Mja, daarom zou ik eigenlijk graag de vraag uit elkaar willen trekken, @
Pendora , want het leest wat conflicterend:
- Hij klaagt over bereik, maar dat gaat over zijn wifi bij de buren
- Internet wordt er ook bij betrokken, maar internet is zo'n breed begrip... home assistant heb ik thuis op een rbpi draaien, en benader ik via HTTP lokaal, fijn want gedeelde infrastructuur met de rest van mijn netwerk, ook fijn want niet afhankelijk van cloud/externe partijen. Zelfde reden dat ik ubiquiti "alles" draai: cloud-vrij.
Dus ik zal het probleem graag duidelijker willen zien:
- Ontvangst bij de buren los je JUIST op door internet te gebruiken, niet door het toch al volle radiospectrum nóg verder te vervuilen of mogelijk zelfs de grens van vergunningvrij zenden (100mW) verder op te rekken puur omwille van het feit dat je HR+++ glas wat z'n werk goed doet (= isoleren).
- Privacy bezwaren los je op door cloud-vrije producten te kopen.
Elke lokale camera die een RTSP stream kan opzetten kan feitelijk hiervoor dienen, al dan niet met een bewegingssensor voorzien. Bekabeld of op je eigen wifi maakt dan niet uit. Wil je het bij je buren zien? Port forwarding aan, IP whitelisting, en bij je buren de wifi op (of via een VPN die je ook zelf host zodat je ook op vakantie gewoon bij je eigen netwerk kan zitten, zit in steeds meer consumenten routers gewoon ingebouwd, niet moeilijk).
Want, nogmaals: wat de TS LIJKT te willen, iets wat wél draadloos is, maar géén wifi, bestaat niet, of zou niet MOETEN bestaan/loopt tegen dezelfde problemen aan als wifi. Radio is een spectrum, al die meuk werkt via min of meer hetzelfde spectrum (want er zijn maar een paar banden bruikbaar), ik heb hele wifi "black holes" zien ontstaan puur omwille van één flapdrol die een analoge videostream over 2,4GHz ging uitzenden (in de zin van: elk 2,4GHz wifi werkt niet meer, en dan zien wij ineens op Tweakers de buren posten met: "wifi ontvangst slecht", waarbij naar onderzoek blijkt dat enkel 5GHz werkt door een of andere malloot met z'n analoge alieexpress babyfoon, en 5GHz komt niet door de meterkast deur heen, en de 50 gamma Deco's die overal zijn neergezet met termen als "wifi versterker" die garbage in-garbage out ontvangers werken ook niet, en de powerline werkt ook niet, maar kabels leggen kán op een of andere manier niet)
Zonder goede probleemstelling is een simpele oplossing echter niet te bedenken, en goedbedoelde suggesties kunnen het probleem mogelijk zelfs erger maken.