Nieuwe GPU of overclocken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• groceryl1st
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:23
Hoi allen, ik merk de laatste tijd dat mijn huidige grafische kaart (Gigabyte OC GTX 1050Ti 4GB) een beetje moeite heeft met dingen zoals video's renderen. Sinds recent duurt het renderen van een 1080p-video van 30 minuten een uur, terwijl dit voorheen een stuk korter was. De kaart komt ook wel uit 2019. Op basis van PCPartPicker heb ik alvast gekeken naar andere GPU's die ik zou kunnen kopen, maar toen bedacht ik me dat ik mijn huidige ook kan overclocken.

Mijn vraag
Zal ik investeren in een nieuwe GPU of mijn huidige overclocken? Wat is de beste optie met mijn huidige systeem?

Relevante software en hardware die ik gebruikWat ik al gevonden of geprobeerd heb
Op basis van een eerste zoektocht ben ik op een aantal GPU's terechtgekomen. Qua prijs is dit wel de range waarin ik wil blijven. Met het oog op een mogelijke overstap naar Linux heb ik NVidia-kaarten even overgeslagen. Dan kom ik uit op de volgende opties:Ik hoef niet per se de állerhoogste performance met gaming, maar wel dat alles lekker loopt en dat vooral rendering vlot gaat. Ik heb ook graag iets waar ik de komende paar jaar mee verder kan.

Wat betreft overclocking heb ik nog niks geprobeerd, ik heb daar namelijk ook 0 ervaring mee. Ik vraag me vooral af hoeveel winst ik daaruit zal halen gezien de kaart al 6 jaar oud is.

[ Voor 125% gewijzigd door groceryl1st op 04-11-2025 11:34 ]

Beste antwoord (via groceryl1st op 04-11-2025 15:50)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:01
Houd er rekening mee dat je voor elke bovengenoemde videokaart een nieuwe voeding nodig hebt. Je huidige low end Sharkoon met verouderd intern design gaat die namelijk niet leuk vinden. Daarbij is de OTP akelig laag afgesteld waardoor de voeding ondanks de redelijk snel draaiende ventilator, bij >70% belasting uit kan vallen. Dit zeg ik uit ervaring.

Kijk ook eens naar een RTX 3050 of ARC A750/A770/B570/B580. RTX 3050 verbruikt weinig en zal probleemloos met je huidige voeding werken.

[ Voor 8% gewijzigd door Uszka op 04-11-2025 12:23 ]

Alle reacties

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:33
Los van dat het allemaal oud spul is dat je hebt, lijkt het je niet verstandiger om eerst uit te zoeken waarom hij nu een stuk langer bezig is met renderen? Zijn het andere codecs wellicht? Loopt er iets op de achtergrond? Want het klinkt mij niet logisch in de oren dat hij er nu een uur over doet, terwijl het voorheen 'een stuk korter' was, wat dat dan ook moge zijn.

Ik wil je geen nieuw systeem afpraten, want dat spul is intussen al een jaar of acht op de markt, maar ik zou eerst de waarom-vraag willen weten.

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17:06
Met de specifieke kaart die je hebt, ga je denk ik niet heel ver komen met overclocken. Deze kaart heeft simpelweg niet genoeg koeling om een goede overclock te kunnen doen, waarmee je dan ook daadwerkelijk een verschil in performance zult zien.

Is er een reden waarom renders nu langer duren? Komt dit omdat je steeds grotere projecten oppakt, waardoor de workload ook moeilijker wordt?

Als je van plan bent een nieuwe kaart te halen, zou ik bij de 90-serie blijven van AMD. Dan heb je gelijk ook ondersteuning voor FSR4, wat op budget kaarten een groot verschil kan maken. Daarnaast verschillen ze niet veel in prijs, dus is het eigenlijk een no-brainer.

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

Acties:
  • Beste antwoord

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:01
Houd er rekening mee dat je voor elke bovengenoemde videokaart een nieuwe voeding nodig hebt. Je huidige low end Sharkoon met verouderd intern design gaat die namelijk niet leuk vinden. Daarbij is de OTP akelig laag afgesteld waardoor de voeding ondanks de redelijk snel draaiende ventilator, bij >70% belasting uit kan vallen. Dit zeg ik uit ervaring.

