Hoi allen, ik merk de laatste tijd dat mijn huidige grafische kaart (Gigabyte OC GTX 1050Ti 4GB) een beetje moeite heeft met dingen zoals video's renderen. Sinds recent duurt het renderen van een 1080p-video van 30 minuten een uur, terwijl dit voorheen een stuk korter was. De kaart komt ook wel uit 2019. Op basis van PCPartPicker heb ik alvast gekeken naar andere GPU's die ik zou kunnen kopen, maar toen bedacht ik me dat ik mijn huidige ook kan overclocken.
Mijn vraag
Zal ik investeren in een nieuwe GPU of mijn huidige overclocken? Wat is de beste optie met mijn huidige systeem?
Relevante software en hardware die ik gebruik
Op basis van een eerste zoektocht ben ik op een aantal GPU's terechtgekomen. Qua prijs is dit wel de range waarin ik wil blijven. Met het oog op een mogelijke overstap naar Linux heb ik NVidia-kaarten even overgeslagen. Dan kom ik uit op de volgende opties:
Wat betreft overclocking heb ik nog niks geprobeerd, ik heb daar namelijk ook 0 ervaring mee. Ik vraag me vooral af hoeveel winst ik daaruit zal halen gezien de kaart al 6 jaar oud is.
Mijn vraag
Zal ik investeren in een nieuwe GPU of mijn huidige overclocken? Wat is de beste optie met mijn huidige systeem?
Relevante software en hardware die ik gebruik
- Intel Core i5-10600KF
- Scythe Big Shuriken 3 50.79 CFM
- ASRock B560M-ITX/ac Mini ITX LGA1200 Motherboard
- Crucial Ballistix 16 GB (2 x 8 GB) DDR4-3200 CL16
- Cooler Master MasterBox NR200 Mini ITX
- Sharkoon SFX Pro 450 W 80+ Bronze Certified SFX
Op basis van een eerste zoektocht ben ik op een aantal GPU's terechtgekomen. Qua prijs is dit wel de range waarin ik wil blijven. Met het oog op een mogelijke overstap naar Linux heb ik NVidia-kaarten even overgeslagen. Dan kom ik uit op de volgende opties:
- Sapphire Pulse Radeon RX 9060 XT 16GB
- Powercolor Reaper Radeon RX 9060XT 16GB
- XFX Swift AMD Radeon RX 9060 XT OC 16GB
- XFX Speedster SWFT 210 Radeon RX 7700 XT Core Edition
- Powercolor Fighter AMD Radeon RX 6600 8GB GDDR6
Wat betreft overclocking heb ik nog niks geprobeerd, ik heb daar namelijk ook 0 ervaring mee. Ik vraag me vooral af hoeveel winst ik daaruit zal halen gezien de kaart al 6 jaar oud is.
[ Voor 125% gewijzigd door groceryl1st op 04-11-2025 11:34 ]
:strip_exif()/f/image/1cTwUrPESEDXFWrRiKJQJBD9.jpg?f=fotoalbum_large)