafel te gaan zitten.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• MarnixB.
Klippy schreef op woensdag 5 november 2025 @ 00:18:

Daarom is het meestal duidelijk vastgelegd, vergoeding vanaf 10km en dan afronden op hele kilometers. Dat is voor iedereen helder, maar zoek zelf of het zo in je contract staat.
Ja, zo staat het er in. Het is niet anders blijkbaar.

Dat gesprek over indexatie/verhoging is al meermaals geweest zonder resultaat. Lang verhaal, maar heb het altijd geaccepteerd door de voor mij 'bijna perfecte' secundaire arbeidsvoorwaarden. Zoals vrijheid, regelruimte, flexibiliteit, etc. Daar kan je alleen je hypotheek niet van betalen....

Ik ben al op zoek naar iets anders. Gelukkig voldoende alternatieven op de arbeidsmarkt, maar het zal wel inleveren worden op de luxe secundaire arbeidsvoorwaarden.

• Hahn
MarnixB. schreef op woensdag 5 november 2025 @ 00:15:
[...]

Hoogstwaarschijnlijk wordt er éérst gekeken naar of je voldoet aan de 10+ km eis, en zo ja, dan dáárna worden de kilometers afgerond, om te kijken welke vergoeding je precies zou moeten krijgen.

Jij zit niet op of boven de 10+ km eis, dus hoeft er ook niks afgerond te worden.

Vergelijk het met een actie in de supermarkt waarbij je korting krijgt als je voor minimaal €10 uitgeeft, maar jij koopt iets van €9,99.

Dan kan je wel tegen de kassiere zeggen 'maar ik wil contant betalen en dan moet ik €10 betalen en voldoe ik dus aan de eis!', maar daar red je het niet mee :+

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ik had eenzelfde soort zin in mijn contract staan, en hoewel ik 12 km reisafstand had kreeg ik alleen voor de laatste 2 km een reiskostenvergoeding.
Eerder viel ik onder de onderwijs CAO die ook 'bij meer dan 10km reisafstand een reiskostenvergoeding geeft', deze werkgever gaf 'vanaf 10km reisafstand een reiskostenvergoeding'.
Er was een collega die eerst op 8km reisafstand woonde, maar al tijdens zijn indiensttreding had gezegd dat hij vanwege het werk van zijn vrouw moest verhuizen. Hij woonde daarna op (weet ik veel) 50km afstand en kreeg géén reiskostenvergoeding omdat hij 'vrijwillig' verder weg was gaan wonen. Voor de goede orde: deze werkgever doet hier inmiddels niet meer moeilijk over: over elke km krijgen we nu reiskostenvergoeding, óók als je later verhuisd en verder weg gaat wonen. Maar niet met terugwerkende kracht.

Dit is een kwestie van helaas pindakaas.

Acties:
  • Beste antwoord

• assje
@MarnixB. Je hebt niet gereageert op de suggestie voor uitruil. Daar liggen mogelijk wel kamsen en levert onde de streep in ieder geval de helft op.

Wij hebben ol het werk ook geen reiskostenvergoeding <5km en >35km. Ik heb sins vorig jaar ook uitruil er doorheen. Vereist alleen een administratieve handeling van werkgever en helpt hem als goedmakertje.

Uitruilen van reiskosten is een regeling waarbij een werknemer een deel van het brutosalaris ruilt voor een netto reiskostenvergoeding, wat belastingvoordeel oplevert. Dit kan alleen als de werkgever een fiscale ruimte heeft, bijvoorbeeld omdat de vergoeding die de werknemer ontvangt lager is dan de maximale fiscaalvrije vergoeding van € 0,23 per kilometer voor woon-werkverkeer.

Hoe werkt het?
Fiscale ruimte: De maximale fiscaalvrije vergoeding is € 0,23 per kilometer, berekend over maximaal 214 dagen per jaar (voor een 5-daagse werkweek).
Berekening: De fiscale ruimte is het verschil tussen het maximale fiscaal vrije bedrag en de werkelijke reiskostenvergoeding die de werkgever al betaalt.
Ruilen: Werknemers kunnen een deel van het brutosalaris inruilen tegen deze fiscale ruimte. Dit betekent dat een deel van het brutoloon wordt ingeleverd en netto als reiskostenvergoeding wordt ontvangen.

