Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• xander.g
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 05-11 23:04
Op het moment gebruik ik deze prebuilt pc:
https://www.bol.com/be/nl...vMztfYcMvOQAaAoxFEALw_wcB

Voor een game dat ik speel, werd het me aangeraden om een nieuwe CPU te kopen, zodat ik meer FPS zou krijgen, aangezien ik nu wel regelmatig te maken krijg met lagg, dit is de CPU die ik zou willen kopen:
https://fr.alternate.be/A...n=Google_&utm_term=HR7A57

Het probleem: Deze CPU kan alleen op een moederbord met een AM4-socket worden gemonteerd, en volgens ChatGPT heeft mijn pc niet zo'n moederbord, ook had hij me aangeraden om een nieuwe koeler te kopen, maar omdat ik echt niets van computers begrijp vraag ik het hier even

Wat kan ik het beste doen? Welk moederbord is het beste voor mijn pc, en zal deze CPU op gemonteerd kunnen worden? + moet ik dan ook een nieuwe koeler kopen, zoja, welke raden jullie mij aan?

Alvast bedankt!! _/-\o_

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11:07
Nee, dat gaat niet passen. In het huidige moederbord werken alleen een paar 11e gen Intel cpu's wat geen significantie prestatieverbetering oplevert. Een ander standaard mATX of ATX moederbord gaat ook niet passen omdat de behuizing alleen maar moederborden met afwijkende HP specificatie toestaat. Daarnaast is het moederbord en ook de voeding van het 12vO principe zodat ook in dat geval een standaard ATX gespecificeerd moederbord niet mogelijk is. Wil je upgraden dan moet je dus zowel behuizing, voeding, moederbord als cpu vervangen.

Edit:
Ter verduidelijking met afbeeldingen.
Jouw systeem heeft een HP Stark 8860 moederbord. De volgende cpu's worden door dat moederbord ondersteund.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SQyJ4HCzkwodseXZ1QlQ1BvLGjc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aSdXmtgopFGyDNqYjS76bft3.png?f=fotoalbum_large

Dit is het moederbord van jouw pc (groen) naast een standaard mATX moederbord.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r55Lxode-ssdba1VxuA-ilw2r1k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mKdny8GZQZrSPwXQ0iTp3WC5.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door Uszka op 03-11-2025 20:06 ]

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Klopt, cpu upgrade gaat niet lukken. Bovendien gaat het je nauwelijks extra FPS opleveren. Wat je wel kan overwegen is 32GB ram erin zetten en een grafische kaart upgrade doen. De grote vraag is alleen of dat gaat passen, het is een vrij klein kastje en sowieso is het (helaas) zo dat merken als HP niet aan te raden zijn om te kopen, het lijkt goedkoop maar heeft allerlei custum maten zoals je met het moederbord ziet, maar wat bijv. ook de kans dat een andere GPU erin past klein wordt, en voor hetzelfde geld gaat ook het ramgeheugen niet goed werken.

Ik ben bang dat je voor de zekerheid dan beter meteen een nieuwe PC kan kopen, nieuwe kast+cpu+koeler+ram kost ook niet meteen een vermogen, sowieso is de GPU het duurste onderdeel en dat wordt toch de basis van een upgrade.

[ Voor 3% gewijzigd door DeNachtwacht op 03-11-2025 20:34 ]

youtube.com/@hisrep

• xander.g
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 05-11 23:04
@Uszka bedankt, ik zou het niet erg vinden om deze 4 dingen te moeten vervangen, liever dat dan echt een volledig nieuwe pc te kopen!

@DeNachtwacht kan jij (of iemand anders) me een paar kasten, moederborden en koelers aanraden die zouden werken met de cpu die ik zou willen kopen? De gpu hoeft geen upgrade te krijgen, omdat het spel dat ik speel alleen maar gebaseerd is op de cpu, en daarnaast speel ik ook niet echt andere spellen, dus een nieuwe gpu is voor mij niet echt belangrijk, gelukkig ook, omdat deze inderdaad heel duur zijn..

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Tuurlijk, wil best even meedenkenmaar dan is het wel handig te weten over welk spel het gaat, op welke resolutie je speelt en wat je budget is.

youtube.com/@hisrep

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Graag lezen: Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Koopadviesvragen horen in de koopadviesfora. Move PMG -> CKA

Daar geldt: CKA beleid
igen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Voor sommige componenten kun je in dit forum al beginnen met lezen van het *Algemeen Advies*. Doe dit dan ook voordat je hier post!
Post je zelf bedachte onderdelen met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten.
Bij dezen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.