Uitbouw buren en mandelige tussenmuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Gilgamesh2014
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-11 15:10
Mijn nieuwe buren zijn na de overdracht direct begonnen met de voorbereidingen voor een uitbouw. Nu staat er momenteel een mandelig enkelsteens stenen muurtje (180x180 cm) op de erfgrens waarop de schutting aansluit, die volledig op mijn erf staat.

We hebben inmiddels al een keer met de buren en hun aannemer gesproken. Hun plan is om het muurtje af te breken en de schutting in te korten. De buitenmuur van de uitbouw wordt op 2 cm van de erfgrens geplaatst.

Ik heb hierbij drie vragen/zorgen:

1) Het muurtje is 10 cm breed, waarvan 5 cm op ons erf en 5 cm op dat van de buren. Met de nieuwe tussenmuur op 2 cm van de erfgrens blijft er 7 cm van onze gevel zichtbaar waar het muurtje aan bevestigd was. Ik ben bang dat dat er niet mooi uit zal zien.

2) Wij hebben zelf geen plannen om uit te bouwen, maar ik wil wel de mogelijkheid voor eventuele toekomstige bewoners openhouden. De tussenmuur nog 5 cm op ons erf plaatsen is geen optie, omdat ons zonnescherm dan in de weg zit. Ik las op het forum dat de buitenmuur soms wordt verwijderd wanneer een aanbouw tegen een bestaande wordt aangebouwd, of in elk geval overbodig wordt. Wat is in dat geval de handigste of meest gebruikelijke plaatsing?

3) De laatste paal van de schutting eindigt nu tegen het mandelige muurtje. Als dat muurtje verdwijnt, staat de paal feitelijk los naast de uitbouw, wat er wat vreemd uit zal zien. Ik dacht eraan om de aannemer te vragen een kleine ‘uitstulping’ of kolom aan de uitbouw te metselen als vervanging, maar dat is wellicht weer niet handig met het oog op punt 2. Wat is hierin wijsheid of de gangbare oplossing?

Situatie schets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mNapw1XwnqBp6hBysbYeB2vxFiQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XDvnOpoheoVHlZfgcLyFlltu.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:38
Gilgamesh2014 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 17:39:
We hebben inmiddels al een keer met de buren en hun aannemer gesproken. Hun plan is om het muurtje af te breken en de schutting in te korten. De buitenmuur van de uitbouw wordt op 2 cm van de erfgrens geplaatst.
Goed te weten dat ze niet zomaar dat muurtje mogen afbreken (want van jullie samen) en dat de schutting sowieso van jou is.
Wat vind je zelf van die plannen, hoe zou je het ‘t liefst zien?
Wij hebben zelf geen plannen om uit te bouwen, maar ik wil wel de mogelijkheid voor eventuele toekomstige bewoners openhouden. De tussenmuur nog 5 cm op ons erf plaatsen is geen optie, omdat ons zonnescherm dan in de weg zit. Ik las op het forum dat de buitenmuur soms wordt verwijderd wanneer een aanbouw tegen een bestaande wordt aangebouwd, of in elk geval overbodig wordt. Wat is in dat geval de handigste of meest gebruikelijke plaatsing?
Beste optie zou ik vinden als hun buitenmuur op exacte dezelfde plek komt als het huidige muurtje. Dus op de erfgrens, 5cm aan jouw kant. Dan kun jij of toekomstige bewoners de buitenmuur gebruiken als nieuwe binnenmuur. Zij blij, jij blij. De schutting kun je dan op kopse kant laten aansluiten op hun muur voor zover die op jouw erf staat.

• Gilgamesh2014
Een optie die besproken is is het muurtje laten staan en een Keralit zijwand te plaatsen i.p.v. een stenen muur i.vm. dunnere wand. Maar na een weekend photoshoppen leek ons dat geen goed idee. Het wordt een beetje een lappendeken van verschillende materialen in één vlak.

Op dezelfde plek als het huidige muurtje betekent deels (5 cm) op ons erf en dan hebben we een probleem met ons zonnescherm dat in de weg zit.