Voordeel: De werknemer betaalt geen loonheffing over het uitgeruilde bedrag, wat resulteert in een netto voordeel.

[ Voor 101% gewijzigd door assje op 05-11-2025 07:48 ]

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16:53
MarnixB. schreef op woensdag 5 november 2025 @ 00:18:
Jullie zijn vrij eenduidig in de antwoorden. Helaas niet in het gewenste antwoord ;-)

Toch bedankt voor het meedenken!
Geef dan ff aan wat je wil horen dan zet ik het hier neer jij blij ik blij iedereen blij

• MarnixB.
assje schreef op woensdag 5 november 2025 @ 07:43:

[...]
Dank voor deze heldere uitleg. Ik ga dit zeker aan hem voorleggen.

• MarnixB.
bie100 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 07:55:
[...]

Geef dan ff aan wat je wil horen dan zet ik het hier neer jij blij ik blij iedereen blij
Ik bedoelde het niet cynisch hoor, sorry als dat zo overkwam.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
MarnixB. schreef op woensdag 5 november 2025 @ 07:58:
[...]

Voor mij was het volkomen duidelijk iig :) .

En persoonlijk vind ik het ook idioot, mijn werkgever heeft een paar jaar geleden het minimum ook eraf gehaald, iemand heeft bedacht dat ze juist blij moeten zijn met mensen die dicht bij het werk wonen ipv die 'straffen'. Maar je hebt inderdaad helaas denk ik geen poot om op te staan.

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Beyond schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 23:43:
Om 4000 km per jaar?
Best wel de moeite, om het gesprek over aan te gaan, maar denk slecht onderhandeld en nu te laat

Hoi!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16:53
MarnixB. schreef op woensdag 5 november 2025 @ 07:58:
[...]

Geef niks daar hoef je geen sorry voor te zeggen meer cynisch van mijn kant :)

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:23
MarnixB. schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 23:36:
Hi,

Mijn werkgever weigert om een reiskostenvergoeding te betalen, omdat de kortste reisafstand 9,8 kilometer is en er in mijn arbeidsovereenkomst staat, dat er recht is op een vergoeding bij een enkele reis van meer dan 10 kilometer.
Als de norm is 'meer dan', dan helpt, zoals @Wolly zegt, afronden niet.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:59
Onder welke CAO val je? En wat staat daarin over reiskosten? Omdat je ook al jaren op de 0 lijn lijkt te zitten, ga ik ervan uit dat je bij een kleinere (zonder CAO) organisatie werkt .. Misschien goed om ook eens om je heen te kijken bij het gras van de buren?

• MarnixB.
jantje112 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 08:56:
Onder welke CAO val je? En wat staat daarin over reiskosten? Omdat je ook al jaren op de 0 lijn lijkt te zitten, ga ik ervan uit dat je bij een kleinere (zonder CAO) organisatie werkt .. Misschien goed om ook eens om je heen te kijken bij het gras van de buren?
Geen CAO en een kleine (deels gesubsidieerde) organisatie in de culturele sector. Ik ben reeds om mij heen aan kijken ja.

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:23
Welke planner moet je gebruiken voor de afstand? Had zelf geluk, met auto 5,2 km, fiets 4,5, maar moest auto en ANWB planner gebruiken.

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16:41
Wat is er niet duidelijk aan "meer dan 10 kilometer"?

• Limbids
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:52
Nougat schreef op woensdag 5 november 2025 @ 10:09:
Wat is er niet duidelijk aan "meer dan 10 kilometer"?
Precies dat en we praten volgens de posts blijkbaar over 50 euro per maand die de TS mist. Dat het over 5 jaar een stevig gedrag zou zijn, ja, maar je hebt er geen recht op. Werkgever kan je gratis andere opties bieden namelijk (OV). Dat je met de auto komt is je eigen keuze.

[ Voor 0% gewijzigd door Limbids op 05-11-2025 10:51 . Reden: rekenvout ]

Limbids

• Laurensius88
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:51
Pietje NL schreef op woensdag 5 november 2025 @ 10:02:
Welke planner moet je gebruiken voor de afstand? Had zelf geluk, met auto 5,2 km, fiets 4,5, maar moest auto en ANWB planner gebruiken.
Dat is nog wel een goede ja. Even kort onderzoekje gedaan met mijn eigen woon-werk verkeer.

