Vraag

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
2 jaar geleden heb ik zonnepanelen laten plaatsen, 6x Jinko 435Wp op een Goodwe GW-3000-XS-11. Deze panelen zijn op de bovenste rand van het dak in landscape opstelling gelegd, vrij van enige schaduw. Opwek is zo'n 3000KWh per jaar. Omvormer topt in de zomer af op 3000Wp op sommige dagen, verder is de omvormer vaak al actief met een paar straaltjes licht.

Aangezien ik een warmtepomp heb geplaatst en het salderen er vanaf 2027 af gaat zou ik graag wat meer opwek willen hebben in de ochtend, namiddag, avond en als het weer slechter is, of gewoon als de dagen korter worden. Dezelfde panelen zijn hier en daar nog wel te krijgen en kosten daarnaast geen ruk meer, dus dat moet lukken. Dat het vervolgens de hele zomer staat af te toppen op 3KW vind ik niet erg, zolang de omvormer dat maar overleeft.

Vooraanzicht woning:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wIZTVNB8d1ok-lB5wK62F0zbUgs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/72xRN4NrBhbYC2W8l7HxJkyC.png?f=user_large

Bovenaanzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/83-DqnFtOxCqP8juV8w9pbaj8Bs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ilISEifUVCZ2MOAXkLNrYItP.png?f=user_large

Situatie: zuid/iets zuidwest, 30 graden dakhelling
Panelen die ik bij wil leggen komen links naast de dakkapel. 3 stuks zou ik in landscape neer kunnen leggen, echter zullen die zoals op de luchtfoto te zien is met uitzondering van de bovenste zo ongeveer de halve dag in de schaduw van de dakkapel liggen.

Als ik reken met de gegevens van de panelen hebben 6 panelen 236,16 V-OC onder labomstandigheden. 9 stuks zouden 354,24 V-OC hebben. 10% erbij valt nog steeds in de range waar de omvormer mee kan werken.
Gegevens omvormer:
>500V = kapot
50-450V = MPPT range
360V = ideaal

Vragen:
- Overleeft de omvormer dit (specsheet geeft 30% overdimensionering, wat 3900Wp geeft, 9x435 is meer dan dat en 6x435 levert soms nu al 3000W op)
- Kan ik deze gewoon in de string opnemen zonder dat 's morgens de hele opwek inzakt vanwege 2 panelen die in de schaduw liggen?

Beste antwoord (via _JGC_ op 04-11-2025 17:52)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik lees een hoop onzin hierboven (sorry)

De omvormer bepaalt het maximum vermogen. Dus 3 kW = 3 kW
In het verleden zijn er wel chinese omvormers geweest die erboven gingen.

En Goodwe heeft wel schaduwmanagement (afgekeken van SMA waarschijnlijk)
Heeft ook niks met 1 of 2 strings te maken, of beter gezegd met 1 of 2 mppt ingangen.
Dat is altijd per mppt ingang.

Ik zou hier een 2e hands SMA 3.6 1av-41 ophangen en noord ook volhangen op de 2e mppt.
Dan kan je nog eens knijpen via modbus tcp/ip als het ooit nodig is.
(zonneplan dynamisch heeft nog geen terugleverboete, dus lekker doorknallen en overtollig in een marstek ofzo)

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-11-2025 17:30 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Alle reacties

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Kun je ze niet beter in een tweede string aam de andere kant van je dak neerleggen? Of trekt de omvormer dat niet?

• _JGC_
  • Nu online
@Gramser
De GW-3000-XS-11 is een 1-MPPT omvormer. De andere kant van het dak is noord. Ik zou op noord ook 6 panelen kunnen leggen en dan parallel schakelen, maar ik denk dat de omvormer dat niet overleeft: die trekt max 15.6A kortsluitstroom op de MPPT. Deze panelen doen al 13.72A. Zet je 2 strings parallel zit je daar zo overheen.

Alternatief is de omvormer vervangen door eentje uit de DNS serie met 2 MPPTs en dan op het noorden 6 (of meer) panelen bijleggen. Nou zit op de noordkant overigens nog een mooie Multivent 5v ventilatiepijp die ik vorig jaar naar de noordkant verhuisd heb.

• swiv98
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
Hoe kan 6x435Wp ( =2610) 3000W opleveren? Dat lukt op de evenaar niet (waar de 435Wp vandaan komt) en in NL toch al helemaal niet?

Zijn het er echt 6?

De omvormer is 1-fase. Meer dan 16 Ampere ga je niet op die ene groep/fase willen en mogen zetten. Dus als je uitbreidt op deze omvormer, dan tot een max van 16x230 = 3680W.

Overdimensioneren heeft wat mij betreft meer te maken met het feit dat je in NL niet kan verwachten dat je volledige Wp-rating vaak haalt. Maar dan heb je het niet over een verdubbeling.

Dan rammelt nog iets aan het geheel: deze omvormer doet niks met schaduw-optimalisatie, want hij ondersteunt maar 1 string.
Als jij panelen gaat toevoegen, los van hoeveel dat er zouden kunnen zijn gezien het bovenstaande, dan nog zou het onverstandig zijn om panelen toe te voegen die niet allemaal even veel zon vangen. Als er 1 in de schaduw komt te liggen, dan gaan ze _allemaal_ minder opbrengen. Vraag me af of je dat voordeel oplevert.

Andere omvormer dus, Of 1 extra met eigen bekabeling richting de meterkast? En bekijk de cijfers van het geheel nog eens, want ergens klopt er iets niet, denk ik zo.

