Vieze geur ventilatiesysteem door bovenburen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• GianniDPC
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:14
Ik woon nu al even op mijn appartement en heb toch vaak last indien de bovenburen koken dat hun vieze lucht bij mij wordt aangezogen (of toch een deel ervan).

Aangenaam is dat natuurlijk niet. Ik ben het ook kotsbeu dat de verantwoordelijke voor de ventilatie altijd wel een of andere smoesje heeft om het probleem niet te moeten oplossen.
Tevens is het ook moeilijk om te bewijzen of die persoon zou hier moeten aanwezig zijn op het moment dat ze boven mij aan het koken zijn..

Ik heb een systeem van Duco met twee filters links de afvoer en rechts de toevoer. Als ik aan de filter ruik merk ik duidelijk dat het probleem hem bij de toevoer voordoet (logisch).

Nu is mijn vraag: is er iets dat ik kan doen om de hinder te beperken? bestaan er eigenlijk een soort koolstoffilters voor in een ventilatiesysteem die ik zou kunnen gebruiken die de geur tegenhouden?

Alvast bedankt voor het advies.

Alle reacties

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Hebben de bovenburen een actieve afzuiging? Zo te horen heb je gezamenlijke afvoer en daar past volgens mij actieve afzuiging niet bij.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• GianniDPC
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:14
De bovenburen hebben ook een Duco unit dat ben ik zeker.

• olympusdenk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23:57
evilution schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 20:44:
Hebben de bovenburen een actieve afzuiging? Zo te horen heb je gezamenlijke afvoer en daar past volgens mij actieve afzuiging niet bij.
Ik heb deze situatie ooit wel eens gehad, zit er toevallig in de woningen voor zover je bekend bent ventilatie gat vlak boven het kookstel?

Dat was bij mij aanleiding om bij mij afzuigkap te moeten verwijderen. Wat bleek het te zijn, ik had dit 6-pit kookstel met even flink gedimensioneerde afzuigkap overgenomen máár deze had de oude bewoner direct óp centrale ventilatie aangesloten. Dit kwam ook pas na een jaar op twee aan het licht, was mij in deze ook niet van bewust én heb zonder extra kosten ‘correcte’ afzuiging gekregen.

NL: Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:13
GianniDPC schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 20:40:
Nu is mijn vraag: is er iets dat ik kan doen om de hinder te beperken? bestaan er eigenlijk een soort koolstoffilters voor in een ventilatiesysteem die ik zou kunnen gebruiken die de geur tegenhouden?
Yep, Brink Pure Induct.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk