Wastoren/wasmachine kast borgen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01:22
Vraag: Vastzetten van wasmachinekast

Onze zolderindeling is gewijzigd, waardoor de wasmachine toren van de enige rechte/solide muur is verplaatst naar de oorspronkelijke plek (vanuit de bouw). Voorheen stond hij vast aan de buitenmuur (waar nu de sauna is gebouwd) met 8 flinke bouten. Ging geen kant op.
De huidige plek heeft helaas geen solide muren om de toren aan te bevestigen.

- Achter zijn de knieschotten en een enkel houten paneeltje
- Links is geen muur
- Rechts (geel op de tekening) is een metalstud muurtje met gipsplaten.
- Vloer is met vloerverwarming

De lichtgele muur en dakkapel zijn nieuw.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
De wasmachine (en droger), alsook de wastoren heb ik inmiddels al op anti-trilling voetjes en de complete 60x60 geperste rubber matten gehad, helaas blijft de hele kast "dansen" bij een hoger toerental.
Wasmachine als kast staan waterpas.

De achterkant van de wastoren heb ik al voorzien van extra latten over de breedte, om het "swabberen" tegen te gaan, dit heeft iets geholpen.

Sinds ik nergens aan kan borgen, zou ik graag willen weten of dit hersenspinseltje van mij zal gaan werken, of dat het bouwkundig gezien geen zoden aan de dijk zal zetten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_fk9dzzbC1DNw5OJg1T6e_yBpxY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/rqoiHLSy3PlPnKR3DQioTwei.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JwhZCFoirlFYRRjlpxBQ4jcguOg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/yYpoY4mMgmubplCn59unWjmY.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ItEBCaoS27-s1X9I65hM8-EU88=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/glEUUsD6VzyGGdtz55HwGr4Y.png?f=fotoalbum_tile
Mijn idee is om met steigerbuizen of hout een constructie te maken als een "H" of "K", waarbij ik zowel boven als onder de kast (genoeg ruimte achter) bevestigingen maak en deze recht door het knieschot (óf schuin van boven naar beneden) aan een constructie achter het schot bevestig.
Achter het schot zit geen vloerverwarming, waardoor ik daar een grondplaat of paalhouder in de vloer kan boren.

Afbeeldingslocatie: https://media.hornbach.nl/hb/packshot/as.111145179.jpg?dvid=8

----------

Sinds er bij mij een gebrek aan bouwkundige kennis is, los van wat tekenen in Sketchup, zou ik graag willen weten of een dergelijke constructie zal helpen tegen het "dansen" van de kast? :+
De kast en machine zijn al topzwaar, ik gok niet dat verzwaren zal helpen.

[ Voor 14% gewijzigd door Source90 op 03-11-2025 17:47 ]

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:02
hoe lager het gewicht hoe minder wandelen, dus waarom lades onder wasmachine? als je bang bent voor wandelen kan je dat beter niet doen ...

• Source90
Dit is de standaard toren van Wastoren: https://wastoren.nl/nl_NL...sten/twin-collection-4-1/

Met de lade speciaal voor de wasmand en op hoogte voor mevrouw des huizes (ergonomischer, etc.).
Ben het eens dat de machines op de grond stabieler staan, dat doet helaas de hele toren teniet qua werkhoogte.
Afbeeldingslocatie: https://www.datocms-assets.com/50682/1734083108-basiskast-met-uitrekplateau.jpg?auto=format&fit=crop&fm=webp&q=80&w=1920

[ Voor 22% gewijzigd door Source90 op 03-11-2025 17:35 ]

• 99ruud99
Dat geeft geen antwoord, enkel dat de standaard toren de wasmachine hoger zet - en dus gevoeliger voor trillingen...

• Source90
Ergonomischer de was doen is antwoord op jouw vraag waarom lades onder de wasmachine :D

Krijg het wegdoen van de wastoren en weer op vloerniveau de machines bedienen er niet meer doorheen bij de wederhelft. Derhalve de zoektocht naar een oplossing om te borgen.

Alternatief kan ik er ook een YTONG muurtje naast bouwen aan weerszijde (eventueel achter doorlopend) echter kan die ook enkel gelijmd worden en zal dat mijns inziens weinig stevigheid geven.

[ Voor 72% gewijzigd door Source90 op 03-11-2025 17:51 ]

• 99ruud99
Ik snap het ergonomishce deel wel - heb je al eens geprobeerd?