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:21
Wat zegt de aannemer over punt 1?
Is het muurtje ingemetseld of tegen de gevel aan?
In dat laatste geval kun je het met opnieuw voegen waarschijnlijk wel mooi krijgen.

Verdere denkrichtingen: vraag een nieuw zonnescherm dat wel past in de nieuwe situatie.
Verplaats de hele schutting mee zodat die weer in lijn staat.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:11

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Het meest gebruikelijke is met toestemming een stukje bouwen op de grond van de biuren (jij dus) om zo binnen een vlakke muur te krijgen en in ruil daarvoor wordt vastgelegd dat de buren ( jij dus) ooit in de toekomst die muur mogen gebruiken voor een eigen uitbouw, serre what ever. en dan hebben die buren (jij dus) ook een vlakke wand. er is in dit senario wellicht ook nog een oplossing voor het zonnescherm. maar anders zou een nieuw zonnescherm opzich ook geen gekke ruil zijn. Overegens wordt mandelig bouwen meestal ook gedaan als de buren geen plannen hebben omdat het gewoon het meest voor de hand ligt. en er normaal ook weinig tot geen nadelen zijn (in jouw geval dus een zonnescherm, maar dat kan wellicht opgelost worden)

[ Voor 20% gewijzigd door twain4me op 05-11-2025 09:44 ]

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-11 17:02
Gezien je eigen wens een goeie uitbouwmogelijkheid open te houden zou ik inderdaad afstemmen om de buitenmuur gedeeltelijk op jouw grond te zetten zodat de binnenmuur in de toekomst een tussenwand van een uitbouw van beide woningen kan zijn. Dat zal echter ook weer een issue zijn met je zonnescherm. Kunnen je buren daar in bijspringen? Voor hun levert deze oplossing namelijk een mooie doorlopende binnenmuur en ongeveer 20cm extra breedte op. Dat is best wat waard. Misschien wel een zonnescherm :) zou ze even terughalen op de koffie!

[ Voor 7% gewijzigd door Makkelijk op 05-11-2025 10:02 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 11-11 17:23
twain4me schreef op woensdag 5 november 2025 @ 09:41:
Overegens wordt mandelig bouwen meestal ook gedaan.....
Is dat niet alleen bij nieuwbouw?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:11

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Bij nieuwbouw is het vooraf geregeld, zodat iedereen weet waar ze aan toe zijn mijn ervaring is dat de meeste buren de voordelen zien en het toestaan. N=40+ ik heb maar een enkele keer meegemaakt dat iemand het niet wilde omdat de tuin dan teklein zou worden oid. de andere keren was het oud zeer (naar de huidige of de vorige buren) of het niet kunnen overzien.

• Makkelijk
Onze buren wilden het niet omdat ze geen tuin wilden inleveren en zelf geen aanbouw willen

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:09

Nyarlathotep

Crawling Chaos

twain4me schreef op woensdag 5 november 2025 @ 09:41:
Het meest gebruikelijke is met toestemming een stukje bouwen op de grond van de biuren (jij dus) om zo binnen een vlakke muur te krijgen en in ruil daarvoor wordt vastgelegd dat de buren ( jij dus) ooit in de toekomst die muur mogen gebruiken voor een eigen uitbouw, serre what ever. en dan hebben die buren (jij dus) ook een vlakke wand. er is in dit senario wellicht ook nog een oplossing voor het zonnescherm. maar anders zou een nieuw zonnescherm opzich ook geen gekke ruil zijn. Overegens wordt mandelig bouwen meestal ook gedaan als de buren geen plannen hebben omdat het gewoon het meest voor de hand ligt. en er normaal ook weinig tot geen nadelen zijn (in jouw geval dus een zonnescherm, maar dat kan wellicht opgelost worden)
Dit dus. Het grondverlies is voor jou zeer beperkt.
Je zou kunnen voorstellen dat jouw zonnescherm op hun kosten wordt verplaatst of vernieuwd.
Én het is een mooie mogelijkheid om de houten schutting óp de erfgrens te plaatsen, zodat deze mooier aansluit op de muur. Overigens zet je een schuttingpaal nooit vast aan een muur. De schutting zal namelijk altijd verzakken, ook met palen die 70cm in de grond staan.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
1. Je krijgt er dus een stuk tuin van 7cm bij en je maakt je zorgen om het randje van de oude muur? Kwestie van vragen hoe ze dat afwerken.

