GPU voor Ryzen 7 5700X3D advies gevraagd.

Pagina: 1
Acties:

• Petech
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-11 19:41
Hoi allemaal,

Ik loop een beetje tegen keuzeproblemen aan en kan jullie advies goed gebruiken.
Ik wil graag een nieuwe ultrawide (of super-ultrawide) monitor én een nieuwe videokaart aanschaffen.
De pc gebruik ik voornamelijk voor Microsoft Flight Simulator 2020 en in de toekomst ook MSFS 2024 (nog aan te schaffen).

Huidige systeem:
CPU: AMD Ryzen 7 5700X3D
Moederbord: ASUS ROG STRIX B550-F GAMING
RAM: 32 GB DDR4
GPU: NVIDIA GTX 1080 (aan vervanging toe)
Monitoren: 3× ASUS VS247HR (24”, 1080p)

Ik wil overstappen op één ultrawide of super-ultrawide monitor met ongeveer de breedte van twee 24” schermen naast elkaar (dus iets van 38 inch, schat ik).
Mijn huidige GTX 1080 zal dat waarschijnlijk niet meer goed aankunnen, dus die wil ik tegelijk vervangen.

Het moederbord en de CPU wil ik niet vervangen.
Mijn ASUS ROG STRIX B550-F ondersteunt PCIe 4.0 waarschijnlijk werken de videokaarten uit de RTX 40- of 50-serie daar zonder problemen op. MAAR loop ik niet tegen beperkingen aan omdat nieuwere kaarten mogelijk meer datadoorvoer vragen dan PCIe 4.0 aankan?

Ik hoor graag welke kaart jullie zouden aanraden die goed past bij deze setup zonder dat het moederbord of de CPU de prestaties beperkt.

Tips voor geschikte monitoren zijn ook welkom, maar daar kijk ik eventueel later nog uitgebreider naar.

Alvast bedankt voor het meedenken!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:35

br00ky

Moderator Harde Waren

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-11 16:09
Afhankelijk van de resolutie van je monitor..... kom je ook uit welke videokaart je minimaal nodig hebt voor je eisen. Dus die monitor is eigenlijk best wel belangrijk.

Twee 24" schermen kom je snel op super ultrawide denk ik. Want dat is letterlijk 2 schermen (2x 16:9=32:9). 21:9 is wel breder dan een normaal scherm, maar niet eens extreem. Als je van 3x24" naar 1x 21:9 gaat is wel echt een heel stuk minder ruimte.

Zelf ben ik van een 21:9 naar een 32:9 gegaan en voor zaken waar je de breedte goed kan gebruiken (ik neem aan Flight Simulator) is het wel echt een verademing. Maar het is ook een heel stuk prijziger en neemt wat ruimte in.... Heb zelf een OLED model aangeschaft (49") en dat bevalt echt voortreffelijk. En met black friday zullen daar ook wel aanbiedingen voor komen. Oled-monitoren zijn best wel in prijs gedaald. Zelf erg tevreden met de Gigabyte Aorus CO49DQ. Die is wel in de "aanbieding" geweest voor 699. Maar alle OLED-monitoren zijn voortreffelijk.

Verder is budget wel handig om te weten. Voor monitor + videokaart. Dat maakt aanbevelen makkelijker.

En wat betreft PCI 4.0, je mobo ondersteund PCI-E 4 x16. Zelfs een 5090 gaat daar geen merkbaar verschil opleveren in games. Zelfs in PCI-4 X8 is het voor games geen merkbaar verschil, en enkel voor bijvoorbeeld Davinci Resolve. Zelfs als je hem in het verkeerde slot stopt (PCI-E 3 x16) is het slecht een paar procent verschil, op de duurste videokaart.
https://en.gamegpu.com/ir...ow-neck-even-for-rtx-5090

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:40

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

En om dat laatste even aan te vullen, ja ik ben die gek die op een AM4 moederbord met PCI-e 4.0 slot (Aorus Elite X570) een RTX 5090 heeft draaien naar volle tevredenheid. Ja, hij is een tikje langzamer maar het snelheidsverlies is echt marginaal. Daarbij geldt dat de RTX 5090 momenteel de énige GPU is waarvoor dat geldt, dus ook met een RTX 4090 of 5080 is er geen snelheidsverlies meer.

V.w.b. jouw gebruik is het vooral de vraag of je met een ultrawide 1080P of 1440P aan de slag wil gaan. In principe is als je op 1080P ultawide blijft voor Flight Sim een RX 9070 XT al voldoende en een erg mooie bang for the buck kaart. In dat laatste geval met 32:9 op 1440P ga je wel echt meer vragen en is de RTX 5080 een goede optie, of anders inderdaad de RTX 5090 de ultieme kaart. Alternatief kan ook een tweedehands 4090 of wachten op de 5080 Super zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door DeNachtwacht op 03-11-2025 23:35 ]

youtube.com/@hisrep

• Petech
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-11 19:41
Dit is wel een duidelijk advies waar ik mee verder kan. Ik ga aankomende black Friday de aanbiedingen eens goed in de gaten houden. Maakte me vooral druk of de pci het wel aankon. Gelukkig is dat dus geen probleem.