KPN Glasvezel icm eigen modem (Draytek)

Pagina: 1
Acties:

• Phoenixje
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 05-11 07:31
Goedemorgen,

Ik ben al een poosje aan het zoeken naar een probleem dat ik heb met het gebruik van een eigen modem in combinatie met KPN Glasvezel zakelijk.

Gisteren ben ik bij iemand bezig geweest die de wens had zijn eigen modem te blijven gebruiken in combinatie met KPN zakelijk glasvezel.

De verbinding is werkend opgeleverd met de KPN Box 12b, welke naar behoren functioneert.
De wens is dus om het eigen Draytek 2960f modem te gebruiken in plaats van de KPN box, i.v.m. wat bedrijfspecifieke instellingen op het modem.

Na wat zoeken heb ik wel de juiste instellingen gevonden die normaal gesproken voldoende zouden moeten zijn voor het maken van een verbinding met het KPN netwerk, maar helaas krijg ik het op de een of andere manier niet voor elkaar.

Het vreemde is, zodra ik de kabel van de ONT aansluit op de Draytek, is er totaal geen verbinding op de WAN2 poort van dit modem. De WAN2 poort blijft dus compleet inactief (staat uiteraard wel aan)

De instellingen die gebruikt zijn :
PPPoE
VLAN 6
Priority 0 (802.1p)
MTU 1500 (maar ook 1492 is al geprobeerd)
Mode : Routed (Maar ook NAT is al geprobeerd voor directe verbinding)
username / password : internet (maar zou niet echt uit moeten maken wat hier wordt ingevuld)

Ik heb zowel NAT als Routing al geprobeerd, maar helaas blijft de verbinding inactief.
Zodra de kabel in het KPN modem wordt geprikt, dan is er direct een internet verbinding, en de WAN poort van dit modem wordt wel direct actief.

Via AI werd er nog gesuggereerd om wellicht het MAC Adres te clonen op het Draytek modem, maar ergens lijkt me dit sterk, aangezien KPN normaal gesproken ook gewoon met een eigen modem kan worden gebruikt.

Momenteel is het modem via NAT / NAT aangesloten op het daadwerkelijke KPN modem, en werkt, maar is niet echt wenselijk om 2 modems te gebruiken.

Wellicht heeft er hier iemand nog een idee wat er exact fout gaat en de WAN2 poort op de Draytek niet actief wordt ?

(Het type ONT ben ik niet helemaal zeker van welke dit betreft)

Met vriendelijke groet,

Chris

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-11 16:07

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

als de poort al niet aangaat op de draytek lijkt het erop dat de auto negotiation niet lekker gaat, zet wan2 eens op 1gb full duplex auto off.
PS Waarom wan2 en niet 1?

Wat mij verder opvalt, zo ver ik weet word een zakelijke verbinding helemaal niet met een Box12 opgeleverd, dat is voor consumenten. Dus iets klopt hier niet?
Bij zakelijk doet KPN meestal (of de zakelijke partner is lui) tot aan de ONT.

Of is het Klein zakelijk? Dan zou het wel kunnen eventueel.

[ Voor 83% gewijzigd door CrankyGamerOG op 04-11-2025 08:30 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:40

lier

MikroTik nerd

Welke vorm van authenticatie heb je ingesteld? Want dat zie ik niet in je openingspost staan.
Heb je de ONT al een keer een paar minuten van de stroom gehaald?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Phoenixje
CrankyGamerOG schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 08:22:
als de poort al niet aangaat op de draytek lijkt het erop dat de auto negotiation niet lekker gaat, zet wan2 eens op 1gb full duplex auto off.
PS Waarom wan2 en niet 1?

Wat mij verder opvalt, zo ver ik weet word een zakelijke verbinding helemaal niet met een Box12 opgeleverd, dat is voor consumenten. Dus iets klopt hier niet?
Bij zakelijk doet KPN meestal (of de zakelijke partner is lui) tot aan de ONT.

Of is het Klein zakelijk? Dan zou het wel kunnen eventueel.
Ik ga er inderdaad even vanuit dat degene waar het om gaat Klein zakelijk is, het is ook een niet al te groot bedrijf :-P Het gaat hierbij om: KPN zakelijk Superfiber

Waarom WAN2 in plaats van WAN1 ?
Dit is omdat de WAN1 poort een SFP module betreft, welke: Ten eerste niet aanwezig is, en ten tweede de afstand vanaf de ONT tot aan het modem te groot is omdirect op de glasvezel aan te kunnen sluiten.

De negotiation had ik al een aantal keren geprobeerd aan te passen, ook helaas zonder resultaat. Dit was ook mijn eerste ingeving, dat het wellicht daaraan zou kunnen liggen.

• Phoenixje
lier schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 08:23:
Welke vorm van authenticatie heb je ingesteld? Want dat zie ik niet in je openingspost staan.
Heb je de ONT al een keer een paar minuten van de stroom gehaald?
Er is geen vorm van authenticatie apart in te stellen in de PPPoE configuratie op de WAN poorten, niet anders dan alleen een username / password. deze staan in ieder geval op de standaard instellingen zoals KPN ook al suggereerde.

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-11 16:07

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Phoenixje schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 08:46:
[...]

afstand vanaf de ONT tot aan het modem te groot is omdirect op de glasvezel aan te kunnen sluiten.
Over welke afstand hebben wij het hier?

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• Phoenixje
CrankyGamerOG schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 08:52:
[...]

Over welke afstand hebben wij het hier?
Een meter of 10 maximaal. Hiervoor heeft KPN een "riser" kabel aangelegd tot in de serverkast.
En vanaf deze aansluiting in de serverkast gaat een kabeltje van max. 1 meter naar het modem.

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:09

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Oke wat als je een laptop aansluit op de ONT? krijg je dan wel link?
Als je geen link krijgt kan je instellen wat je wil maar dan houdt het toch echt wel op.
Pagina: 1