17,3" laptop met 2 SSD schijven van 1 GB

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• user458535
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 04-11 08:14
Hoi allemaal,

Mijn Lenovo IdeaPad L340-17IRH 81LL003AMH laptop is na 6 jaar aan vervanging toe. Ik heb wel de nodige eisen, maar de belangrijkste zijn een 17,3" scherm en 2 SSD schijven met ieder 1 GB aan schijfruimte. Mijn Lenovo die ik nu bezit voldoet aan deze eisen maar nu is het zoeken naar een speld in een hooiberg.

Op pricewatch hier zijn er 0 resultaten als ik zoek op schermdiagonaal 17,3" en vervolgens kijk bij tweede opslag.

Bij Dell zijn er meer mogelijkheden maar die hebben weer geen 17,3" scherm (alleen 16").

Wat betreft budget moet de prijs rond de € 1500,- liggen. Waarom is dit zo moeilijk te vinden? Komt dat door alle cloudopslag dat de meeste laptops maar 1 SSD schijf van 1 TB hebben?

[ Voor 6% gewijzigd door user458535 op 04-11-2025 08:09 ]

Alle reacties

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Vraag 1 is dan of 1 SSD met een opslag van 2TB niet ook gewoon werkt voor jou. Desnoods maak je partities aan als je in Windows twee schijven wil zien. Al dan niet door de schijf van een laptop te vervangen door een grotere (waarbij je natuurlijk wel moet zorgen dat alles opnieuw geinstalleerd wordt).

Het alternatief zal een laptop zoeken met ruimte voor een tweede SSD die je zelf kan installeren. Alleen dat wordt al snel per model nummer Googlen of het mogelijk is of niet, de Pricewatch heeft die informatie niet.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:48
Sissors schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 08:43:
Al dan niet door de schijf van een laptop te vervangen door een grotere (waarbij je natuurlijk wel moet zorgen dat alles opnieuw geïnstalleerd wordt).
Als je origineel geleverde installtie wilt behouden kan je deze clonen of van image terugzetten naar de nieuwe SSD met gewenste partitie indeling.

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
DELL heeft ook de Pro Max 18, kunnen zelfs 4 schijven in, is wel iets boven je budget (vanaf 2.045).

Maar ook in de Pro Max 16 kunnen 3 schijven.

Ik zou overigens zo filteren:
categorie: Laptops

En dan doorklikken en kijken of je hem kunt configureren met 2 schijven.

[ Voor 50% gewijzigd door Navi op 04-11-2025 11:11 ]

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-11 14:51
Volgens mij zoek je dan niet goed.

Ik pak ff een random 17"laptop:
uitvoering: Lenovo LOQ 17IRX10 (83JH0065MH)

De fabrikant zegt:
"Up to two drives, 2x M.2 SSD
• M.2 SSD up to 1TB each"

Hier passen 2 M.2 2280s in

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:34
Zoals @GarBaGe aangeeft, zijn er genoeg laptops met ruimte voor een tweede SSD. Lenovo geeft het in zijn PSref (waar meestal naartoe gelinkt wordt onderaan de lijst met kenmerken in de PriceWatch) duidelijk aan.

Als je he niet zelf wilt installeren, kan je ook bij Lenovo zelf een laptop samenstellen en voor 2 SSD's kiezen:
https://www.lenovo.com/nl...%2522%2520-%252018.9%2522

EDIT: Ik zie nu dat Lenovo bij deze modellen niet de mogelijkheid biedt o een 2e SSD te kiezen. Anders wellicht bij de verkoper vragen of die de extra SSD willen installeren.

Zelf heb ik overigens bij mijn huidige laptop gewoon direct de SSD vervangen voor een 4 TB variant, omdat er maar 1 in past. Ik heb wel de betaalde versie EaseUS partition Master en een USB behuizing aangeschaft om de inhoud van de originele SSD naar de nieuwe SSD te klonen, en daarna de partitie te vergroten naar de volledige 4 TB.

[ Voor 37% gewijzigd door Wild Chocolate op 04-11-2025 11:56 ]

iRacing Profiel

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Sissors schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 08:43:
Het alternatief zal een laptop zoeken met ruimte voor een tweede SSD die je zelf kan installeren. Alleen dat wordt al snel per model nummer Googlen of het mogelijk is of niet, de Pricewatch heeft die informatie niet.
Niet alleen Googlen, vaak is het totaal onduidelijk of het laatste model nu wel of niet een 2e SSD ondersteund en tot welke grootte.

Lenovo biedt het niet aan op hun site bijvoorbeeld.

Ik ben zelf ook op zoek naar 2 TB, maar overweeg nu maar om van een nieuwe laptop de kleinste SSD te kiezen en deze meteen te vervangen door een 2 TB en dan een schone Windows 11 installatie te beginnen.

De wens van een 2e SSD beperkt echt bizar hoeveel laptopmodellen er nog overblijven c.q. wat er over te vinden valt.

Nou met de grootste moeite bij Lenovo inderdaad doorgedrongen in de psref. Staat er bijvoorbeeld bij de Ideapad 5 (sorry 15 of 16" 2x1 TB. Waarom nu niet ondersteuning voor meer? :o Volgens Reddit gegarandeerd tot 1 TB, maar mogelijk kan er meer).

[ Voor 12% gewijzigd door Motrax op 07-11-2025 22:00 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
@user458535 , allereerst wat betreft een 17,3 inch scherm, het is niet alleen de grootte die bepaald maar het soort panel net zo belangrijk is. Ik doe dan niet zozeer op het aantal pixels maar het soort panel, VA, IPS of O-led. Je kan b.v. beter een 16 inch IPS of O-led panel pakken dan een 17,3 inch VA panel, dus verkijk je niet te zeer op die grootte.

Dan wat ssd's betreft betaal je vaak relatief méér voor een laptop met dan standaard b.v. 2 TB, dan dat je zelf dan naderhand een grotere ssd erin zet. Vaak zie je namelijk dat ze dan in de z.n. Pro modellen een 2 TB ssd standaard leveren maar ook een boel andere dingen die je eigenlijk niet nodig hebt. Plus wat anderen ook al schrijven kan je tegenwoordig wel in de meeste laptops een 2de ssd erbij plaatsen.

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Ik ben voor een 15" / 16" met tweede SSD uitgekomen bij Lenovo. Als je eindelijk weet hoe je bij de specs moet komen, staat het keurig uitgelijst of de laptop een tweede SSD ondersteund. Meer dan 1 TB is even een gokje, maar daar ga ik wel van uit.

Waarom meldt ik dit? Lenovo begint nu ook kortingen te geven rondom Black Friday. Dus 10%-25% korting op een laptop die je redelijk naar eigen wens kan samenstellen.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• SEA Ninja
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Idem hier, 16" Lenovo Ideapad Pro. Had 1TB SSD bij aanschaf en heb er een 2e SSD bijgeprikt van 4TB. Draait prima en ook een fijn scherm 👍🏻
Pagina: 1