Google Maps +- 0
ANWB + 0.1 km
RouteNet + 0.2 km

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16:41
Limbids schreef op woensdag 5 november 2025 @ 10:35:
[...]

Precies dat en we praten volgens de posts blijkbaar over 12 euro per maand die de TS mist. Dat het over 5 jaar een stevig gedrag zou zijn, ja, maar je hebt er geen recht op. Werkgever kan je gratis andere opties bieden namelijk (OV). Dat je met de auto komt is je eigen keuze.
Het zijn ook maar 9,8 km's.... ik rij enkele reis 59,8 km moet als ik naar m'n werk en krijg er maar 30 vergoed... Dat is 59,6 km per keer.... 9,8km beschouw ik als een boodschappen ritje.

• assje
Laurensius88 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 10:35:
Dat is nog wel een goede ja. Even kort onderzoekje gedaan met mijn eigen woon-werk verkeer.

Google Maps +- 0
ANWB + 0.1 km
RouteNet + 0.2 km
Heen en terugweg kan in sommige situaties ook nog schelen.

Bij ons was de regel om ANWB kortste route te gebruiken. Krijg je ook suffe situaties waar de route wordt bepaald via een pont die nooit iemand gaat gebriken. Ook in deze situatie ontstaat er potentieel fiscale ruimte want de belastingdienst vereist nergens om met de kortste route te rekenen (dat is simpelweg het vermijden van risico).

• assje
Nougat schreef op woensdag 5 november 2025 @ 10:38:
Het zijn ook maar 9,8 km's.... ik rij enkele reis 59,8 km moet als ik naar m'n werk en krijg er maar 30 vergoed... Dat is 59,6 km per keer.... 9,8km beschouw ik als een boodschappen ritje.
En voor deze situaties is het essentieel uitruil te implementeren; je laat echt grof geld liggen anders.

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:40
Waar ik nu 9 jaar werkt met onbepaalde tijd. Hier op mijn werk was het nog tot ongeveer 3 jaar geleden nog 10 KM de norm en ik viel net buiten de reiskosten. Sinds 3 jaar geleden hebben ze dit aangepast vanaf 1KM tot maximaal 75KM. Hierdoor ik krijg nu ook maandelijks reiskosten bij mijn salaris voor 9,5 KM heen en 9,5KM terug toch 19KM per dag met de auto. Dit is vanuit de werkgever aangepast.

[ Voor 7% gewijzigd door Van der Berg op 05-11-2025 13:40 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:50

Esumontere

Floep, banaan.

[...]

Alsof een fiets gratis is...

• Hahn
Esumontere schreef op woensdag 5 november 2025 @ 13:40:
[...]

Alsof een fiets gratis is...
€80 op Marktplaats. Spreid het over een jaar uit, heb je het over nog geen €7 per maand *D

Niet gratis, dat geef ik je.

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Hahn schreef op woensdag 5 november 2025 @ 13:45:
[...]

€80 op Marktplaats. Spreid het over een jaar uit, heb je het over nog geen €7 per maand *D

Niet gratis, dat geef ik je.
OK, laat me het anders zeggen:

Het is niet alsof een goede kwaliteit, robuuste fiets die goed onderhouden wordt en daarom geschikt is voor dagelijks 20 km woon/werk verkeer gratis is.

[ Voor 5% gewijzigd door Esumontere op 05-11-2025 13:52 ]

• Hahn
Esumontere schreef op woensdag 5 november 2025 @ 13:51:
[...]

OK, laat me het anders zeggen:

Het is niet alsof een goede kwaliteit, robuuste fiets die goed onderhouden wordt gratis is.
En het is ook niet alsof een goede fiets honderden euro's per jaar kost om te onderhouden :z

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:04
Zelfs met floating point math lukt het me niet te beargumenten dat 9.8 (float) > 10 (int) dus je werkgever past gewoon de regels toe die ze hebben.

Dat die regels anders zouden kunnen, ook zonder dat het voor je werkgever uitmaakt (afgezien van administratie die ze voor iedereen die >10 km woont toch al doen, dus geen fundamentele proceswijziging), is een ander verhaal.

Is er een OR of valt er met HR te praten, om de regeling in het algemeen aan te passen? Bij mijn (toch niet kleine) werkgever zijn dat soort dingen wel gebeurd.