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:31
Moet vrouwlief ook nog bovenop de kast komen? Zonee, hoek ijzer in de gewenste hoek buigen en daar aan vast? En dan om stofnesten tegen te gaan, ook de zijkanten nog verlengen naar achteren

[ Voor 27% gewijzigd door torretje2012 op 03-11-2025 22:15 ]

• Source90
torretje2012 schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:14:
Moet vrouwlief ook nog bovenop de kast komen? Zonee, hoek ijzer in de gewenste hoek buigen en daar aan vast? En dan om stofnesten tegen te gaan, ook de zijkanten nog verlengen naar achteren
Is dat aan te raden? Ik lees dat je dit soort dingen (bewegende krachten) juist niet aan het dak wilt bevestigen (wat mij ook weer logisch lijkt)? Denk ook niet dat er enige garantie op de dakconstructie gegeven wordt als deze beschadigd door de trillingen van een wasmachine.

Is een best schuin dak (47°), waardoor er sowieso niet veel ruimte bovenop de kast is. De achterkant van de wastoren (146 cm hoogte) staat een paar centimeter van het dak af, zodat deze er niet tegenaan trilt.
Ofwel; dak is daar al 146cm hoogte. Knieschotten zijn 120cm hoogte.
Nog een fototje van de bovenkant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P2qS9q8AhgYGsEwO6hrHE0r9zvg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kXt43CLn4wN19q2YEJnVfvex.jpg?f=fotoalbum_tile
En nog ten overvloede; de was/droog combinatie stond hiervoor in exact dezelfde kast, echter toen tegen de hoek waar nu de sauna staat. Daar kon hij met 8 keilbouten tegen de muur en bewoog de kast geen millimeter. Kast zelf is ook behoorlijk stevig (en zwaar), geen Kwantum kwaliteit hout zeg maar. Alleen de fabrikant raadt ook aan om de kast echt vast te zetten.

Ben benieuwd of de constructie uit de OP (of een andere) voldoende is, als alternatief op een bevestiging aan een solide muur.

[ Voor 67% gewijzigd door Source90 op 03-11-2025 23:28 ]

• DPeters
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20:24
Een volledige plaat op de achterkant zou de kast misschien nog steviger maken. Ik neem aan dat de trillingen vooral zijwaarts zijn?

Je frame constructie bevat ook open vierkanten, zou kunnen dat dat niet stijf genoeg is om de trillingen tegen te houden. Het zal de kast wel op zijn plek houden, maar daarvoor heb je alleen de onderkant nodig.

En aan het knieschot vast maken? Is dat niet stevig?

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
Knieschotten opdikken en daar tegen bevestigen?

Als je een dikkere stevige extra plaat over heel dat oppervlak bevestigd en dan ook kan bevestigen aan de constructie van de Knieschotten ( hoekanker naar vloer en dakbalken extra) gaat dat niet gaan lopen verwacht ik.

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:50
Even terug naar t begin...
...hoe oud is je wasmachine?

Want die van mij trilt nauwelijks. Siemens iq900 apparaat van vorig jaar. Echt beter dan zijn voorganger (een samsung ecobubble) en die was al een stuk beter dan de oude miele die ik daarvoor had.

En mijn wasmachine en droger staan nog op een antvibratieplank (had ik al. Zelf gemaakt: osb 60x60cm met trillingsdempen schuim van de akoestiekwinkel ertussen). Op zolder in houten huis. Gaat erg goed.

Dus voor je een hele constructie aan t bouwen bent. Is t niet tijd voor een moderne stille machine?

• Source90
kjiratsiekoedel schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 22:55:
Even terug naar t begin...
...hoe oud is je wasmachine?

Want die van mij trilt nauwelijks. Siemens iq900 apparaat van vorig jaar. Echt beter dan zijn voorganger (een samsung ecobubble) en die was al een stuk beter dan de oude miele die ik daarvoor had.

En mijn wasmachine en droger staan nog op een antvibratieplank (had ik al. Zelf gemaakt: osb 60x60cm met trillingsdempen schuim van de akoestiekwinkel ertussen). Op zolder in houten huis. Gaat erg goed.

Dus voor je een hele constructie aan t bouwen bent. Is t niet tijd voor een moderne stille machine?
Nog geen drie maanden oud. Miele WEJ 895 WPS.

