Rolluikmotor aansluiten (met pulsbediening?)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BBRA
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 11-11 14:19
Aan mijn huis hangt een oud rolluik (15+ jaar) waarvan de bediening niet werkt en welke ik graag werkend wil maken. Aan de motor zit een kabel met 4 aders (bruin, zwart, blauw, geel / groen). Als ik spanning (230V) zet op de bruine draad gaat het rolluik draaien. Om de draairichting van de motor om te keren moet ik 2x keer kort (puls) spanning zetten op de zwarte draad. Als ik daarna weer spanning zet op de bruine draad draait de motor de andere kant op.

Voor zover ik kan vinden is deze bediening niet heel gangbaar. Heeft iemand hier ervaring mee, en zo ja welke schakelaar heb ik nodig om het rolluik te kunnen bedienen?

Alle reacties

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Kan je gemakkelijk in de rolluikbak komen? Ik vermoed dat er een of ander tussenschakeling verstopt zal zitten (waarvan de relais versleten zullen zijn), en de motor de klassieke aansluiting heeft.
Als je die tussenschakeling weghaalt, kan je de klassieke dubbele drukknop gebruiken.
Zo niet, kan je de motor vervangen door een nieuwe met de klassieke aansturing.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.