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Hahn schreef op woensdag 5 november 2025 @ 13:52:
[...]

En het is ook niet alsof een goede fiets honderden euro's per jaar kost :z
Ik fiets dagelijks 35 km (enkele reis 17 km) naar werk op en neer. Ik betaal zo'n 200 - 300 euro per jaar aan noodzakelijk onderhoud. En dan heb ik de afschrijving nog niet meegenomen... ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Esumontere op 05-11-2025 13:54 ]

• Hahn
Esumontere schreef op woensdag 5 november 2025 @ 13:53:
[...]

Ik fiets dagelijks 35 km (enkele reis 17 km) naar werk op en neer. Ik betaal zo'n 200 - 300 euro per jaar aan noodzakelijk onderhoud.
Vind ik flink aan de prijs. Maar goed, niemand heeft überhaupt beweerd dat fietsen gratis zou zijn. En het is sowieso goedkoper dan OV of auto.

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Hahn schreef op woensdag 5 november 2025 @ 13:54:
[...]

Vind ik flink aan de prijs. Maar goed, niemand heeft überhaupt beweerd dat fietsen gratis zou zijn. En het is sowieso goedkoper dan OV of auto.
Tja, goede fietsonderdelen zijn duur. En arbeidsloon ook.

Gaat overigens wel over een elektrische fiets, maar dan nog zijn de kosten niet exorbitant. Ik fiets dan ook ~6000 km per jaar, en dat zijn toch afstanden waarbij mechanische onderdelen op termijn stuk gaan.

En inderdaad, niemand beweert dat fietsen gratis is. Maar waarom zou ik moeten betalen om op kantoor te komen om daar werkzaamheden te verrichten, als iemand die auto rijdt dat niet hoeft (mits km-vergoeding natuurlijk).

[ Voor 17% gewijzigd door Esumontere op 05-11-2025 13:57 ]

• Van der Berg
Ik ben in de 9 jaar dat ik er werk 1 keer per fiets gegaan. Ik heb een fiets van Audi onder de fietsen een Batavus Mambo stadsfiets zo goed als nieuw (Bijna niet gebruikt, alleen het eerste jaar toen ik nog geen auto had) uit 2013 was €999. Gezien mijn werktijden dat ik vast tot laat middennacht werk vind ik auto pakken veel beter en handiger

[ Voor 24% gewijzigd door Van der Berg op 05-11-2025 14:09 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

• Hahn
Van der Berg schreef op woensdag 5 november 2025 @ 13:36:
Waar ik nu 9 jaar werkt met onbepaalde tijd. Hier op mijn werk was het nog tot ongeveer 3 jaar geleden nog 10 KM de norm en ik viel net buiten de reiskosten. Sinds 3 jaar geleden hebben ze dit aangepast vanaf 1KM tot maximaal 75KM. Hierdoor ik krijg nu ook maandelijks reiskosten bij mijn salaris voor 9,5 KM heen en 9,5KM terug toch 19KM per dag met de auto. Dit is vanuit de werkgever aangepast.
Van der Berg schreef op woensdag 5 november 2025 @ 13:56:
Ik ben in de 9 jaar dat ik er werk 1 keer per fiets gegaan. Ik heb een fiets van Audi onder de fietsen een Batavus Mambo stadsfiets zo goed als nieuw uit 2013. Gezien de tijdens dat ik vast tot laat middennacht werkt vind ik auto pakken veel beter
Beste @Van der Berg, wat voegen deze gebeurtenissen uit jouw leven precies toe aan dit topic?

• Van der Berg
Hahn schreef op woensdag 5 november 2025 @ 13:58:
[...]

[...]

Beste @Van der Berg, wat voegen deze gebeurtenissen uit jouw leven precies toe aan dit topic?
Het eerste heeft wel degelijk te maken en dat het bij ons is aangepast door de werkgever. Bij ons was eerst ook de norm vanaf 10KM :*)
Ten tweede dacht ik dat hier om fietsen discussie ging bij de laatste reacties, en wij hebben via mijn werkgever een regeling voor de fiets

[ Voor 42% gewijzigd door Van der Berg op 05-11-2025 14:25 ]

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:25
assje schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:25:
[...]
En voor deze situaties is het essentieel uitruil te implementeren; je laat echt grof geld liggen anders.
Aan uitruil kleven ook nadelen. Een WW- of WIA-uitkering wordt berekend aan de hand van het brutoloon. Dus als je arbeidsongeschikt of werkloos raakt krijg je een lagere uitkering. Ook voor andere zaken die van loon afhankelijk zijn, bijvoorbeeld pensioenopbouw of een maximale hypotheekberekening zijn er gevolgen.