2. Zoals je zegt, je hebt geen plannen om uit te bouwen dus ik zou hier niets mee doen. Het gaat de verkoopwaarde van je huis geen euro verhogen als je later zegt 'voorbereid op uitbouw want het zonnescherm is verplaatst'.

3. Aannemer kan gewoon een schuttingplank tegen de paal monteren om het gat te dichten. Nog mooier zou zijn als de schutting op de erfgrens komt dan is het probleem niet bestaand.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-11 21:31
Kortom: even rustig nadenken wat je zelf graag wil, waar je bereid bent om water bij de wijn te doen, en wat je mogelijks als 'pasmunt' kan vragen. Hou de relatie ook goed, het kan zeker geen kwaad om aan te geven dat je niet zo goed weet wat je er mee aan moet en dus even wil de opties overlopen en dan er nog even over zal nadenken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:51
Van welk jaar is de woning? Oudere huizen hebben soms alleen een steens muur dikte van c.a 20 cm totaal en geen spouw. Als je dan je muur strak wilt doortrekken aan de binnenkant, dan kom je met spouw en buitenmuur veel verder op hun grond… en heb je dus kans dat dit niet (makkelijk) kan, mochten hun later willen aanbouw. Dan komen hun niet uit meer, of heel lastig.

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:38
Gilgamesh2014 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 19:00:
Op dezelfde plek als het huidige muurtje betekent deels (5 cm) op ons erf en dan hebben we een probleem met ons zonnescherm dat in de weg zit.
Kun je dat niet uitonderhandelen? Zij een mooie doorlopende woonkamer ipv een smallere uitbouw, jij een nieuw zonnescherm in de juiste maat.

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:03
Ik zou ook blij zijn als de buren volledig op eigen perceel een stuk uitbouwen en in overleg willen gaan hoe alles af te werken.

Je leest soms andere verhalen.

Wie weet kan je mee kiezen over afwerking de gevel waar jij alleen op kijkt. (hou rekening met impact op kostprijs afhankelijk van de keuze).

Je kan niet beter voorbereid zijn om later zelf een uitbouw te zetten. Zit er niets in de weg, geen contactgeluid en niets gemeenschappelijk op die plaats.

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-11 16:32

dollyking

duck tape

ga gewoon bier drinken met je buurman en los het op. je hier gaan verdiepen op dit forum zegt misschien al wel iets van hoe het gaat aflopen.
niet negatief hoor, maar het "probleem" is helemaal niet ingewikkeld.
hou je relatie met de buurman goed, ik denk dat hij dat ook wel wil.

• Kelvern
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:32
Het muurtje heet volgens de rijdende rechter een kletsschot, dus gebruik hem voornamelijk om met de buren te communiceren :+ Heb zelf ook zon muurtje in de achtertuin, welke ik vorig jaar nog opnieuw heb gevoegd, en zelfs met verband in het huis is gemetseld. Zou ik ook niet super blij worden als mijn buren aan komen dat ze het willen afbreken. Denk dat je het beste kunt aansturen op afbraak, en een mooi gemetselde wand tegen de erfgrens ervoor terug, en herstel van de gevel indien nodig door afbraak muurtje. Lijkt me meest redelijk omdat de buren het muurtje weg willen.

https://youtu.be/4ldQmjICjCM?si=6CgvDCK1aZDYXGxp&t=710

• Gilgamesh2014
Dank voor alle reacties. Vanmiddag hebben we weer om de tafel gezeten met de aannemer en een goed gesprek gehad. We hebben het niet over een nieuw zonnescherm gehad want ik lees de meeste reacties nu achteraf, maar hij wil sowieso niet op of over de erfgrens bouwen om problemen te voorkomen.

Het tussen muurtje is ingetand in de gevel, maar dat gaat hij netjes maken. De schutting komt deels langs de aanbouw en daar wordt een (vervangende) kolom opgemetseld die verankerd is aan de tussenmuur, met een stenen afdekkap. Mocht er in de toekomst toch een aanbouw komen, dan kan de kolom probleemloos afgebroken worden.

