1 PC voor 2 Setups?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• kampers
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17:26
Ik heb momenteel 1 PC en zou deze willen gebruiken voor 2 verschillende Setups in de zelfde kamer et ongeveer 5m van elkaar.

Ik was aan het denken om een 2de PC te bouwen voor de bureau setup. maar misschien kan het volgende ook gwn met 1 PC? Als het kan zonder de PC te verplaatsen. (Desnoods een plug and play oplossing met een hub? voor toetsenbord e.d.)

Ik heb dus een Bureau waar ik aan werk, en mijn standaard games speel. (3 Schermen 1440p Setup).
Daarnaast heb ik ook een Sim Race Rig met 3 schermen 1080p (worden nog 1440p) en veel hardware met usb poorten die ook in usb hubs zitten.

Kan ik dit deftig en gebruiksvriendelijk laten werken? Kan dat met een extra GPU? of is dat zelfs niet eens nodig?

Als er meer info nodig laat het zeker weten.

Live op Twitch . Mijn YouTube Kanaal iRacing Profiel

Alle reacties

• kampers
iemand een idee?

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:53

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Op zich is een tweede monitor prima te doen, en dan zou je met 2 gebruikersaccounts in windows ("werk" en "gamen") al een heel eind kunnen komen. In het ene gebruikersaccount stel je alles in op gebruik van de ene monitor, en in het andere gebruikersaccount de andere. Ik weet niet welke GPU je huidige PC heeft, maar tegenwoordig heb je vrij snel 2 of 3 HDMI/displayports.

Dit is dan ook wel waar het wat spannender wordt, want begrijp ik nu goed dat je in totaal 6 schermen aan wil sluiten? Dan wordt het wel iets uitdagender en zul je met KVM switches aan de slag moeten. Maar op zich is het idee van 1 hele stevige pc waar je allebei op kan doen, ipv twee middelmatige ;) sowieso niet gek.

youtube.com/@hisrep

• kampers
DeNachtwacht schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:02:
Op zich is een tweede monitor prima te doen, en dan zou je met 2 gebruikersaccounts in windows ("werk" en "gamen") al een heel eind kunnen komen. In het ene gebruikersaccount stel je alles in op gebruik van de ene monitor, en in het andere gebruikersaccount de andere. Ik weet niet welke GPU je huidige PC heeft, maar tegenwoordig heb je vrij snel 2 of 3 HDMI/displayports.

Dit is dan ook wel waar het wat spannender wordt, want begrijp ik nu goed dat je in totaal 6 schermen aan wil sluiten? Dan wordt het wel iets uitdagender en zul je met KVM switches aan de slag moeten. Maar op zich is het idee van 1 hele stevige pc waar je allebei op kan doen, ipv twee middelmatige ;) sowieso niet gek.
6 monitoren..

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ja, dacht ik al. Dan is het dus zaak even te kijken hoeveel aansluitingen je hebt (waarschijnlijk 3 of 4). Met twee goede HDMI splitters (of Displayport, ik weet niet wat je hebt) kun je ze dan ook aansluiten. En dan stel je dus in gebruikersaccount "werk" alles in op de monitoren aangesloten op splitter 1, en in de gebruikersaccount "gamen" alles op de monitoren aangesloten op splitter 2. Toetsenbord/muis doe je in de usb poorten van 1 van de monitoren, zodat die ook meteen netjes mee gaan.

Wel is het denk ik belangrijk ze goed te configureren want alle 6 in 1x aansturen als het eenmaal 1440P monitoren zijn wordt wel een uitdaging. En ik zou met deze toch vrij stevige setup ook niet het goedkoopste AliExpress hdmi splittertje kopen en me even verdiepen in de kwaliteit ;) maar goed dat zal logisch zijn.

youtube.com/@hisrep

• kampers
DeNachtwacht schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:53:
Ja, dacht ik al. Dan is het dus zaak even te kijken hoeveel aansluitingen je hebt (waarschijnlijk 3 of 4). Met twee goede HDMI splitters (of Displayport, ik weet niet wat je hebt) kun je ze dan ook aansluiten. En dan stel je dus in gebruikersaccount "werk" alles in op de monitoren aangesloten op splitter 1, en in de gebruikersaccount "gamen" alles op de monitoren aangesloten op splitter 2. Toetsenbord/muis doe je in de usb poorten van 1 van de monitoren, zodat die ook meteen netjes mee gaan.

Wel is het denk ik belangrijk ze goed te configureren want alle 6 in 1x aansturen als het eenmaal 1440P monitoren zijn wordt wel een uitdaging. En ik zou met deze toch vrij stevige setup ook niet het goedkoopste AliExpress hdmi splittertje kopen en me even verdiepen in de kwaliteit ;) maar goed dat zal logisch zijn.
Ik moet geen aparte accounts hebben op de PC ik wil gewoon 1 PC voor 2 locaties, zonder teveel gedoe van kabels wisselen e.d. of is dit nodig om de schermen aan te sturen?

Splitters gaan geen triple schermen1440p aan hoge fps trekken denk ik.

Ik heb een 4070, dus 3 DP poorten.

Kan ik bv een 2de GPU erbij steken voor bv de simracing te doen op de 4070, en bv de rest op een 5080 ofzo?