Regeren is vooruitschuiven

• assje
T-MOB schreef op woensdag 5 november 2025 @ 14:12:
Aan uitruil kleven ook nadelen. Een WW- of WIA-uitkering wordt berekend aan de hand van het brutoloon. Dus als je arbeidsongeschikt of werkloos raakt krijg je een lagere uitkering. Ook voor andere zaken die van loon afhankelijk zijn, bijvoorbeeld pensioenopbouw of een maximale hypotheekberekening zijn er gevolgen.
Goed om te benoemen, ieder moet voor zich bepalen hoe relevant die risico's/nadelen zijn. Ik heb zelf overigens nog nooit meegemaakt dat dit meegenomen werd in de berekening van pensioengevend loon.

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Wilke schreef op woensdag 5 november 2025 @ 13:52:
Zelfs met floating point math lukt het me niet te beargumenten dat 9.8 (float) > 10 (int) dus je werkgever past gewoon de regels toe die ze hebben.

Dat die regels anders zouden kunnen, ook zonder dat het voor je werkgever uitmaakt (afgezien van administratie die ze voor iedereen die >10 km woont toch al doen, dus geen fundamentele proceswijziging), is een ander verhaal.

Is er een OR of valt er met HR te praten, om de regeling in het algemeen aan te passen? Bij mijn (toch niet kleine) werkgever zijn dat soort dingen wel gebeurd.
9.8 (decimaal) > 10 (binair). Helaas specificeert de werkgever niet duidelijk of 10 decimaal of binair is.

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:05
Verkeerde thread

[ Voor 91% gewijzigd door Zebby op 05-11-2025 15:04 ]

• Jeroenzer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:42
Man... Woonde ik maar 9,8 km verwijderd van me werk.
Zou polsen voor een elektrische fiets of zoiets mogelijk is via werk.

Lijkt me heerlijk zo dichtbij het werk.

Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025

Internet Janny

He does it for free

Zoek een nieuwe baan.

Zero compensation

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:55

mjl

Ugh

In het kader van dooddoeners: verhuis 2 kilometer verderop :)

-------

• weekend warrior
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:31
Bij mijn vorige werkgever waren fietskilometers niet vergoed maar autokilometers wel. Nadat ik dit ter sprake heb gebracht en bijval kreeg van een aantal collega's is dit na lang beraad aangepast en is de vergoeding gelijk getrokken.

Hoewel de werkelijke kosten per km bij fietsen lager liggen dan bij de auto ben ik van mening dat je werknemers juist zou moeten stimuleren om de fiets te pakken.

In mijn voorbeeld gaat het om een kantoorbaan, een beetje extra beweging kan dan geen kwaad.

• Hahn
weekend warrior schreef op woensdag 5 november 2025 @ 16:31:
[...]

Bij mijn vorige werkgever waren fietskilometers niet vergoed maar autokilometers wel. Nadat ik dit ter sprake heb gebracht en bijval kreeg van een aantal collega's is dit na lang beraad aangepast en is de vergoeding gelijk getrokken.

Hoewel de werkelijke kosten per km bij fietsen lager liggen dan bij de auto ben ik van mening dat je werknemers juist zou moeten stimuleren om de fiets te pakken.

In mijn voorbeeld gaat het om een kantoorbaan, een beetje extra beweging kan dan geen kwaad.
Hoe motiveert hetzelfde vergoed krijgen precies om met de fiets te gaan?

