Vraag

• Vogelhuis
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 05-11 07:42
Voor ons tweede kindje zoeken wij een nieuwe babyfoon. Dit moet er èèn zijn zonder wifi maar met camera. Hierbij is vooral het bereik van belang. Kwaliteit camera en technische details zijn niet zo van belang. Het gaat vooral om meters afstand. Het hoeft niet de hoofdprijs te kosten maar mag zeker meer kosten dan de budget optie

Wij hebben nu een luvion easy baby die eigenlijk aan al onze eisen voldoet. Behalve het bereik. In ons (betonnen) huis hebben we overal beeld. Maar als we bij de buren zijn of achter in de tuin valt dit steeds weg.

Veel babyfoons adverteren met grote afstanden. Maar ik ben benieuwd naar wat gebruikservaringen en tips.

Alle reacties

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Is een bekabelde camera geen optie? Hangt hier ook voor de kleine en je kunt overal ter wereld kijken (al dan niet met vpn naar huis)

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:10
Wij hebben een Oretti V11. Niet volledig beton, wel betonnen vloeren en triple glas. Bereik bij de buren is prima en kan er een flink stuk de straat mee in voordat hij bereik verliest.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• Vogelhuis
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 05-11 07:42
De Oretti V11 ziet er wel uit als een goede optie. Misschien dat die het wel wordt.
Bekabeld is voor mij geen optie, ik heb liever een babyfoon die niet met het internet verbonden is.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:15

Umbrah

The Incredible MapMan

Als je geen wifi wilt (radio, 2,4GHz of 5GHz), en met isolatie te maken hebt waardoor dat niet naar buiten gaat, wat wil je dan? Bijna elke standaard voor draadloze transmissie is ook op die radiobanden en komt net zo min naar buiten, sterker nog: babyfoons zijn een van de hoofdredenen dat wifi doorgaan slecht is/wordt, want 2,4GHz zonder de "nette" round robin-en/onderhandeling.

Ik denk dat internet (kabel of goed wifi, je zegt niks over je werkelijke wifi setup, dus ik ga uit van 5GHz accesspoints per verdieping/isolatie en mogelijk twee 2,4GHz AP's onder ethernet zijn) mogelijk je beste kansen biedt.

• luccie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-11 22:31
Ik heb een ouderwetse babyfoon voorgeluid, die gaat mega ver (Alecto DBX88)

En een IP -POE camera opgehangen (Reolink) die ik als ik op mijn wifi zit via de reolink app/synology heel snel kan openen.
Werkt perfect, en zo ben je ook niet geneigd de hele avond naar dat scherm te kijken.

Nu voor de 2e, ook weer zo ingericht.
IR verlichting zetten we via de app steeds uit (ja paranoia haha :P )

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:49
Al gekeken voor een camera die wel een app heeft maar niet op het internet hangt.

Wij hebben een Vigi camera, die alleen maar op lokale wifi werkt en als ik VPN verbinding met het huis maakt.

Ideaal kan ik je vertellen.

Weet niet of tapo van TP-link dit ook kan?

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:53
Umbrah schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 22:41:
Als je geen wifi wilt (radio, 2,4GHz of 5GHz), en met isolatie te maken hebt waardoor dat niet naar buiten gaat, wat wil je dan? Bijna elke standaard voor draadloze transmissie is ook op die radiobanden en komt net zo min naar buiten, sterker nog: babyfoons zijn een van de hoofdredenen dat wifi doorgaan slecht is/wordt, want 2,4GHz zonder de "nette" round robin-en/onderhandeling.

Ik denk dat internet (kabel of goed wifi, je zegt niks over je werkelijke wifi setup, dus ik ga uit van 5GHz accesspoints per verdieping/isolatie en mogelijk twee 2,4GHz AP's onder ethernet zijn) mogelijk je beste kansen biedt.
Ik denk dat het de TS vooral gaat om de mogelijkheid tot mee kijken. Dus in dit geval gaat het niet om WiFi maar dat je via Internet mee kan kijken.
Maar ik denk wel dat @Vogelhuis dat even moet verduidelijken. Of het gaat om de straling of internet.
Als ik overigens
Vogelhuis schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 22:22:
De Oretti V11 ziet er wel uit als een goede optie. Misschien dat die het wel wordt.
Bekabeld is voor mij geen optie, ik heb liever een babyfoon die niet met het internet verbonden is.
lees dan denk ik specifiek internet.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:15

