Vocht in muren schilderen buitenmuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kossok
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06:35
Hallo,

Wij hebben een oud huis (+-70 jaar), waarvan wij 4 jaar geleden de spouwmuren hebben laten isoleren (bolletjes).

Toen hebben we 3 jaar geleden de buitenmuren wit geschilderd. De verf die we hiervoor gebruikt hebben is : Einza garant, voorstrijk einza silicon hydrogrund. (Beide dampdoorlatend) Omdat de de spouwmuren geïsoleerd zijn moest ik kiezen voor dampdoorlatende verf en voorstrijk. Ik moet er wel bij vermelden dat we een ontzettend grove steen hebben, en er daarom ook best veel verf op zit.

Na een tijdje zag ik dat aan de regenkant overal de plinten loslieten in huis, ik heb hier niet meteen de link gelegd met de verf of isolatie.

Echter na een tijd vormde zich ook schimmel op de binnenmuren, beneden in de kamer. Toen viel me het vocht in de muren pas op.
Nu laten ook stukjes verf met steen los van de buitenmuur, omdat de muur zo vochtig is.

Ik heb nu deze zomer een aantal stootvoeg roosters geplaatst op de hoop dat het vocht er beter uit kan, maar ik heb hier mijn twijfels over. Zeker omdat de spouwmuur geïsoleerd is, weet ik niet of dit veel zin heeft. Maargoed, ik moet wat proberen.

Ik zal komende winter pas weer zien of de muur vochtig word en blijft. Maar omdat ik er toch al lange tijd mee in mijn hoofd loop toch dit topic eens aangemaakt op de hoop wat wijzer te worden.

Zijn hier mensen die dit ook meegemaakt hebben, of misschien tips hebben? Ik denk zit zelf te denken dat de volgende stap is om de muur te impregneren, zo kan er geen water intrekken. Echter staat dit wel haaks tegenover het feit dat ik toen persee dampdoorlatende verf moest gebruiken.

Hopelijk vind ik hier de gouden tip, alvast bedankt!
Groetjes!

Alle reacties

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:12
Meten = weten.
Vochtmeters in huis hangen?
Hoe zit het met ventilatie en temperatuur binnen?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Kossok
Vochtmeters ga ik me in verdiepen!
Qua ventilatie hebben we de dauerlufting die altijd open staat. We stoken met airco dus het is beneden elke avond wel 22 graden😅 boven dan weer niet.

Maar het zit hem alleen in de muren die aan de regenkant zitten. De buitenmuren zijn dan ook doorweekt (keer wat gaatjes in de voegen geboord, leek soms wel klei). Kan dat met de binnentemperatuur/ventilatie te maken hebben?

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:12
Kan zijn dat ze nog met ouderwetse kalk-zand specie gevoegd/gemetseld hebben, dat lijkt soms op klei.
Heb je wat foto's?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:39
Maar die verf houdt het water dus niet tegen? wat voor stenen zijn het dan? heb je en foto van de gevels voor en na?
Het kan door de airco wel 22 graden zijn in hui maar dat is alleen de lucht om je heen, de gevels warmen daar echt niet genoeg van op.

[ Voor 36% gewijzigd door No Hands op 04-11-2025 18:18 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Gohf046
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 05:56
Waarom zou je de buitenmuur impregneren? Dan sluit je het vocht van juist op en kan het alleen nog maar naar binnen doortrekken.

Stap 1 is bepalen wat er nou precies aan de hand is. Oplossing komt daarna pas.

Schakel een bedrijf in welke dit gaat onderzoeken en bij voorkeur een bedrijf die alleen dit soort inspecties uitvoeren en geen belang hebben bij de uitslag van het onderzoek.

MT 1x 5.12 kWh V151

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:35
Ik vind dit een heel merkwaardige situatie als dit echt van de buitenmuur af komt. In de regel kun je de buitenmuur prima dampopen impregneren of verven. Daarmee houdt je de regen/vocht uit je steen en kan condensatievocht van binnen (voor zover dat er is) ook weer naar buiten toe.

