• scosec
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 00:42
Hi Allen,

Sinds het voorjaar gescheiden na een burnout en er begint nu een aantal maanden verder toch wat te kriebelen qua alimentatie.

Ik kon op dat moment blijven wonen plus de alimentatie betalen. In principe heb ik daar soort van vrede mee. Ik had op dat moment niet de capaciteit om daar helemaal goed overna te denken.

Ik verdien meer dus ik betaal meer. Laten we zeggen dat zij op dat moment 2/3e van mijn salaris verdiende. Qua alimentie betaald ze 1/8e en ik de rest.

Het gevoel wat me nu bekruipt is dat het niet helemaal fair is. Naar mijn idee had dit gewoon naar rato van salaris verdeeld moeten worden. Dus ik betaald 2/3e en zij 1/3e.

Enfin, hier ben ik mee akkoord gegaan dus dat betaal ik. Maar nu komt het geregeld voor dat er geld bij moet op de rekening. Dat wordt gesplit tussen mij en ex maar het knaagt wel behoorlijk. Ik betaal al een flinke som geld en dan komt er nog geregeld wat bovenop.

In principe wil ik niet meer betalen als ik al doe en vind ik eigenlijk dat zij die voor haar rekening mag nemen gezien de in mijn ogen scheve verhouding.

Is mijn gedachtegang hierin terecht of hoe zien jullie dit? Ik wil even voor mezelf positioneren of ik het op de juiste manier bekijk.

Ik doe en betaal alles voor de kinderen. Dat is het euvel niet.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:58
Waarom leg je extra geld in?

Waar is je kind of zijn je kinderen ingeschreven?

• scosec
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 00:42
Er is bij ons allebei een kind ingeschreven. Dus ik krijg een deel kgb wat ik bijleg. Voor haar is het nagenoeg leefgeld.

Het komt voor dat er geld bij moet vanwege sport, aankoop kleding of dat er extra dagen kinderopvang zijn bijgekomen.

Zorg is overigens 50/50 verdeeld.

[ Voor 40% gewijzigd door scosec op 03-11-2025 21:40 ]

• shadax
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Kijk eens in dit topic.

• lolapa
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:41
Is er een alimentatie berekening gemaakt waarbij gekeken is naar draagkracht etc? De berekening heeft veel factoren en is niet alleen naar rato van salaris, het is niet zo dat als je 2x zoveel verdient, je 2x zoveel alimentatie betaalt.

• angerblub
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:32
In mijn situatie ( 1 kind) hebben wij afgesproken dat alle toeslagen die voor het kind is op de kindrekening gestort wordt. Daar worden dan ook alle kosten van betaald. We leggen hier zelf een relatief klein bedrag bij naar rato, wat in de praktijk betekent dat de kindrekening groeit en daarmee ook gespaard wordt voor toekomstige studies.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-11 15:35

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

scosec schreef op maandag 3 november 2025 @ 21:10:
Het gevoel wat me nu bekruipt is dat het niet helemaal fair is. Naar mijn idee had dit gewoon naar rato van salaris verdeeld moeten worden. Dus ik betaald 2/3e en zij 1/3e.
Nee, (kinder)alimenatitie berekeningen zijn complexer en houden met een behoorlijk aantal variabelen rekening.

Hoe is destijds de hoogte (behoefte) van de kinder(en) vastgesteld, hoe is de alimentatie per partner bepaald? Als daar een officiële berekening ten grondslag aan ligt, kun je vinden wat je wilt, maar als de omstandigheden niet veranderd zijn ga je de alimentatie niet aan kunnen laten passen.

Het is wat anders als jullie de bedragen zelf bepaald hebben....

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:51
Ik lees dat er geregeld geld bijgestort moet worden voor allerlei verblijfsoverstijgende zaken als kleding/sportclubs etc. Als het goed is, is in het ouderschapsplan vastgelegd wie dat moet betalen. Als ex de volledige kinderbijslag, kindgebonden budget en kindalimentatie op haar rekening ontvangt (dus geen kindrekening), dan lijkt het me dat er enkel een beroep op jouw gedaan moet worden in zeer uitzonderlijke gevallen (beugel, buitenlandse werkweek).

Extra dagen kinderopvang lijkt me een lastige. Ook afhankelijk van de reden en wie er die dag zorg had moeten dragen voor de kinderen.
Pagina: 1