Google Docs: titel en fonts fouten bij conversie naar Epub

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• elblop
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 21:07
Mijn vraag:
Ik heb een boek geschreven in Google Docs. Als ik het naar het epub formaat converteer kom ik twee hardnekkige problemen tegen:
1. The "head" element should have a "title" child element.
2. Remote resource reference is not allowed in this context; resource
"https://themes.googleusercontent.com/fonts/css?kit=xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TM_GdZBaK9oO1Cz6Ok1VUeFRQZc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tLfYSBW0FDholhFKHD9xVQ3x.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb Calibre gebruikt om het document te editen en Epub Checker om te kijken of het document klopt. Ik krijg steeds de bovenstaande problemen, ook als ik in Calibre in de <head> een titel heb staan: <title> </title>

Het probleem zit hem volgens mij in de conversie van Google Docs naar epub. Als ik het geconverteerde bestand bekijk in Calibre staat er gewoon een titel in de HTML, maar toch krijg ik bovenstaande melding. Hoe los je dat op?

Punt 2. is logisch, maar voor mij niet eenvoudig op te lossen. Er staat een vermelding in de Calibre HTML naar online Google fonts, maar dat mag niet in een epub boek dat je wil gaan publiceren, de fonts moeten lokaal staan. Op welke (liefst eenvoudige) manier kom je van deze twee hardnekkige problemen af?

Hoe converteer je een Google Docs bestand naar epub zonder deze problemen? Is er een workaround?

...

Relevante software en hardware die ik gebruik : Calibre, Google Docs, Epub Checker
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb Allerlei andere software gedownload, maar Epub Checker blijft bij deze problemen.
...

[ Voor 11% gewijzigd door elblop op 03-11-2025 14:38 ]

Alle reacties

• DaFeliX
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:38

DaFeliX

Tnet Devver
Ok, maar dat kan ik helaas niet fixen voor je. Ik verplaats je topic even naar Client software algemeen :)

Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:16

g0tanks

Moderator CSA
elblop schreef op maandag 3 november 2025 @ 14:36:
Als ik het naar het epub formaat converteer
Doe je dit ook direct in Google Docs? Wat nou als je het eerst als .docx exporteert en dan Calibre gebruikt voor de conversie naar .epub?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

DaFeliX schreef op maandag 3 november 2025 @ 15:13:
Ok, maar dat kan ik helaas niet fixen voor je. Ik verplaats je topic even naar Client software algemeen :)
En ik zet dan nog even Google Docs om de titel.

Welkom @elblop!

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• elblop
thanks, g0tanks
Ik heb dit net uitgeprobeerd. Ik krijg dan wel uiteindelijk een epub boek als ik alles goed ga zetten in Calibre, maar zo te zien moet ik alles dan from scratch opbouwen en de opties zijn uitputtend veel. Overigens zie ik dan geen boek, maar een soort afzonderlijke delen die allemaal anders heten. Het ziet er helaas naar uit dat ik dan een complete studie Calibre docx naar epub moet volgen. Er stond "controleer boek" naast, en dat gaf geen fouten meer, dat wel.
Als ik met Google Docs een epub bestand maak, ben ik in Calibre in 1 druk op de knop klaar, behalve dan die twee fouten. Ik hoop op een eenvoudige oplossing, maar dank voor het meedenken.
Ik denk wel dat jouw soort oplossing wel eens de key kan zijn. Wellicht dat ik het document eerst in iets anders moet converteren, voordat ik het naar epub doe. Ik heb dit al geprobeerd met PDF, maar dan krijg ik ook die Google Docs verwijzing naar de fonts en geen titel in epub Calibre.

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:45
elblop schreef op maandag 3 november 2025 @ 14:36:
1. The "head" element should have a "title" child element.
2. Remote resource reference is not allowed in this context; resource
"https://themes.googleusercontent.com/fonts/css?kit=xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
[Afbeelding]
Net even gecontroleerd met een klein Google Docs bestandje. Ik krijg ook de melding dat de head element een title child element moet hebben. Die melding gaat echter over de nav.xhtml, niet over de mijnboekje.xhtml. Is dat bij jou misschien ook het geval?

Voor de andere, verwijzingen naar fonts mogen inderdaad niet. Bij een epub kiest de lezer het font,. een ebook bevat alleen structuur-elementen.
Misschien heb je hier wat aan, iemand die heeft uitgezocht hoe hij het maken van epubs vanuit Google Docs - relatief eenvoudig - kon oplossen. Vergt nog wel wat handwerk.
https://www.mobileread.com/forums/showthread.php?t=365286

En wat waarschijnlijk ook helpt: voeg zo min mogelijk formattering/opmaak toe aan je document. Een epub bevat structuurelementen, waarbij de client/eareader er voor kiest hoe die er uit komen te zien. In een doc bepaalt de auteur de opmaak, inclusief lettertyoe, kleurgebruik etc. Gebruik nette heading stijlen voor je hoofdstukken zodat die als structuurelementen in je epub terugkomen.

• elblop
Hier ga ik mee aan de slag. Ik laat jullie weten of het gelukt is. Kijken of ik een avond puf heb om het te doen, anders dit weekend.
Pagina: 1