Want als ik 10 km van werk af zou wonen en daar ~€5 per dag voor vergoed zou krijgen, ongeacht of ik met de fiets of auto zou gaan, zou ik hoogstwaarschijnlijk juist minder gemotiveerd zijn om de fiets te pakken, dan wanneer ik helemaal geen vergoeding zou krijgen en ik dus zo goedkoop mogelijk (lees: met de fiets) naar werk wil gaan.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:55
Esumontere schreef op woensdag 5 november 2025 @ 13:56:
En inderdaad, niemand beweert dat fietsen gratis is. Maar waarom zou ik moeten betalen om op kantoor te komen om daar werkzaamheden te verrichten, als iemand die auto rijdt dat niet hoeft (mits km-vergoeding natuurlijk).
Dat het een kilometervergoeding heet is wat misleidend. Het is eerder een kilometertegemoetkoming. Ook iemand die met de auto komt (en zeker van dichtbij) legt geld bij om op werk te komen. Want die 23ct is niet dekkend voor de operationele kosten per kilometer van de auto.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
In dit soort situaties zou ik zeggen: heb je geen vast contract, kijk dan om je heen, zijn er werkgevers die jou beter belonen voor jouw functie? Dus niet enkel beter obv reiskostenvergoeding. Zoja, ga in gesprek met je leidinggevende dat je overweegt ergens anders te gaan werken omdat daar de voorwaarden beter zijn als je geen reiskostenvergoeding krijgt.
Als jij waardevol bent binnen het bedrijf moet er toch wel wat geregeld kunnen worden.
Reizen is niet gratis, ook al gaat het maar om een paar km.
Dat het voor werkgevers vaak wel gratis moet zijn en dat werknemers hiermee akkoord gaan is een feit, maar niet iets wat je altijd maar moet accepteren.

In vino veritas, in aqua sanitas

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Dus? Ook dan kun je recht hebben op een (vorm van) vergoeding. Zoals een leasefiets bijvoorbeeld. Dat een werkgever probeert te motiveren om op de fiets naar werk te komen, betekend niet dat er dan niets tegenover hoeft te staan.

• Hahn
CH4OS schreef op woensdag 5 november 2025 @ 16:55:
[...]
Dus? Ook dan kun je recht hebben op een (vorm van) vergoeding. Zoals een leasefiets bijvoorbeeld. Dat een werkgever probeert te motiveren om op de fiets naar werk te komen, betekend niet dat er dan niets tegenover hoeft te staan.
Ik zeg ook helemaal nergens dat er niets tegenover hoeft te staan. En 'betekent' is met een 't'.

Je had dit overigens ook gewoon als toevoeging kunnen brengen, zonder je passief agressieve 'Dus?' :>

[ Voor 18% gewijzigd door Hahn op 05-11-2025 17:01 ]

• mjl

mjl

Ugh

weekend warrior schreef op woensdag 5 november 2025 @ 16:31:
[...]

Bij ons is het net andersom: bij fiets kilometers krijg je een ruim hogere vergoeding, met een auto hangt het weer af van de co2 uitstoot, benzine en diesel het minste, dan hybride en electrisch nog iets meer, maar fietsen ‘levert’ het meeste op.

-------

• Hahn
mjl schreef op woensdag 5 november 2025 @ 17:10:
[...]

Bij ons is het net andersom: bij fiets kilometers krijg je een ruim hogere vergoeding, met een auto hangt het weer af van de co2 uitstoot, benzine en diesel het minste, dan hybride en electrisch nog iets meer, maar fietsen ‘levert’ het meeste op.
Klinkt als werknemer ideaal, maar ook vrij makkelijk om misbruik van te maken. Of wordt er daadwerkelijk (streng) op gecontroleerd? Want als er geen controle is, wat weerhoudt mensen van zeggen dat ze met de fiets gaan, maar ondertussen toch de auto pakken?

• assje
Hahn schreef op woensdag 5 november 2025 @ 16:51:
[...]

Hoe motiveert hetzelfde vergoed krijgen precies om met de fiets te gaan?

Want als ik 10 km van werk af zou wonen en daar ~€5 per dag voor vergoed zou krijgen, ongeacht of ik met de fiets of auto zou gaan, zou ik hoogstwaarschijnlijk juist minder gemotiveerd zijn om de fiets te pakken, dan wanneer ik helemaal geen vergoeding zou krijgen en ik dus zo goedkoop mogelijk (lees: met de fiets) naar werk wil gaan.
Dat is mental accounting; met welk doel je iets betaalt krijgt maakt niets uit; een euro is een euro.

Bovendien is de tijd die je kwijt bent aan reizen eigenlijk een veel grotere factor dan de kosten.

• Hahn
assje schreef op woensdag 5 november 2025 @ 17:36:
[...]

Dat is mental accounting; met welk doel je iets betaalt krijgt maakt niets uit; een euro is een euro.

Bovendien is de tijd die je kwijt bent aan reizen eigenlijk een veel grotere factor dan de kosten.
Mwa, wat een grotere factor speelt zal voor iedereen anders zijn. Maar wat betreft tijd: 10km met de fiets duurt vaak een stuk langer dan 10km met de auto. Wat mijn punt alleen nog maar meer onderstreept: fietsen duurt langer, dus minder motivatie om dat te doen.

[ Voor 13% gewijzigd door Hahn op 05-11-2025 17:39 ]

• assje
LordSinclair schreef op woensdag 5 november 2025 @ 16:52:
Dat het een kilometervergoeding heet is wat misleidend. Het is eerder een kilometertegemoetkoming. Ook iemand die met de auto komt (en zeker van dichtbij) legt geld bij om op werk te komen. Want die 23ct is niet dekkend voor de operationele kosten per kilometer van de auto.
Dat hangt er maar helemaal vanaf of je die auto koopt om op je werk te komen of dat je toch al een auto hebt en die gebruikt om naar je werk te gaan. In het geval van het tweede is het namelijk reeel om naar de marginale kilometerprijs te kijken.

Voor mijn elektrische auto is de marginale kilometerprijs makkelijk onder de €0,10/km dus verdien ik op de kosten. Maar; de waarde van tijd is veel hoger.

• assje
JohanNL schreef op woensdag 5 november 2025 @ 16:53:
Reizen is niet gratis, ook al gaat het maar om een paar km.
Dat het voor werkgevers vaak wel gratis moet zijn en dat werknemers hiermee akkoord gaan is een feit, maar niet iets wat je altijd maar moet accepteren.
Tja met dat argument kan je ook eisen dat reistijd als werktijd gezien zou moeten worden. Uiteindelijk is het gewoon onderdeel van je totale beloning; of je nou reiskostenvergoeding krijgt of een beter salaris. Niet veel anders dan het aantal vakantiedagen, pensioen ja/nee etc.

Het enige wat zonde is (tussen werknemer/werkgever) is als fiscale ruimte onbenut blijft.

[ Voor 12% gewijzigd door assje op 05-11-2025 17:44 ]

• assje
Hahn schreef op woensdag 5 november 2025 @ 17:37:
Mwa, wat een grotere factor speelt zal voor iedereen anders zijn.
Als we rekenen met de fiscale €0,23/km en een gemiddelde snelheid van 50km/u dan hebben we het over €11,50/uur.

Dan moet je autorijden dus wel een beetje leuk vinden want je krijgt er dik minder dan minimumloon voor.

• Hahn
assje schreef op woensdag 5 november 2025 @ 17:42:
[...]

Als we rekenen met de fiscale €0,23/km en een gemiddelde snelheid van 50km/u dan hebben we het over €11,50/uur.

Dan moet je autorijden dus wel een beetje leuk vinden want je krijgt er dik minder dan minimumloon voor.
Ik weet even niet wat ik hiermee moet, want dit vind ik een heel bijzondere manier van ernaar kijken 8)7 Sowieso is het geen loon en houd je er überhaupt vrijwel niks aan over, want die '€11,50 per uur' gaat op aan je vervoer.

• mjl

mjl

Ugh

Hahn schreef op woensdag 5 november 2025 @ 17:15:
[...]

Klinkt als werknemer ideaal, maar ook vrij makkelijk om misbruik van te maken. Of wordt er daadwerkelijk (streng) op gecontroleerd? Want als er geen controle is, wat weerhoudt mensen van zeggen dat ze met de fiets gaan, maar ondertussen toch de auto pakken?
Toegangscontrole tot de site is op basis van bedrijfspas en kenteken registratie, of ze het checken is mij niet duidelijk maar de informatie is er om bij vermoeden tot misbruik er controle op uit te voeren.

-------

• tjanssen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
mjl schreef op woensdag 5 november 2025 @ 17:55:
[...]

Toegangscontrole tot de site is op basis van bedrijfspas en kenteken registratie, of ze het checken is mij niet duidelijk maar de informatie is er om bij vermoeden tot misbruik er controle op uit te voeren.
De fiets achterin de auto, en de laatste km op de fiets doen dan... _/-\o_
Pagina: 1