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:24
Dan kies je, zoals gezegd, een goede en dure KVM switch uit.

Liege, liege, liegebeest!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@kampers het voordeel van 2 verschillende gebruiksaccounts is juist het gemak. Anders moet je bij elke keer in Windows aanmelden opnieuw instellen welke 3 monitoren je dit keer wil gaan gebruiken.

Met 2 gebruiksaccounts stel je de ene in om monitor a,b,c te gebruiken met A als primaire monitor, en de andere account met monitor d, e en… g ;)

Dan hoef je daarna nooit meer naar die instelling te kijken.

Een tweede gpu gaat niet werken omdat vrijwel geen enkel moederbord twee (snelle) pci-e poorten heeft, als er een tweede op zit vertraagt die tenzij je een superduur creator moederbord hebt altijd ook de andere gpu omdat de lanes (datadoorvoer) door de helft gaan. Bovendien is het, zoals gezegd, veel slimmer bijvoorbeeld je huidige 4070 te verkopen en dan één 5080 in te zetten want ik die manier heb je bij beide sets monitors dan de sterke gpu.

[ Voor 35% gewijzigd door DeNachtwacht op 04-11-2025 08:32 ]

youtube.com/@hisrep

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

kampers schreef op maandag 3 november 2025 @ 23:38:
[...]

Ik moet geen aparte accounts hebben op de PC ik
Waarom wil je dit niet? Iemand draagt dit als onderdeel van het antwoord op jouw vraag aan en je brandt het best wel lomp af.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:40

anc

Ik heb dit met 5 schermen. De pc staat het dichtsbij mijn sim race rig, omdat daar dingen met usb verlengen is vragen om problemen/mogelijkheid uitval van bijv stuurtje.
Naar mijn werkplek heb ik 2 langere (7 meter) goeie kabels voor de schermen en 1 USB-klabel naar 1 van de 2 schermen getrokken waarbij dat scherm de usbhub is voor mijn toetsenbord en webcam. Muis heb ik draadloos.
Geen splitter maar gewoon alle monitoren aangesloten op mijn videokaart.
Ik gebruik DisplayFusion app voor het switchen tussen de configuratie (scherm/audio).

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 00:03
Begrijp ik goed dat jij de enige bent die het systeem gebruikt?
Ofwel je werkt/gamed achter je bureau, of je zit in je racerig? Correct?
Want dan zou je gewoon een KVM switch kunnen gebruiken.
Dan stuur je de 3 monitoren op je bureau aan OF (en dus niet tegelijkertijd) de 3 monitoren bij je race setup.

*sowieso

• kampers
anc schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 08:34:
Ik heb dit met 5 schermen. De pc staat het dichtsbij mijn sim race rig, omdat daar dingen met usb verlengen is vragen om problemen/mogelijkheid uitval van bijv stuurtje.
Naar mijn werkplek heb ik 2 langere (7 meter) goeie kabels voor de schermen en 1 USB-klabel naar 1 van de 2 schermen getrokken waarbij dat scherm de usbhub is voor mijn toetsenbord en webcam. Muis heb ik draadloos.
Geen splitter maar gewoon alle monitoren aangesloten op mijn videokaart.
Ik gebruik DisplayFusion app voor het switchen tussen de configuratie (scherm/audio).
Dan heb je 1 Scherm op je MOBO aangesloten? En 1 via HDMI op de GPU?

• kampers
DonJunior schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 08:42:
Begrijp ik goed dat jij de enige bent die het systeem gebruikt?
Ofwel je werkt/gamed achter je bureau, of je zit in je racerig? Correct?
Want dan zou je gewoon een KVM switch kunnen gebruiken.
Dan stuur je de 3 monitoren op je bureau aan OF (en dus niet tegelijkertijd) de 3 monitoren bij je race setup.
Klopt.
Geeft dat geen Delay/inputlag?

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Nee, input lag is het probleem niet maar KVM switches zijn wel bedoeld om 2 pc's op 1 monitor/toetsenbord/muis aan te sluiten. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar volgens mij gaat dat dus niet werken want in dit geval wil je het andersom. Dan zijn dus HDMI splitters de oplossing, omdat je max aan 5 poorten komt (4 op de GPU en 1 op je moederdbord ALS de CPU ook een interne grafische kaart heeft, want als dat niet zo is werkt die poort niet).

Overigens voorzie ik niet direct een probleem qua bandbreedte van de GPU want één 4k scherm heeft vrijwel hetzelfde aantal pixels als drie 1440P schermen. Aangezien er heel veel setups zijn met twee 4K schermen moet het dus qua belasting met 6 1440P monitoren in principe wel goed kunnen komen,

[ Voor 26% gewijzigd door DeNachtwacht op 04-11-2025 12:27 ]

youtube.com/@hisrep

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:40

anc

kampers schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:45:
[...]

Dan heb je 1 Scherm op je MOBO aangesloten? En 1 via HDMI op de GPU?
Alle 5 op de videokaart (Gigabyte AORUS RTX 3080 MASTER). Ik heb speciaal daarvoor de juiste videokaart uitgekozen die genoeg aansluiting heeft.
Pagina: 1