Verstopte airco + zones: kanaalairco/cassette airco/airzone

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-11 10:16
Muldert schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:31:
[...]
Ja bij ons is het 90% van het jaar eerder te warm dan te koud in de slaapkamers. Moet wel zeggen, dat onze slaapkamers nu gemiddeld 10m2 zijn en lichaamswarmte dus veel meer doet met de temperatuur.

Ik overweeg nu:
geen VVW op de bovenverdieping
elke slaapkamer een kanaalairco, netjes weggewerkt. Dus niet 1 kanaalairco met airzone en dan buizen, maar echt een aparte, weggestopte binnenunit per kamer, goed te zoneren.

Maar:
- geen vloerkoeling
- vloerverwarming badkamer, dan elektrisch? of laten gaan? nu hebben we het ook niet, maar is wel shit in de winter
- conflict airco -> wtw, een hoop luchtstromen die niet mogen botsen
- minder buffer voor de WP, hoewel beneden sowieso VVW krijgt. Weet niet of dat een probleem is
In navolging van mijn eigen verbouw-topic hier even wat experts vragen :-)

We hebben een grote woning die we volledig strippen en renoveren met nieuwbouwstandaard of hogere isolatie. Huis krijgt een centrale wtw-ventilatie, beneden vloerverwarming en all electric warmtepomp.

We waren al koeling opties aan het overwegen (vloerkoeling zal onvoldoende zijn qua comfort, verwachten we) maar nu denken we dat we de vloerverwarming op de 1e verdieping (waar we slapen) volledig achterwege willen laten, behalve de badkamers misschien.

Nu is het idee,
Begane grond (200m2): verwarmen met vloerverwarming, koelen met airco
1e verdieping (190m2, 5 slaapkamers, 2 badkamers en 1 grote kledingkamer): verwarmen en koelen met airco

Aangezien we alles open heb, en ruimte genoeg voor inbouwunits, wil ik een strakke, goedwerkende multisplit of multizonering aanleggen, volgens mij hebben we de volgende opties grofweg:
Kanaalunits in multisplit
1-2 buitenunits
Toch zeker 8 binnenunits, maar sommige slaapkamers zijn te klein voor 1 unit (13m2 is de kleinste, dan is 1 unit nog te zwaar denk ik).
Kanaalunit(s) met airzone
Buizensysteem op de kanaalunits. Ik hoor wat risico's over pendelen icm de airzone kits. Makkelijker aan te leggen denk ik, ruimte voor buizen hebben we wel.
Voornamelijk bezorgd over de zonering, hoe we dat netjes doen.
Cassetteunits in multisplit
Nog makkelijker aanleggen, zelfde probleem verder als de eerste optie

Zijn er alternatieven die ik moet overwegen?
Mijn boerenverstand zegt nu ik dit zo opschrijf, ga naar een hybride oplossing.
1 kanaalairco direct voor de woonkamer
1 kanaalairco direct voor mijn kantoor
1 kanaalairco met airzone 3 groepen (master bed, master bath, master closet)
1 kanaalairco met airzone 5 groepen (badkamer #2 + 4 kinderkamers)

Dan ga ik er vanuit dat die 2 airzone sets niet nog onderling gezoneerd moeten worden (dus de hele master suite bed+bath+closet 1 temp, en de hele rits kinderkamers allemaal 1 temp)

Maar of dat reëel is qua gebruik, zeker als de kids later groter zijn, en misschien logeerpartijtjes doen..