Vraag

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
De situatie
Ongeveer anderhalf jaar geleden hebben we een pc gebouwd met b550 moederbord, een ryzen 7600x en dus de RX7600 waar het hier om gaat. bij het installeren van windows kregen we op random momenten een soort crash waarbij de pc feitelijk vast liep. (je kon de muis bewegen, maar gen nieuwe programma's draaien en bepaalde functies werkte nog maar deels of helemaal niet. - denk chrome die gewoon kon browsern in reeds geopende tabbladen maar waarbij nieuwe tabs niet willen laden, dat instellingen menu's niet open willen, of de pc afsluiten niet werkt (hard reboot enige optie).

- Uiteindelijk heb ik dat probleem opgelost door de IGP van de cpu uit te schakelen in de bios. en dat heeft al die tijd goed gewerkt.

Inmiddels is er een 2e pc gebouwd rond een Ryzen 5700g (budget build) en die heb ik een tijd zonder losse grafics gebruikt. nu kon ik echter een Rx9060 krijgen voor een mooie prijs en dus was het eindelijk het moment voor een upgrade. de 9060 is in de plaats van de 7600 gekomen, en nu wilde ik de R7600 naast mijn huidige 5700g draaien.

het idee was om in combinatie met het programma lossless scaling, het zo in te stellen dat games in eerste instantie op de GPU werden gerendered en om daarna met de IGP nog wat nabewerking te doen zoals frame injectie of upscaling zodat ik optimaal gebruik kon maken van de resources in beide gpu's

voordat het ooit zover kon komen begonnen exact dezelfde verschijnselen weer op te treden als eerst.
het is een andere cpu (met een andere generatie intergrated grafics) op een ander (merk) moederbord met andere chipset en toch speelt hetzelfde probleem.

evenals dat de zelfde work-around het probleem verhelpt. namelijk de IGP uitzetten lost alles op.

mijn probleem is dit keer alleen dat: de 2core igp van een ryzen 7600x geen meerwaarde biedt om ingeschakeld te laten. maar de ipg van een 5700g hopelijk juist wél

Relevante software en hardware die ik gebruik
kale windows met amd drivers (default settings)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
igp uitschakelen (maar geen wenselijke situatie).
drivers updaten

wat ik zoek
• soortgelijke ervaringen,
• tips waarop ik kan zoeken / hoe ik dit kan debuggen
• bekende oplossingen
• ervaringen met upscalen op deze IGP: redenen waarom het oplossen van dit probleem geen zin heeft

[ Voor 11% gewijzigd door i-chat op 04-11-2025 08:51 ]