(Slaap)kamer zonder ventilatie ventileren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• infidel011
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:08
Beste tweakers,

Onlangs heb ik mijn eerste woning kunnen kopen. Het betreft een appartement met twee slaapkamers, zoals ook door de makelaar geadverteerd. Een van de slaapkamers heeft een groot vast raam. In deze ruimte is echter geen ventilatie aanwezig. Dit is tussen neus en lippen door wel tijdens de bezichting vermeld echter heb ik er toen in mijn enthousiasme niet teveel over nagedacht. Achteraf stom natuurlijk, want volgens het bouwbesluit mag deze kamer volgens mij niet als slaapkamer worden aangemerkt (nog even los van het feit of dit wel zo geadverteerd mocht worden door de makelaar).

De kamer grenst aan de gevel van een kleinschalig appartementencomplex. Ik overweeg om bij de VVE toestemming te vragen om alsnog ventliatie te realiseren. Ik ben helaas niet heel erg technisch onderlegt, maar na wat speurwerk zou gevelventilatie middels bijvoorbeeld een WTW-systeem een oplossing kunnen zijn. De kosten hiervan neem ik maar even als verlies voor mijn rekening.

Ik ben vooral even benieuwd of ik dingen over het hoofd zie en of er wellicht ervaringen zijn met soortgelijke situaties en waar ik verder op moet letten.

Alle reacties

• stereohead
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:46
Is jouw woning onderdeel van die VvE?

Je zou ook kunnen overwegen om het glas van dat raam te vervangen en er een ventilatierooster in te laten zetten

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-11 19:54
Het kan zijn dat het glas in het verleden is vervangen en de ventilatierooster die er inzat (bewust) is weggelaten.
Misschien even bij de buren kijken (als het identieke appartementen zijn)
Je kunt vaak productiedatum van het glas zien in de sponning om vast stellen of het na de bouw is vervangen
Zie link beneden voor meer info..
https://www.milieucentraa...et-glas-in-mijn-ramen.pdf

• infidel011
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:08
stereohead schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 05:50:
Is jouw woning onderdeel van die VvE?

Je zou ook kunnen overwegen om het glas van dat raam te vervangen en er een ventilatierooster in te laten zetten
Het is inderdaad onderdeel van een redelijk kleinschalige VVE. Glas vervangen is ook een optie, ware het niet dat het gaat om een groot rond raam/kozijn wat de situatie wat bemoeilijkt. Het gaat om vier appartementen die redelijk identiek aan elkaar zijn. Er zitten nog 10 andere appartementen die een iets andere constructie hebben maar wel met een soort gelijk raam. Daar kunnen de ramen wel open.
Taatort schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 06:05:
Het kan zijn dat het glas in het verleden is vervangen en de ventilatierooster die er inzat (bewust) is weggelaten.
Misschien even bij de buren kijken (als het identieke appartementen zijn)
Je kunt vaak productiedatum van het glas zien in de sponning om vast stellen of het na de bouw is vervangen
Zie link beneden voor meer info..
https://www.milieucentraa...et-glas-in-mijn-ramen.pdf
De sleuteloverdracht moet nog plaatsvinden maar de appartementen zijn in 2016 volledig gerenoveerd. Bouwdatum van het complex betreft 1996. Op basis van enkel de foto's kan ik helaas niet vaststellen of er uberhaupt ooit een ventilatierooster heeft gezeten.

• DPeters
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 11-11 20:24
Je kan evt ook naar binnen toe ventileren als daar wel ventilatie is en je niet naar buiten kan of mag.

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Als het complex van 1996 is dan zal er over ventilatie nagedacht zijn en waarschijnlijk op de oorspronkelijke bouwtekeningen staan. In de jaren 90 kon je er geen lijn op trekken: soms had een huis natuurlijke ventilatie, soms mechanische ventilatie.

WTW laten installeren heeft anno 2025 wel de voorkeur maar is nogal ingrijpend en kostbaar.
Pagina: 1