Kijk ook eens naar een RTX 3050 of ARC A750/A770/B570/B580. RTX 3050 verbruikt weinig en zal probleemloos met je huidige voeding werken.

[ Voor 8% gewijzigd door Uszka op 04-11-2025 12:23 ]

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:14
Overclocken kost niks, maar gaat je hooguit 3-5% schelen.
Misschien met moeite 10%.

Een andere kaart, al snel 100-200%

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:22

D4NG3R

kiwi

:)

Overklokken is procentenwerk, een render van een uur scheelt je dan misschien 2 minuten. Leuk, maar waarschijnlijk niet de vooruitgang waar je naar zoekt.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• groceryl1st
Bedankt voor alle info. Ik dacht in de eerste instantie dat het langzaam renderen te maken had met de upgrade naar DaVinci Resolve 20, maar na een downgrade bleek ik hetzelfde probleem te hebben. Voor mijn gevoel doe ik niet veel andere (intensievere) projecten dan voorheen, maar denk dat het wel waard is om even opnieuw te kijken naar wat er precies gebeurt. Overclocken biedt iig geen grote winst.

Wat betreft een upgrade begrijp ik dat de meeste opties ook een upgrade van de PSU met zich meebrengen. Dat budget heb ik niet meteen en zou qua specs ook weer een zoektocht op zich zijn. De reden dat ik deze post had gemaakt was ook omdat ik het idee had dat PCPartPicker overschatte hoeveel de PSU aankon. Dus dank voor die bevestiging. 😊 Als iemand nog een suggestie heeft hoor ik het graag, anders heb ik m'n antwoord al.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik zou eens een “oude edit” van een filmpje waarvan je zeker weet dat het snel kan renderen opnieuw doen om uit te sluiten dat het toch niet aan bepaalde effecten/bewerkingen ligt dat het nu zo traag gaat.

Verder zou ik simpelweg hier niet meer aan beginnen qua upgraden want een nieuwe gpu wordt ook gelimiteerd door de cpu en slechts 16gb ram. Het systeem is langzaam simpelweg aan vervanging toe dus ik zou gewoon maandelijks wat opzij gaan leggen voor een nieuwe pc. Voor rond de €1000 kun je een heel aardig systeem bouwen waarop je al je werk een stuk sneller kan doen.

youtube.com/@hisrep

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:52

rapture

Zelfs daar netwerken?

Eventjes bij Puget Systems gekeken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j8I-xUTe9LT1qpL_pfLncPLitsk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1cTwUrPESEDXFWrRiKJQJBD9.jpg?f=fotoalbum_large
https://www.pugetsystems....hardware-recommendations/

4GB VRAM is de helft van het minimum voor 1080p. Als je 4K video nu of in de toekomst bewerkt, dan is 12GB VRAM het minimum.

uitvoering: ASUS Dual GeForce RTX 3060 V2 OC Edition (12GB) Vanaf 279 euro
uitvoering: Sapphire Pulse Radeon RX 9060 XT 16GB Vanaf 359 euro

Lengte, dikte en hoogte grafische kaart kan je zelf checken of het in je 20 liter behuizing past.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum: Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Dit is ondertussen koopadvies. Ik verplaats dit naar Componenten KoopAdvies.

Move VB -> CKA

Oslik blyat! Oslik!

• groceryl1st
dion_b schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 19:57:
Ahum: Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Dit is ondertussen koopadvies. Ik verplaats dit naar Componenten KoopAdvies.

Move VB -> CKA
Dank, deze post zat inderdaad op het randje. 😅

• snakeye
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:01
Ik ben geen expert op dit gebied
Maar Ik vraag me af. Word de encoding wel (volledig) door de GPU gedaan in dit geval?

Volgens mij is het zo dat afhankelijk van welke software je gebruikt en wat voor type encoding je precies doet bepaalt of dit door de GPU dan wel (deels?) door de CPU word gedaan.

je zou eens HWINFO kunnen installeren om te kijken wat er preces belast word. CPU en/of GPU of beide.

Atari 2600 @ 1,1 Hz, 1 Bits speaker, 16 Kb mem, 8 kleuren..

Pagina: 1