Radiatoren: 2 kleine koppelen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:01
Wegens het verkrijgen van een warmtepomp ga ik volgend jaar de afgifte een upgrade geven. Dat ga ik doen dmv radiatoren, die op veel plekken nog T11 zijn. De meeste vervang ik eenvoudigweg door een iets bredere T22 versie.

Ik heb echter nu in twee verschillende ruimtes dezelfde T21 van 80 cm breed en 60 cm hoog hangen. Samen zijn die voor een van de twee ruimten genoeg om de benodigde afgifte te behalen (dat heb ik per ruimte bepaald). Nu dacht ik met het oog op hergebruik maar ook installatieminimalisatie: kan ik de tweede er niet gewoon naast hangen en ze koppelen via de ongebruikte aansluitpunten?

Twee foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EEL8hgkhN174dHIhlq2cQb9mlP8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qeU0DD9sU1D7D3vqt7dIBRh1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/STjFZ0FgTFKeoVGn87lYDYFZghI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mY6xCMNJeX3T9B3STv8OEgBo.jpg?f=fotoalbum_large

De aansluitingen vallen mooi in lijn met de radiatormaat, dus bijv dit stukje ertussen en klaar?
https://www.hornbach.nl/p...-1-2-buitendraad/7884898/
Hmm, dat krijg ik natuurlijk nooit aan beide kanten ingedraaid.... En een stukje pijp staat natuurlijk niet zo netjes als ik in gedacht had. Kent iemand oplossing die hier mooi past?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Beste antwoord (via Brent op 07-11-2025 17:58)

• Jan_
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Jan_

Discussie is daar >>>

Draai in beide radiatoren twee puntstukken en zet er een stukje buis tussen. Helemaal strak op elkaar krijg je ze niet.

Al zou iets als dit ook moeten werken:
https://toolworld.nl/3-delige-koppeling-bu-bu-1-2

www.elecdev.nl

Alle reacties

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:52
Ja, je kunt ze koppelen, maar moet daar wel een stukje pijp voor gebruiken zoals je zelf ook al hebt ontdekt. Dat hoeft overigens niet lelijk te zijn. Hangt ook af van de uitlijning op de muur. Een radiator is anderzijds ook weer niet zo duur, dus als je het niet mooi vindt zou ik een nieuwe kopen. De bestaande lijkt me een ouder type dat al enkele make is overschilderd. Om het echt mooi te krijgen moet je daar flink aan schuren alvorens opnieuw netjes in de verf te zetten.

Acties:
  • Beste antwoord

• Jan_
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Jan_

Discussie is daar >>>

Draai in beide radiatoren twee puntstukken en zet er een stukje buis tussen. Helemaal strak op elkaar krijg je ze niet.

Al zou iets als dit ook moeten werken:
https://toolworld.nl/3-delige-koppeling-bu-bu-1-2

www.elecdev.nl

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Koppelen kan idd, maar voor de ideale doorstroming zorg je best dat je op de ene toevoert, en op de andere afvoerd, zodat ze zeker beide mee opwarmen.
Bekijk ook eens de prijs van een nieuwe gepaste radiator (eventueel tweedehands); ik ken je portefuille niet maar wellicht is die optie goedkoper dan je dacht.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Brent
Ik zie alleen niet hoe ik die zou moeten indraaien. Ik neem aan dat de moer hier 'zweeft'.

• naftebakje
  • Nu online
Brent schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 19:54:
[...]

Ik zie alleen niet hoe ik die zou moeten indraaien. Ik neem aan dat de moer hier 'zweeft'.
Ja, ene kant is schroefdraad met flens die aan die moer koppelt, andere kant schroefdraad. Zolang de moer niet vast zit, kan de schroefdraad onafhankelijk draaien.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Brent
naftebakje schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 19:57:
[...]
Ja, ene kant is schroefdraad met flens die aan die moer koppelt, andere kant schroefdraad. Zolang de moer niet vast zit, kan de schroefdraad onafhankelijk draaien.
Dus de ene bout kan ik indraaien via de gekoppelde moer, maar de andere dan? Hoe schroef ik die in?

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Brent schreef op zondag 9 november 2025 @ 10:07:
[...]

Dus de ene bout kan ik indraaien via de gekoppelde moer, maar de andere dan? Hoe schroef ik die in?
Met een grote binnenzeskant sleutel. Ook wel inbussleutel genoemd.

Radiator sleutel is schijnbaar ook een naam voor een dergelijke sleutel.

[ Voor 11% gewijzigd door Ronald.42 op 09-11-2025 10:20 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Brent
Die kan dan door de andere bout heen?

• naftebakje
  • Nu online
Google eens op driedelige koppeling, je ziet enkele foto´s met de 3 losse stukken.
Vrouwelijke koppeling is met steeksleutel, mannelijke koppeling met (grote) inbussleutel.

• Brent
Dan mag je even linken, want ik vind steeds enkel die ene productfoto waarbij je idd een zeskantige binnenkant ziet, maar die je, als je hem erin draait, dan binnendoor zou moeten kunnen bereiken (maar dat weet ik dus niet...)

Afbeeldingslocatie: https://toolworld.nl/media/catalog/product/cache/5060308d6fc9660c80785f8ddb9f18d7/2/7/27100671_96a7.webp

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:50
Dat zeskant loopt helemaal door, over de hele lengte van het deel dat in de radiator gaat.

• naftebakje
  • Nu online

• Brent
AtRi schreef op zondag 9 november 2025 @ 13:07:
Dat zeskant loopt helemaal door, over de hele lengte van het deel dat in de radiator gaat.
OK, als dat inderdaad zo is (zocht ik dus zelf ook naar), dan gaat het werken.
Merci. Deze is wel weer net even anders: ik zie twee delen waarop de steeksleutel zou kunnen.

Pagina: 1