Hardware offloading?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rick13
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:57
Ik heb een Turris Omnia 2GB router.
Ik heb deze router achter mijn KPN router gezet (nat achter nat) met DMZ.
Ik heb op mijn eigen router openwrt gezet.
Kan ik de boel nog versnellen door Hardware offloading aan te zetten?
Of zorgt dit juist voor problemen in mijn situatie nat achter nat?
Dit topic is naar aanleiding van mijn topic op NCF: https://www.nationaalcomp...k-uitdaging.141592/page-4

Alle reacties

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
> Kan ik de boel nog versnellen door Hardware offloading aan te zetten?
Hoezo? Meet je direct op de KPN router een hogere bandbreedte dan achter je Turris Omnia? Zo niet, valt er niets te versnellen.

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Waarschijnlijkheid versnel je de boel niet, en nee het kan geen kwaad.

Ik gebruik Hardware offloading niet maar knijp zelfs bewust een beetje met SQM om de latency laagst te houden. Hier bijvoorbeeld hoe ik m'n Youfone verbinding met SQM ingesteld heb

[ Voor 10% gewijzigd door Chris.nl op 04-11-2025 20:22 ]

• Rick13
Bedankt voor de reacties _/-\o_
Ik heb overigens KPN glasvezel (1 Gig verbinding)
In welke situaties zal hardware offloading wel verschil maken?
Knijpen (SQM) zal ook geen verschil maken vermoed ik (gezien mijn lage ping waardes)
Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/690a645a65312/690a6459662dd-ping.png

• Chris.nl
  • Niet online
Rick13 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 21:40:
In welke situaties zal hardware offloading wel verschil maken?
In de situatie dat de cpu het dataverkeer niet trekt en je niet de volledige snelheid haalt, maar ziet er bij jou prima uit👌

Op jou 1000/1000 verbinding is SQM idd veel minder logisch als op mijn 100/100. Je mag imo dik tevreden zijn.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:04

nelizmastr

Goed wies kapot

1Gbit gaat met een 1Gbit (O)NT sowieso niet sneller dan je nu hebt, dus dit is prima zo.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Rick13
Bedankt voor de duidelijke antwoorden. Ja je hebt altijd netwerkoverhead, etc waardoor je in de praktijk nooit de volledige snelheid kan halen.

• Chris.nl
  • Niet online
Rick13 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 22:12:
Bedankt voor de duidelijke antwoorden. Ja je hebt altijd netwerkoverhead, etc waardoor je in de praktijk nooit de volledige snelheid kan halen.
Klopt als een bus.
'k Geloof dat je met de overhead van 2.5GB hardware dan wel weer de volledige snelheid van 1000/1000 kan halen. Staat me bij dat ik hier eens wat posts over heb gelezen.

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Chris.nl schreef op woensdag 5 november 2025 @ 22:41:
[...]
Klopt als een bus.
'k Geloof dat je met de overhead van 2.5GB hardware dan wel weer de volledige snelheid van 1000/1000 kan halen. Staat me bij dat ik hier eens wat posts over heb gelezen.
Dat klopt, mits beide kanten een 2,5GbE link hebben. Als een van beide een 1Gbps link heeft is 930Mbps nog steeds het maximum.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Rick13
Heb wel een 2.5 GbE netwerkkaart in mijn pc. Alleen om de router te vervangen voor een klein beetje snelheidswinst is in mijn optiek zonde van het geld. Of denken jullie daar anders over? Mocht het internet in de toekomst omhoog gaan, dan is het uiteraard een ander verhaal.

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:52
2.5 GbE is voor de normale thuisgebruiker naar de huidige normen nog overkill. Mm nog maar over de prijs te zwijgen van de hardware.
1 Gbit is nog steeds ruim voldoende.
Heb je speciale wensen dan is het weer wat anders natuurlijk. Iemand die bvb videobewerking doet kan wel gebruik maken van de 2.5 Gbit snelheid.

In je topic in het andere forum zeg je dat je glasvezel hebt. Heb je een mogelijkheid om je Turris op je ONT aan te sluiten en in te stellen? Dan kan de KPN ervan tussen.

• Rick13
Zou denk ik theoretisch wel moeten kunnen.
Dan moet ik een SPF module kopen.
Maar de vraag is ga ik er wat in de praktijk wat van merken dat de KPN router er niet meer tussen zit?

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Rick13 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 10:12:
Zou denk ik theoretisch wel moeten kunnen.
Dan moet ik een SPF module kopen.
Maar de vraag is ga ik er wat in de praktijk wat van merken dat de KPN router er niet meer tussen zit?
Uit je (O)NT komt toch gewoon een UTP kabel naar je KPN modem (Experiabox)?
Daar hoef je geen SFP module voor te kopen. Je provider levert die mediaconversie standaard.

Of zie jij de (O)NT als je modem en heb je geen Experiabox ertussen? Dan zit je al direct op de vezel en ga je niet meer krijgen tenzij je over zou gaan op XGS-PON, mits beschikbaar.

• Rick13
Ja, klopt. De laatste optie zit ik aan te denken, maar weet niet of dit veel uit gaat maken.

• Chris.nl
  • Niet online
Rick13 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 12:14:
Ja, klopt. De laatste optie zit ik aan te denken, maar weet niet of dit veel uit gaat maken.
Kort door de bocht; een 1000/1000 link zal zonder bottleneck van een fysieke poort dichter bij de 1000/1000 kunnen komen. Da's max 8% erbij als 923 nu de max is. Theoretisch.

Je kan ook 500/500 nemen, genieten van het feit dat je link niet beperkt wordt door een fysieke poort en geld in je zak houden :+
Pagina: 1