Vraag

• milad257
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 04-11 13:01
Geachte tweakers,

Ik heb een heel gek raar probleem, mijn vorige moederbord asus strix x470f kon ik 1-2 weken geleden niet meer opgestart krijgen, kreeg toen een rood lampje en toen bijna alles vervangen, cpu, sticks, power supply kreeg ik hem niet aan de praat, heb uiteindelijk een nieuwe bord besteld en gisteren geinstalleerd en werkte goed voor 1 nachtje; kon nieuwe windows installeren paar games paar uur werkte ok,

Na 1 nachtje kreeg ik hem niet meer opgestart voorbij de eerste 15 seconden valt het systeem uit, en ook geen display. allerlei dingetjes geprobeerd om weer aan de praat te krijgen maar niks helpt ; cmos clear, geheugen eruit, 1 stick erin, geen sticks, geen gpu, andere power supply gepakt nothing, andere cpu.

Ik ben bang dat als ik een derde am4 board koopt dat die na 1 nachtje ook mee ophoud, is er iets met mijn systeem dat moederborden kapot maakt? :'(

(Nieuwe am4 board: Gigabyte B550 eagle
geheugen sticks: 2x 16gb ddr4 gskill 3200mhz XMP 3200
geheugen troubleshoot: oude corsair ddr4 3200mhz sticks (2x2( 4 totaal)
power supply : corsair 850x , (nieuwe) be quiet 1000w 80 plus
cpu : 57003dx

Dolby Atmos 7.0.4 | Amd 57003DX - 3200 mhz DDR4 | LG CX 55

Alle reacties

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Asus heeft Q-LED's voor gpu, dram, vga, boot device. Die gaan na elkaar in een rij branden. Welke van deze ging branden? Als het de CPU is, dan is dat het rode lampje. Misschien is je cpu kapot. Er is nog een apart standby LEDje. Dat betekent dat je eerst de stroom eraf moet halen voordat je iets plaats of verwijderd.

Je kan kijken of de contactpunten van de processor er nog goed uitzien. Als er een pin wordt verbogen kan dat veroorzaken dat het niet meer werkt.

Het is mogelijk dat een van de onderdelen een kortsluiting bevat waardoor het verbruik omhoog gaat. De manier om te ontdekken welk onderdeel dat is, is het gebruik van infrarood camera. Dan lichten warme onderdelen op.
Als je geen IR camera hebt kun je voelen met je vingers welke chip of component warm wordt of je kunt 99,9% isopropylalcohol met een wattenstaafje aanbrengen en dan zien op welke plek het snel verdampt. Als het ergens snel verdampt is dat waar een onderdeel warm of heet wordt.

Om alles te kunnen controleren moet je de heatsinks verwijderen, de koeling van de processor mag blijven.

Omdat het systeem snel uitgaat grijpt er mogelijk een beveiliging in. In dat geval kun je een laag voltage injecteren, maar dan moet je wel weten waar en hoe dat moet. Dus dat is meer iets voor een reparateur.

Je kan met een multimeter meten wat er gebeurt met de spanning. Als je de spanning ziet dalen (of stijgen) boven of onder wat toegestaan is, is de kans groot dat de voeding kapot is.

• milad257
update: bleek mijn case te zijn

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11-11 12:35
Als in het moederbord stond niet op zijn stand-offs, waardoor je dus kortsluiting kreeg o.i.d.?

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

• milad257
ik had blijkbaar een lange schroef die aan de achterkant van de moederbord de achterkant zou mogelijk raken , ik sta nog steeds verbaasd hoe dit kan en dat die dan exact 15 seconden power veliest en dan op de tweede boot wel oneindig lang door runnen echt werkelijk bijzonder was op het punt om een tweede nieuwe am4 bord aan te schaffen..

• milad257
update update: bleek mijn case kabels aan te liggen, eenmaal eruit en met een schroevendraaier aangezet deed die het in 1 keer

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Titelfix: iedereen wil hier hulp, dus "Help" voegt niets toe. Daarom verwijderd.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1