Stap 1 is inderdaad met een vochtmeter die buitengevel langs. Als die wel vocht heeft dan is er wel iets raars aan de hand. Dan is er of iets met je verf of heb je zo vreselijk veel binnenvocht wat naar buiten wil dat de dampdoorlatendheid onvoldoende is (erg onwaarschijnlijk).

Ik denk dat je binnenklimaat gewoon (veel) te vochtig is. Dus ook daar zou ik wat temperatuur/vochtpercentage meters plaatsen. En dan kijken wat er allemaal op staat.

• Kossok
Ik heb hier 2 fotos toevoegd. Hopelijk maken die het wat duidelijker. Zoals je ziet erg grove steen. (Verf op beide foto's is nog niet het eindresultaat)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZxlSfEsvIUpWdb1qflMCRTRZz_4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SdQVZfxnNqwv6m2aZb29QGGH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZpidEb57P4BHn-eAaqUVpkT71pw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RX7CFRWqxg7Mqdu41u5VzJKi.jpg?f=fotoalbum_large

De verf lijkt het water dus inderdaad niet tegen te houden, dit is ook dampdoorlatende verf dus dat lijkt me te kloppen?

De regen lijkt er gewoon in te trekken, maar tijdens de winter niet snel genoeg weer uit te gaan. Ik denk dat de buitenmuur te nat worden (verf bladert af). En vervolgens trekt dit door naar de binnenmuur (plinten los/schimmel) het is niet zo dat de binnenmuur helemaal doorweekt is zoals de buitenmuur. Ik denk dat het vocht misschien doortrekt via de spouwmuurisolatie naar binnen?

Dus waar is het probleem begonnen? Voorheen was de spouwmuur niet geïsoleerd en de muur niet wit. Stel je voor dat deze buitenmuur altijd nat werd in de winter. Omdat de steen zo grof is? Dit merkte je niet omdat het niet door trok naar de binnenmuur.(Geen isolatie).

2e optie is dat het probleem is ontstaan door de verf die aangebracht is. Maar deze kan er niet effe afgehaald worden.

Ik had gedacht de buitenmuur te impregneren zodat het water er ook niet meer in kan trekken. En er dus ook niet uit hoeft. Maar misschien is dit wel een heel stom idee, vandaar dit topic

• Kossok
TwingyTwingy schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 18:41:
Ik vind dit een heel merkwaardige situatie als dit echt van de buitenmuur af komt. In de regel kun je de buitenmuur prima dampopen impregneren of verven. Daarmee houdt je de regen/vocht uit je steen en kan condensatievocht van binnen (voor zover dat er is) ook weer naar buiten toe.

Stap 1 is inderdaad met een vochtmeter die buitengevel langs. Als die wel vocht heeft dan is er wel iets raars aan de hand. Dan is er of iets met je verf of heb je zo vreselijk veel binnenvocht wat naar buiten wil dat de dampdoorlatendheid onvoldoende is (erg onwaarschijnlijk).

Ik denk dat je binnenklimaat gewoon (veel) te vochtig is. Dus ook daar zou ik wat temperatuur/vochtpercentage meters plaatsen. En dan kijken wat er allemaal op staat.
Ik ga eens achter een vochtmeter aan.
Maar het feit dat dit alleen voorkomt bij de muren aan de regenkant zegt mij dat dit echt van buiten moet komen.
We hebben bijvoorbeeld ook een aanbouw. Ook hier aan 1 kant de plinten los. En dit is ook de regenkant

• Gohf046
Maar omdat je vertelt dat de muren eigenlijk alleen vochtig zijn in de winter doet eerder denken aan een condensatieprobleem in de gevelspouw.

MT 1x 5.12 kWh V151

• Gohf046
Edit: dubbel.

[ Voor 94% gewijzigd door Gohf046 op 04-11-2025 19:08 ]

MT 1x 5.12 kWh V151

• No Hands
is er voordat de spouw is geïsoleerd een grondig onderzoek uitgevoerd of er geen vervuiling in de spouw zat? mogelijk is daar een koudebrug en condenseert er nu overtollig vocht uit de woning op de muur. Dat spouwisolatie en gevel schilderen tegelijk zijn gebeurt maakt de oorzaak zoeken lastiger.

en inderdaad eerst eens met een vochtmeter bekijken waar het nou echt zit. nu is het alleen maar gissen en aannames.