Umbrah

The Incredible MapMan

Mja, daarom zou ik eigenlijk graag de vraag uit elkaar willen trekken, @Pendora , want het leest wat conflicterend:

- Hij klaagt over bereik, maar dat gaat over zijn wifi bij de buren
- Internet wordt er ook bij betrokken, maar internet is zo'n breed begrip... home assistant heb ik thuis op een rbpi draaien, en benader ik via HTTP lokaal, fijn want gedeelde infrastructuur met de rest van mijn netwerk, ook fijn want niet afhankelijk van cloud/externe partijen. Zelfde reden dat ik ubiquiti "alles" draai: cloud-vrij.

Dus ik zal het probleem graag duidelijker willen zien:

- Ontvangst bij de buren los je JUIST op door internet te gebruiken, niet door het toch al volle radiospectrum nóg verder te vervuilen of mogelijk zelfs de grens van vergunningvrij zenden (100mW) verder op te rekken puur omwille van het feit dat je HR+++ glas wat z'n werk goed doet (= isoleren).
- Privacy bezwaren los je op door cloud-vrije producten te kopen.

Elke lokale camera die een RTSP stream kan opzetten kan feitelijk hiervoor dienen, al dan niet met een bewegingssensor voorzien. Bekabeld of op je eigen wifi maakt dan niet uit. Wil je het bij je buren zien? Port forwarding aan, IP whitelisting, en bij je buren de wifi op (of via een VPN die je ook zelf host zodat je ook op vakantie gewoon bij je eigen netwerk kan zitten, zit in steeds meer consumenten routers gewoon ingebouwd, niet moeilijk).

Want, nogmaals: wat de TS LIJKT te willen, iets wat wél draadloos is, maar géén wifi, bestaat niet, of zou niet MOETEN bestaan/loopt tegen dezelfde problemen aan als wifi. Radio is een spectrum, al die meuk werkt via min of meer hetzelfde spectrum (want er zijn maar een paar banden bruikbaar), ik heb hele wifi "black holes" zien ontstaan puur omwille van één flapdrol die een analoge videostream over 2,4GHz ging uitzenden (in de zin van: elk 2,4GHz wifi werkt niet meer, en dan zien wij ineens op Tweakers de buren posten met: "wifi ontvangst slecht", waarbij naar onderzoek blijkt dat enkel 5GHz werkt door een of andere malloot met z'n analoge alieexpress babyfoon, en 5GHz komt niet door de meterkast deur heen, en de 50 gamma Deco's die overal zijn neergezet met termen als "wifi versterker" die garbage in-garbage out ontvangers werken ook niet, en de powerline werkt ook niet, maar kabels leggen kán op een of andere manier niet)

Zonder goede probleemstelling is een simpele oplossing echter niet te bedenken, en goedbedoelde suggesties kunnen het probleem mogelijk zelfs erger maken.

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:48

PB-powell

Mr. Laziness

Alecto heeft ontzettend veel goede babyfoons met camera die geen WiFi (nodig) hebben. Zelf hebben wij een van Alecto zonder camera maar die gaat prima 2 verdiepingen naar beneden door betonnen vloeren, dus naar de buren zou ook gen probleem hoeven zijn.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Maar als we bij de buren zijn of achter in de tuin valt dit steeds weg.
Heel leuk maar in moderne nieuwbouw heb je soms binnen huis geen bereik op je telefoon omdat er geen signaal door al het beton en moderne isolatie heen komt. Dit lijkt mij echt geen reële eis van een babyfoon met een simpele antenne.

Wij hadden vroeger (10 jaar geleden) een video babyfoon van Alecto, werkte geweldig en zo over een grasveld heen heb je makkelijk 100 meter bereik, maar door wat muren heen met andere signalen ertussen is dat echt niet realistisch. We redden het hier thuis wel van boven naar beneden of in de tuin, maar in een nieuwbouw vakantiehuisje ging dat al niet.

Nu hebben we gewoon Eufy camera's, werkt perfect. Als kinderen oud genoeg zijn dat privacy echt een ding is dan hebben ze geen babyfoon meer nodig.
Pagina: 1