Beginners advies graag!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ano_ett
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 02:44
Mijn vraag
Hallo,

Ook ik ben van plan om mijn huis “smart” te maken. Afgelopen dagen ben ik in de materie gedoken en heb ik gezien dat je verschillende protocollen hebt.

Welk protocol raden jullie het meest aan? Ik zie zigbee, tuya en matter veel voorbij komen.

Ik wil gebruik gaan maken van home Assistant, en graag een tablet aan de muur bevestigen met smarthome dashboard erop (is dit mogelijk op een slimme manier?)

Ik heb nu deze slimme apparaten in huis;

- [ ] Ring
- [ ] Stofzuiger - dreame
- [ ] Luchtfilter - miri (tuya)
- [ ] Deco wifi

En ik ben van plan om radiator knoppen en lampen op korte termijn aan te schaffen.

Mijn vraag is hoe ik het moet inrichten ? Moet ik voor zigbee gaan, tuya, matter? Hoe krijg ik home Assistant dashboard mooi op de muur? Zijn daar speciale devices voor?

Mocht ik belangrijke info gemist hebben hoor ik het graag, dan voeg ik dat toe

Graag jullie advies, dank!

Alle reacties

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:14
Begin eens met een paar avonden inlezen, er is genoeg geschreven.
Een forum vol informatie waar je uit kan putten.

• schuurman
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:17
Met Home Assistant kun je bijna alle protocollen wel aan.

Ik zou willen adviseren om je in te lezen in onderstaand topic.

Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dashboard aan de muur? Tablet, wall-mount voor een tablet en klaar. Eventueel nog voor een inbouw USB doos zodat je de voeding achter de tablet kunt doen.

Verder een mini computertje zoals een oude Intel NUC, die dingen voldoen al snel voor wat het moet doen. Home Assistant draait bijna op een lucifersdoosje, bij wijze van spreken.

Ik zou niet eerst naar het protocol kijken en daarna naar de apparaten die je wilt gebruiken. Mijn advies is om eerst naar de apparaten te kijken die aan je wensen voldoen, waar je goede beoordelingen over leest of waar je vertrouwen in hebt. Daarna komt het protocol pas. Zo heb ik een aantal zaken via wifi, een aantal via BLE (Bluetooth Low Energy) en een aantal dingen via Zigbee (vooral IKEA spul).