• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:27
Ik heb een iphone 14 mini. Daarmee kan ik al sinds jaar en dag draadloos betalen. Nu wil ik mijn paspoort scannen voor de Rabobank app en krijg ik een popup en daarna blijft het stil. Met een andere NFC app reader krijg ik de zelfde popup en gebeurt er evenmin iets. Die popup lijkt iphone te zijn, maar wat gaat hier verkeerd? Van de week kan wel weer in een winkel testen of de NFC het nog wel doet, maar daar heb ik nu even niets aan. Zie ik wellicht iets over het hoofd?

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:36
Beweeg je telefoon is rustig over de plastic kaart in je paspoort? De nfc antenne van een iPhone zit meestal bij de camera's. Als het goed is krijg je een haptische feedback en/of geluidje zodra de telefoon de chip in het paspoort gevonden heeft. Dit luistert soms wat nauw qua locatie van de telefoon op het paspoort.

• pegagus
Andere iphone doet het wel. Zal van de week proberen te betalen, maar ik denk dat de nfc kapot is. Eerder is het wel gelukt. Ik heb twee rabo rekeningen, 1 had ik al gedaan.

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:00
Installeer de Apple Support app eens op je telefoon, en neem contact op met Apple. Zij kunnen op afstand e.e.a. resetten. Mijn vrouw had dit probleem ook op haar iPhone 15 Pro, en na een harde reset door Apple (telefoon crashte en herstartte op moment dat ze het uitvoerden), werkte het weer.

Overigens, bij mijn weten is er nooit een iPhone 14 mini te koop geweest, dus dan heb je of een iPhone 14, of een iPhone 13 mini. In Instellingen - Algemeen - Info kun je de exacte modelnaam zien.

• pegagus
Klopt, is een 13 mini. Inmiddels heb ik die 3 jaar. Eerst nog even in een winkel checken en dan de Apple support route eens volgen. Wordt vervolgd.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Doe nog eens een dubbelcheck of je wel echt op de juiste plek zit. Die NFC zenders van telefoons zitten meestal ergens bij de camera in de buurt, of bij je MagSafe ring, maar paspoorten en ID-kaarten hebben ook maar een kleine ontvanger. Je moet echt op precies de goede plek op de goede afstand zitten anders werkt het niet met een passieve kaart, dat is heel wat anders dan een pinapparaat.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:17
@Oon De NFC antenne voor de iPhone 13 mini zit naast de camera en niet in het midden bij de magsafe magneten zoals velen denken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v5j6GW4I0hWkDpiiqU9IKYhHCAU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/e3ROm8myWCZtLPc2Go3w7Km3.png?f=user_large
(Accessory Design Guidelines for Apple Devices Release R27)

[ Voor 12% gewijzigd door jeroen3 op 05-11-2025 11:51 . Reden: bron ]

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

jeroen3 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:50:
@Oon De NFC antenne voor de iPhone 13 mini zit naast de camera en niet in het midden bij de magsafe magneten zoals velen denken.
[Afbeelding]
(Accessory Design Guidelines for Apple Devices Release R27)
Ik vind op het internet heel veel foto's die 'm wel bij de magsafe zetten (en ook expliciet zo labelen) en inderdaad veel schematics die 'm naast de camera plaatsen, dus wist even niet zeker. Maar lijkt me voor TS vooral belangrijk om gewoon echt even goed te proberen waar het werkt.
Bij mijn OnePlus zit hij ergens bij de camera in de buurt maar als ik m'n rijbewijs daar tegenaan houd doet hij niks, als ik 'm iets erboven houd wel (misschien wat meer foutmarge?) en er is niet echt een hele duidelijke plek. Een dik hoesje kan het ook nog onduidelijker maken.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:17
@Oon ik heb dit letterlijk uit de documenten van apple zelf.
Mijn vermoeden is dat de magsafe spoelen ook kunnen werken als soort van nfc/rfid om te praten met de laadpuck/batterij-case, maar dat zel proprietary zijn.

Als je leesproblemen zijn kun je proberen deze aangegeven zone aan de achterkant van de telefoon in het midden van het pasje te houden enkele mm er boven.

Maar ik heb met mijn yubikey ook wel eens, wel de melding "hey een nfc ding" maar vervolgens gebeurt er niets. En kan ik niet inloggen. (ik heb een 12, dus de yubikey past niet in de telefoon)

• pegagus
Nou met dank aan @jeroen3 is het gelukt. Maar het luistert verschrikkelijk nauw. De iphone X van mijn zoon deed het een stuk makkelijker. Hoe ik het precies heb gedaan:

- telefoon kwartslag draaien met de laadpoort naar rechts.
- strak op het paspoort gelegd. De chip op het paspoort zit rechtsboven.
- De tekst Koninkrijk der Nederlanden nog net volledig in beeld
- Kleine pasfoto nog net in beeld
- heel erg stil houden ten opzichte van elkaar.

Samengevat: het gerasterde deel van het plaatje samen laten vallen met het blauw gestippelde vlak op het paspoort.

Iedereen bedankt voor het meedenken.
Pagina: 1