Acties:
  • Beste antwoord

• AUijtdehaag
  • Niet online

De omvormer bepaalt het maximum vermogen. Dus 3 kW = 3 kW
In het verleden zijn er wel chinese omvormers geweest die erboven gingen.

En Goodwe heeft wel schaduwmanagement (afgekeken van SMA waarschijnlijk)
Heeft ook niks met 1 of 2 strings te maken, of beter gezegd met 1 of 2 mppt ingangen.
Dat is altijd per mppt ingang.

Ik zou hier een 2e hands SMA 3.6 1av-41 ophangen en noord ook volhangen op de 2e mppt.
Dan kan je nog eens knijpen via modbus tcp/ip als het ooit nodig is.
(zonneplan dynamisch heeft nog geen terugleverboete, dus lekker doorknallen en overtollig in een marstek ofzo)

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-11-2025 17:30 ]

• _JGC_
  • Nu online
@swiv98 Die 3000W zijn pieken, worden niet langdurig geleverd. Denk aan een heldere hemel na een regenbui waarbij er geen rotzooi meer in de lucht zit en de panelen schoongespoeld zijn.
Als ik wat terug blader in de statistieken van HomeAssistant (resolutie niet geweldig als je verder terug gaat) zit het piekvermogen meestal ergens rond de 2500W, wat wel ongeveer klopt met deze installatie.

Naar mijn weten hebben zonnepanelen bypass diodes, ik weet alleen niet of die de opbrengst van 6-8 panelen kunnen overbruggen. Verder denk ik idd niet dat zo'n paneel lekker mee doet als de schaduw diagonaal over het hele paneel valt.

• _JGC_
  • Nu online
@AUijtdehaag Denk dat jouw idee idd het beste is. Extra panelen op noord/noordoost en 3600W omvormer met 2 MPPTs aanschaffen. Tzt als mijn aansluiting wel 3-fase is en de schuur achter op de tuin staat kan de Goodwe daar op een andere fase terugleveren met zonnepanelen naar keuze. Hoeft ook niet identiek te zijn aan wat op het zuiden ligt, is de keuze ook wat ruimer.

Wordt het ook net wat minder Tetris op het dak :)

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik heb 3 strings van 5 SF-170 op mijn noord dak.
Die panelen zijn tegenwoordig bijna gratis op MP

Voor noord prima, want schaduw heeft amper effect (3 parallele strings) op 1 mppt
Noord moet het voornamelijk hebben van diffuus licht weerkaasting van wolken
Zie ook mijn PVO noord

[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-11-2025 18:01 ]

• _JGC_
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 17:58:
Ik heb 3 strings van 5 SF-170 op mijn noord dak.
Die panelen zijn tegenwoordig bijna gratis op MP

Voor noord prima, want schaduw heeft amper effect (3 parallele strings) op 1 mppt
Noord moet het voornamelijk hebben van diffuus licht weerkaasting van wolken
Zie ook mijn PVO noord
Moet nog even kijken wat hier het beste op het dak kan... wat nu op zuid ligt kan ik ook op noord kwijt (dakvlak is van buurman tot ventilatiepijp 5,5 meter breed en 2,5 meter hoog) . Verder gaat het L-vorm dak met 2,4 meter breedte nog zo'n 6 meter naar beneden. Vind het alleen niet zo'n fijn idee dat je vanaf de grond aan de panelen kunt zitten.

• swiv98
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 17:27:
Granted, ik had me er niet mee moeten bemoeien. Mijn installatie is van Enphase, waarmee ik dat schaduw-gehannes iets makkelijkers omzeilde...

Reden waarom ik mijn antwoord (snel) bij elkaar harkte, gebruik makend van wellicht wat onjuiste termen over strings of MPPT trackers, is dat ik de TS wat warrig vond overkomen en het gevoel had dat hij gewetenloos richting een onveilige situatie aan het plannen was.

Achteraf gezien denk ik dat de TS eerder 'onvolledig' was in wat hij deelde en dat er meer vooronderzoek in zat, wat hier gewoon niet stond. Ook hoop ik dat hij de bestaande installatie zelf aanlegde en niet ineens zelf gaat verbouwen (want zo voelde het voor mij).

Overigens snap ik die 3kW piek nog steeds niet.

Plan, werk veilig, en veel plezier van de opbrengsten verder!

• _JGC_
  • Nu online
@swiv98 De installatie is voor mij aangelegd, maar ik open juist een topic om te kijken wat wel en niet kan. Wat die 3KW piek betreft, gisteren nog even in Sems+ zitten kijken, die komen als de zon door de wolken komt. Er is even een dip door bewolking of regen en vervolgens een flinke piek richting de 3KW. Hoogste wat ik gisteren zo snel nog heb kunnen vinden is 2,97KW.
Dat zijn geen pieken die langdurig doorzetten, maar je moet er wel rekening mee houden als je op het randje van de specs van je omvormer gaat werken.

Ik ga kijken om de genoemde SF170 paneeltjes en een andere omvormer. Voordeel van die SF170 paneeltjes is dat ze relatief klein zijn en goed op het dak te puzzelen zijn. Zag gisteren dat iemand 28 stuks voor 200 euro op Marktplaats staan heeft, die dingen kosten idd geen ruk. En omdat het niet om piekvermogen gaat (ik weet nu al niet wat ik met langdurig 2,5KW moet in de zomer) maar voor opwek bij diffuus licht zijn die paneeltjes prima.
Pagina: 1