Onze Siemens (de WM14W461NL; was ook een IQ700; volgens mij is er geen IQ900 ;) ) trilde eveneens niet in de waskast toen deze aan de muur stond.. Deze Siemens hebben wij trouwens nog steeds, deze gebruiken wij nu voor de "hondenwas". De Siemens heb ik met pijn en moeite afgelopen weekend nog in de waskast gezet, op de plaats van de droger. Ook deze maakt de waskast alle kanten opgaan, wat mij enigszins de wasmachine zelf uitsluit.

De Miele zou qua centrifugeren alsook geluidsproductie (zie ik maar als beweging) daarnaast zelfs beter zijn als de Siemens.

De Miele trilde niet toen de waskast aan de muur stond, staat op dezelfde anti-trillingsvoetjes als toen.

[ Voor 31% gewijzigd door Source90 op 04-11-2025 23:29 ]

• Source90
DPeters schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 21:49:
Een volledige plaat op de achterkant zou de kast misschien nog steviger maken. Ik neem aan dat de trillingen vooral zijwaarts zijn?

Je frame constructie bevat ook open vierkanten, zou kunnen dat dat niet stijf genoeg is om de trillingen tegen te houden. Het zal de kast wel op zijn plek houden, maar daarvoor heb je alleen de onderkant nodig.

En aan het knieschot vast maken? Is dat niet stevig?
Een volledige plaat kan sowieso niet (zonder daar weer allemaal gaten in te maken) vanwege de toevoer/afvoer/netstroom die naar de wasmachine en droger gaan. Er zitten nu al houten latten over de gehele achterkant, voor stevigheid. Dit heeft iets geholpen (zie ook OP) maar minder dan gehoopt. Wellicht dat een groot stuk plaat iets meer helpt..?

Ik kan in het frame natuurlijk ook een plaat maken, met een paar paneelverbinders.
Afbeeldingslocatie: https://media.hornbach.nl/hb/packshot/as.111144919.jpg?dvid=8

Of in het frame nog een extra "kruis / +" door het midden, in beide hoge zijdes.

[ Voor 3% gewijzigd door Source90 op 04-11-2025 23:15 ]

• Source90
sonina schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 22:06:
Knieschotten opdikken en daar tegen bevestigen?

Als je een dikkere stevige extra plaat over heel dat oppervlak bevestigd en dan ook kan bevestigen aan de constructie van de Knieschotten ( hoekanker naar vloer en dakbalken extra) gaat dat niet gaan lopen verwacht ik.
Ik ben nog steeds terughoudend om iets wat met 1200-1600 RPM centrifugeert aan het dak dan wel knieschotten (welke (in onze woning) de dragende constructie van het dak zijn) vast te maken.

Als ik hierop zoek krijg ik soortgelijke antwoorden/bevestigingen:
"een wasmachinekast kan worden bevestigd aan knieschotten, op voorwaarde dat de knieschotten niet-dragend zijn of dat de bevestiging gebeurt op een veilige manier, zoals met een stevig frame of op de vloer."

• Wippie1234
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Is er ruimte in de kast rondom de wasmachine? Wat je zou kunnen doen is de stevigheid van de kast benutten om de trillingen van de wasmachine te minimaliseren door de wasmachine ‘klem’ te zetten tegen de kast met behulp van een rubberen matje.

• Masxter
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 09-11 18:53
Lastige situatie zoals je hem schets maar ik denk wel dat je op de juiste weg bent met je steigerbuis idee achter de knieschotten.

Ik ben overigens geen bouwkundige oid.

Maar ik denk dat als je vierkante steigerbuis (40x40) zou gebruiken om een soort van hek constructie te maken en dan de voetplaat zoals bijvoorbeeldhttps://www.steigerbuis-o...e-voetplaat-vierkant-40mm chemische te verankeren met een dik genoeg stukje draadeind. Om te zorgen dat die niet eruit wordt getrild.
En dan is het net even aan jezelf hoeveel vertrouwen je heb in de constructie met hoeveel voetplaten je hem zou vast maken maar ik zou minimaal 4 pakken en misschien zelf 6.

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Is de transport set wel verwijderd?

[ Voor 52% gewijzigd door SalexSun op 10-11-2025 07:21 ]

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Pagina: 1