Vraag

• VonNickstein
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10-11 10:55
Hoi,
Wij willen van het gas af en hebben de hoofdwoning inmiddels voorzien van een warmtepomp welke we later uitbreiden met boilervat voor tapwater.
Nu hebben we een 2e huisje op dezelfde aansluiting, bewoond, ook hier hangt een cv ketel.

Het idee is/was om hier een 100 liter boiler te plaatsen, traditioneel. Zodat het overschot van de pv opwek (43 panelen) deels in kan.
Best een kostbare oplossing met cop 1 verwarmen. Daarom denken we aan een warmtepompboiler, 100 liter ivm beschikbare ruimte. De enige plaats is naast de open slaapkamer en daarom is door het geluid van de compressor dat geen haalbare optie. Althans, niet snachts.

Zijn er warmtepompboilers die we snachts, of overdag, naar behoefte kunnen laten verwarmen op enkel het elektrische element? En de warmtepomp op verzoek wanneer gewenst?
Bijkomend voordeel is dan ook nog de subsidie.

Alle reacties

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:42
Waarom zou je een warmtepompboiler plaatsen als je het verwarmen vervolgens met het elektrisch element wilt doen omwille van het geluid van de compressor?

Met een heel groot buffervat snap ik het nog, want dan kan je nog wel de nodige zon-kWh kwijt in zo'n vat, maar in een 100 liter vat is dat maar zeer beperkt. Die is op de compressor al vrij vlot bijgewarmd, laat staan als je hem "boost" op het elektrisch element.

Catch a smile out there!

• VonNickstein
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10-11 10:55
Glenfiddich schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 07:54:
Waarom zou je een warmtepompboiler plaatsen als je het verwarmen vervolgens met het elektrisch element wilt doen omwille van het geluid van de compressor?

Met een heel groot buffervat snap ik het nog, want dan kan je nog wel de nodige zon-kWh kwijt in zo'n vat, maar in een 100 liter vat is dat maar zeer beperkt. Die is op de compressor al vrij vlot bijgewarmd, laat staan als je hem "boost" op het elektrisch element.
Zodat we wanneer het wel goed uitkomt kunnen verwarmen op de compressor. Oftewel, zelf de keuze maken op basis van de omstandigheden.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-11 23:27
Dit kan bij Atlantic in het menu naar mijn weten. Kijk even in de handleiding.
Hoe ga je verwarmen? Ik neem aan dat de cv-ketel eruit gaat.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Je kan de wpb ook schedulen zodat deze alleen overdag opwarmt. Als je het redt met 100l tussen die tijdstippen ben je dus klaar en hoef je niet 's-nachts op te warmen.

Maar gezien je alle flexibiliteit wil zou ik zelf kiezen om de boiler in een kast te bouwen, dan is het geluid meer dan prima te verdragen.