Welke lichtschakelaar en wand contact dozen gebruiken jullie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BJozi
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 11:09
Wij gaan binnenkort aan een renovatie starten en hier wil ik (eindelijk) alles smart goed aanpakken (Home Assistant). Natuurlijk mag alles wat in huis aan de muur komt ook mooi zijn. Hierbij dus mijn vraag, welke lichtschakelaars en wand contact dozen gebruiken jullie?

In onze huidige woning heb ik een aantal Aqara H1 schakelaars, deze bevallen eigenlijk prima. Van dezelfde serie is geen WCD. Wel zie ik dat er een H2 series bestaat met meerdere opties, waaronder licht schakelaars, dimmers, wcd, etc inc frames om deze te combineren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XcGcKwKITiLabsnnMmyimpxT7O8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/lMAprhEOggRPoUlRxvAgJIXV.jpg?f=user_large

Moes heeft een vergelijkbaar assortiment die ook wel interessant lijkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n_jQm6alvuQYZZasUOU8P7RicHo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C3RqybVLdidKUsoSoFe628GR.webp?f=fotoalbum_large

Sonoff heeft een vergelijkbare schakelaar als die van Aqara, geen WCD's, maar wel hebben ze een Fusion serie met smart controlers die in de inbouw doos zitten - geen idee of deze ook achter een WCD passen?

Verder ben ik nog niet echt iets tegengekomen waarbij de schakelaar een klik heeft, dus geen touchscreen, of wcd die smart en niet smart verkrijgbaar zijn (dus op elkaar lijken). Ik ben benieuwd wat andere in huis hebben?

Wel wil ik iets dat Zigbee compatibel is, zodat ik door bouwen met wat ik nu al in HA heb, als het allemaal andere merken zijn is dat ook prima.

Zoals als hierboven is het belangrijk dat het gecertificeerd is, dat is niet helemaal duidelijk (vooral bij MOES) of dit het geval is.

Alle reacties

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Hier: Gira materiaal met Shellys in de dozen verstopt. En Shelly plugs op plekken waar je ze toch niet ziet.
Dan zit je niet vast aan een type schakelaar en ben je flexibel met wat je wilt

Uiteindelijk is bijna al het licht geautomatiseerd en doe je niks meer met de knoppen. Wel fijn dat het werkt als er iets is met de Shelly.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:20
Hier bijna overal Gira System 55, op een paar plaatsen Ecodim met knoppen die bij Gira passen. Daar zit wel een klein verschil in dus het is niet helemaal perfect, maar daar kijkt toch niemand naar.

• cable-one
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:33
Hier ook gira systeem 55.
Gira heeft ook friends of hue materiaal

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:20
Het wordt saai: ook hier Gira system 55
Voor de Philips Hue lampen hebben we de Hue and Friends schakelaars en op een aantal plekken een Hue Wall Switch Module.

Spel en typfouten voorbehouden

• jqmons
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:51
Busch-Jaeger Standaard SI Crème

Heb daar een nostalgische zwakte voor.
*;

• The Gamblers
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:34
Jung as serie met matter

https://www.jungstore.nl/matsa550595ww.html

En dan lampen met matter

Console Guy

• BJozi
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 11:09
Ik zie vooral niet-smart hardware, dat ik eigenlijk ook wel een optie. Ik die Shelly (en andere merken) doosjes voorbij zien komen, deze passen makkelijk achter schakelaars, passen ze ook achter contactdozen? Met de smart schakelaar die ik nu heb, kan ik ook de lamp aan/uit zetten wanneer Home Assistant down is, is dat bij Shelly ook zo? Kunnen deze ook in decoupled mode werken, dus eigenlijk als een draadloze schakelaar?

Met friends of hue, werken deze met Zigbee of heb je dan een Hue coördinator nodig?
Pagina: 1