Vloerverwarming - meerdere zones - home assistant

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• RebornVampie
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-11 19:41
Vraag:
Welk vloerverwarmingssysteem is het meest toekomst bewust en integreerbaar met slimme oplossingen?

Situatie
Wij hebben een hoekwoning uit 1988 gekocht en gaan daar vloerverwarming leggen. We willen het gelijk goed doen en de vloerverwarming voorbereiden om ook te kunnen koelen en een warmtepomp in de toekomst te kunnen aansluiten. Nu zijn er nog geen zonnepanelen en dergelijke.

Het idee is: vloerverwarming op de begaande grond met zones (zo nodig aanstuurbaar maar nu als één zone) en op de eerste verdieping in de kamers slimme thermostaatknoppen die je aan/uit kan zetten en op zolder hetzelfde. Het liefst gemakkelijk beheerbaar vanuit home assistant maar ook "dom" te gebruiken (fall-back).

Relevante software en hardware die ik gebruik
Momenteel beheer ik het huis via home assistant met een oude honeywell wifi round en een airco.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik kom op Honeywell HCC100 met een Evohome OF Schneider Electric CCTFR6600. Over die laatste vind ik niet zoveel in Nederland.

Alle reacties

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 09:35

Jan2023

KISS

En hoe groot is dat oppervlak in die woonkamer wel niet dat je daar met zones wil werken?

Vloerverwarming is rete traag , bij voorkeur leg je dat in een betonvloer dan heb je een mooie buffer i.c.m een WP , vervolgens de temperatuur 24/7 hetzelfde en verder niet aankomen.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Met HA is het allemaal wel te koppelen.

Heb hier een simpel zigbee relays board met standaard vloerverwarming actuatoren.
Voor de bovenverdieping kun je eventueel ook een verdeler pakken waar actuatoren op kunnen.

Over de zin/onzin van zones, tja, dat hangt echt van je huis af. Ik heb een souterrain en ik moet met zones werken. Want mijn souterrain wil als eerste warmte, maar zodra het echt koud wordt heeft mijn souterrain nauwelijks extra verlies (Dikke isolatie en de grond wordt niet zo koud)
Dus midden in de winter schakel ik zones in de woonkamer bij en in het souterrain af. Anders gaat mijn souterrain naar 30°C, terwijl mijn woonkamer net warm wordt.