[ Voor 16% gewijzigd door No Hands op 04-11-2025 19:09 ]

• Gohf046
No Hands schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 19:08:
is er voordat de spouw is geïsoleerd een grondig onderzoek uitgevoerd of er geen vervuiling in de spouw zat? mogelijk is daar een koudebrug en condenseert er nu overtollig vocht uit de woning op de muur. Dat spouwisolatie en gevel schilderen tegelijk zijn gebeurt maakt de oorzaak zoeken lastiger.

en inderdaad eerst eens met een vochtmeter bekijken waar het nou echt zit. nu is het alleen maar gissen en aannames.
Tegenwoordig mag je er toch vanuit gaan dat ze voorafgaand aan het isoleren een camera inspectie van de gevelspouw uitvoeren op een x-aantal posities.

Maar anders is wat jij zegt heel goed mogelijk.

Mogelijk is het voor OP interessant om een gedegen thermografisch onderzoek van de woning uit te laten voeren.

MT 1x 5.12 kWh V151

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:04
Dit heb ik wel vaak gehoord hoor, als er allemaal rotzooi onderin de spouw ligt..

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• Kossok
De spouwmuurisolatie is trouwens 3 jaar eerder gedaan dan het schilderen hoor ik net. In die 3 jaar hebben we geen vochtproblemen gehad. Toen is het geschilderd, en was het de eerstvolgende winter raak.

• No Hands
die verf is volgens de omschrijving waterafstotend en vocht en weerstbestndig: https://www.verfwinkel.nl...&utm_content=Einza%20%2F3

die hydrogrund zou de gevel hydrofoberen bij gebruik. dus als er nu nog vocht in je gevel trekt van buiten dan is dat al bijzonder.

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:35
No Hands schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 20:26:
die verf is volgens de omschrijving waterafstotend en vocht en weerstbestndig: https://www.verfwinkel.nl...&utm_content=Einza%20%2F3

die hydrogrund zou de gevel hydrofoberen bij gebruik. dus als er nu nog vocht in je gevel trekt van buiten dan is dat al bijzonder.
Eens, en als dat vocht van buitenaf komt dan zijn de hoeveelheden zo marginaal dat de plinten echt niet van de muur af komen :+

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Heb je dit ook op de verdieping of alleen beneden? Als het alleen beneden is, kan het dan ook optrekkend vocht zijn?

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

• haya
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 07:50
Na naisolatie spouwmuur bij ons precies hetzelfde. Is condens wat op de muur neerslaat. Muur van buiten impregneren en snachts een elektrische ontvochtiger laten draaien. Ventileren hielp niet.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Gohf046 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 18:21:
Waarom zou je de buitenmuur impregneren? Dan sluit je het vocht van juist op en kan het alleen nog maar naar binnen doortrekken.

Stap 1 is bepalen wat er nou precies aan de hand is. Oplossing komt daarna pas.

Schakel een bedrijf in welke dit gaat onderzoeken en bij voorkeur een bedrijf die alleen dit soort inspecties uitvoeren en geen belang hebben bij de uitslag van het onderzoek.
Dit is onzin. Ook impregneermiddel is damp open, en vormt door de reactie in de stenen een waterdichte laag. Je houdt dan juist het vocht buiten.
Hier heeft dat ook veel problemen opgelost met een nageisoleerde gevel aan de west kant.

Maar goed, dat is een heel andere discussie. Ook een verflaag zou namelijk water uit de gevel moeten houden. Ik kan me niet voorstellen dat een geschilderde gevel nog steeds zo nar wordt dat je binnen (!!!) de plinten van de muur vallen.
Komt het niet ergens anders vandaan? Optrekkend vocht?

Als je een tuinslang op de gevel zet. Hoe ziet dat er dan uit?

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Kossok schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 19:35:
De spouwmuurisolatie is trouwens 3 jaar eerder gedaan dan het schilderen hoor ik net. In die 3 jaar hebben we geen vochtproblemen gehad. Toen is het geschilderd, en was het de eerstvolgende winter raak.
Dan vraag ik me af of de verf wel echt damp open is en je in huis genoeg ventileert (wat is de vochtigheid in huis?)

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Pagina: 1