Al met al denk ik voor ons als buren een prima uitkomst.

Het is absoluut erg fijn dat de buren en aannemer in overleg willen, ik heb op dit forum ook anders gelezen. De woning is van 1982-ish met een tussenmuur van 265mm. Strak doortrekken ging het sowieso niet worden.

• witje_
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online
toch heel even reageren, want ik zie in mijn ogen toch een paar vreemde voorstellen voorbijkomen?
1) buitenmuur van de buren op jouw perseel zetten, zodat die later eventueel de binnenmuur kan worden van een toekomstige uitbouw van jouw huis? --> dat wil dan zeggen dat de fundering van jou toekomstige muur gekoppeld is aan de fundering van de buren. --> aanleiding tot overdracht van contactgeluid en mogelijks verschillende zettingen wat leidt tot barsten.

2) ze bouwen dat er in de toekomst (bij uitbouw op jullie stuk) maar 1 muur overblijft. Dit wil dan zeggen dat er geen isolatie (geluid!) tussen jullie huizen is en deels gemeenschappelijke fundering.

Beter keuze (mijn mening natuurlijk) is dat de buren 1 muur plaatsen volldig op hun grond. Isolatie plaatsen die deels op hun grond is (4 cm) en deels op jouw grond is (10cm?) (uitgevoerd in dubbe plaat, 8cm breed en 6cm breed) en vervolgens afwerken met gevelleien. Indien er nadien bij jullie een uitbouw gezet wordt, dan kunnen de gevelleien afgebroken worden, 1 isolatieplaat wegnemen en eigen muur plaatsen op eigen fundering. Op die manier is er nog 8cm isolatie tussen beide woningen en iedereen heeft zijn eigen muren geplaatst op eigen fundering.

• Makkelijk
witje_ schreef op donderdag 6 november 2025 @ 07:43:
toch heel even reageren, want ik zie in mijn ogen toch een paar vreemde voorstellen voorbijkomen?
1) buitenmuur van de buren op jouw perseel zetten, zodat die later eventueel de binnenmuur kan worden van een toekomstige uitbouw van jouw huis? --> dat wil dan zeggen dat de fundering van jou toekomstige muur gekoppeld is aan de fundering van de buren. --> aanleiding tot overdracht van contactgeluid en mogelijks verschillende zettingen wat leidt tot barsten.

2) ze bouwen dat er in de toekomst (bij uitbouw op jullie stuk) maar 1 muur overblijft. Dit wil dan zeggen dat er geen isolatie (geluid!) tussen jullie huizen is en deels gemeenschappelijke fundering.

Beter keuze (mijn mening natuurlijk) is dat de buren 1 muur plaatsen volldig op hun grond. Isolatie plaatsen die deels op hun grond is (4 cm) en deels op jouw grond is (10cm?) (uitgevoerd in dubbe plaat, 8cm breed en 6cm breed) en vervolgens afwerken met gevelleien. Indien er nadien bij jullie een uitbouw gezet wordt, dan kunnen de gevelleien afgebroken worden, 1 isolatieplaat wegnemen en eigen muur plaatsen op eigen fundering. Op die manier is er nog 8cm isolatie tussen beide woningen en iedereen heeft zijn eigen muren geplaatst op eigen fundering.
En hoe denk je dan dat het met de rest van de tussenmuur zit?

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:59
Onze huidige buren hebben een giga uitbouw. Ook allemaal in overleg gedaan. Ze vroegen of we bezwaar hadden (zon komt toch via de andere kant) en hoe we de buitenmuur wilden. We hebben toen gekozen voor een nette muur en deze kan voor ons als binnenmuur fungeren. Daarnaast kan onze uitbouw op hun heipaal gekoppeld worden wat weer geld zou schelen. De tekeningen van hun uitbouw zijn ook beschikbaar voor ons. Alhoewel ik eerder de keuken alleen zou uitbouwen dan alles. Niet dat onze tuin a 20m lang zo klein is.
Of het achteraf een goede keuze is geweest, weet ik niet. Dit met alle verhalen over een niet doorlopende binnenmuur, maar dat is een probleem voor future me of nieuwe bewoners.
Pagina: 1