Contactgeluid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TBrown
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 10-11 11:50
Ik woon in een woning uit 1992. Deze woning is gebouwd als 1 woning, later is nog een deel aangebouwd om hier 2 woningen van te maken. Wij wonen nu enkele jaren in een van de 2 woningen, en de laatste tijd ervaren de buren steeds meer geluidsoverlast van onze opgroeiende kinderen. Ze hebben voornamelijk last van contactgeluid, voornamelijk het lopen/rennen van de kinderen. Uiteraard proberen we het geluid zoveel mogelijk te beperken, maar helaas is dat niet voldoende.

De woning heeft een betonnen vloer, die doorloopt naar de buren. Hierop staat een enkelsteens muur als woning scheidende wand. We hebben na aankoop een voorzetwand geplaatst (metal stud), vloerverwarming in laten frezen en dicht laten smeren en een laminaatvloer laten leggen met een dempende folie eronder.

Concrete vragen;
- Kan het zijn dat het contactgeluid verergert doordat we vloerverwarming in hebben laten frezen en deze alleen dicht hebben laten smeren? Vloerverwarming zit dus dicht onder het laminaat.
- Ontkoppelen van de vloer lijkt me niet mogelijk in een bestaande situatie? Of is aanbrengen van een soort dilatatievoeg toch mogelijk?
- Is er iets mogelijk om een soort zwevende dekvloer te creëren, zonder dat de efficiëntie van de vloerwarming te ver achteruit gaan?
- De kruipruimte loopt onder de vloer van de buren en onze vloer, is het nog goed om dit in compartimenten te verdelen met optrekken van extra (funderings?)muur?
- Zijn er nog andere mogelijkheden, behalve verhuizen :)

[ Voor 3% gewijzigd door TBrown op 03-11-2025 13:33 ]

Alle reacties

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12:00
Zo te horen heb je al aardig wat acties ondernomen. en hoeveel geld wil je er tegen aan smijten? Kinderen blijven niet voor eeuwig rondrennen in huis en je hebt van elkaar leefgeluiden te accepteren.

Het enige wat geluid echt goed tegenhoud is massa maar die zul je niet snel veel beter krijgen als jullie beiden op 1 betonplaat leven. Of je die plaat kan scheiden hangt natuurlijk van veel factoren af maar ik gok dat daar sowieso wel een hele beste investering voor nodig is

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
wat is een 'dempende folie'? dempen doe je normaal met massa. Folie en massa zijn nou niet iets wat ik bij elkaar vind passen. kennelijk werkt het dus ook niet.
Hier zijn al veel topic over te vinden, kinderen sloffen aantrekken, goede ondervloeren, etc. Het is natuurlijk vervelend voor de buren want dit duurt nog wel een jaar of 15 waarschijnlijk. Aan de andere kant, leven zij op een kale betonvloer? Hebben zij wat gedaan om het geluid niet te horen? Want het schijnt dat je kinderen niet kunt verbieden om te rennen, springen gillen en alles wat ze nog meer doen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Butz0rs
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-11 11:44
Doet me denken aan deze aflevering van Frank Visser. Hier werden pantoffels aangeraden.
https://www.kijk.nl/progr...oet-uitspraak/Onc7GXwlZDc

• TBrown
Pantoffels kunnen altijd nog, nu zijn het altijd sokken.

De folie onder ons laminaat is TimberSound. (Reclame: TimberSound is de beste ondervloer voor laminaatvloeren die op een standaard betonnen ondergrond geplaatst wordt. TimberSound heeft een dikte van 2.8 mm en kan oneffenheden tot 2mm uitvakken.)

Maar waar ik vooral benieuwd naar ben, kan het zijn dat het contactgeluid juist toeneemt door het infrezen van de vloerverwarming? Is mogelijk een extra dekvloer dan nog helpend?

De buren hebben egaline aangebracht en daarop een pvc vloer gelijmd, dus daar helaas ook geen demping.

We willen wel kijken naar een oplossing, gedeeltelijk wel afhankelijk van kosten, maar een oplossing is ons zeer veel waard. Laten we zeggen dat de relatie met de buren sub optimaal is op dit moment.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Dat TimberSound lijkt op radiatorfolie met een groene coating. Maar goed.

Ik zie niet in hoe die vloerverwarming meer geluid zou kunnen veroorzaken. Ik zou dat niet als oorzaak zien en daarbij, het is er nu. Je gaat het niet weghalen ook toch?
Ik zie voor me hoe er langs de woningscheidende wand een zaagsnede wordt gemaakt om de vloer in twee delen te verdelen waardoor er geen contact meer is. Maar of dat technisch uitvoerbaar is?

Alles wat je extra op de vloer legt zal wal iets dempen als het massa heeft.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• squashedraven
die vloerverwarming geeft hoogtens geluid richting de buren (bromtoon van de pomp bijvoorbeeld) enig impact op het contactgeluid zal er niet zijn.

Je zou kunnen overwegen om te kijken in hoeverre een flink hoogpolig tapijt helpt om het geluid te dempen. (tapijt van de klasse met 2 man naar binnen tillen)

• TBrown
Helaas heeft vrouwlief een stof allergie, dus tapijt is helaas geen optie.

Met dergelijke constructieve aanpassingen als die zaagsnede of toevoegen massa aan huidige vloer, zou een bouwkundige heeft effect hiervan kunnen betekenen? Of is de consensus hier dat dit geen significant verschil gaat maken?

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10:26
TBrown schreef op maandag 3 november 2025 @ 14:52:
Met dergelijke constructieve aanpassingen als die zaagsnede of toevoegen massa aan huidige vloer, zou een bouwkundige heeft effect hiervan kunnen betekenen? Of is de consensus hier dat dit geen significant verschil gaat maken?
Dan zal je een constructeur moeten vragen of hij wil kijken. Dat kan je niet zomaar doen. Trouwens je moet je afvragen of je de grote wijzigingen wil doen.

• squashedraven
TBrown schreef op maandag 3 november 2025 @ 14:52:
Helaas heeft vrouwlief een stof allergie, dus tapijt is helaas geen optie.

Als je de huis delen volledig scheid gaat dat zeker een effect hebben. Vraag is alleen of je er iets van een ton
tegenaan wil gooien?

• TBrown
Als het over een ton gaat, dan wordt het bijna voordeliger om de buren uit te kopen :) Maar ben bang dat het dan meer richting verhuizing moet gaan. Belangrijk om wel 'vrij' te voelen in ons eigen huis (met mate natuurlijk).

• squashedraven
de ton is een schot voor de boeg hoor. Maar je zit met constructeur, eventueel vergunning, doorzagen van de vloer (en misschien ook plafond). Verstevigen fundering, waarschijnlijk opnieuw opbouwen tussenmuren en natuurlijk het uurloon van de aannemer. Gaat allemaal heel gauw in de papieren lopen.

Mijn advies zou zijn om gewoon simpelweg tegen de buren te zeggen dat jullie gedaan hebben wat er redelijkerwijs mogelijk is en dat de rest er nu eenmaal bij hoort. Kun je je heel lang over lullen maar dit is het gewoon

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
de vragen die in dit topic niet beantwoord zijn geworden zijn volgens mij vooral.

A: is je geluidsdempende ondervloer wel van voldoende kwaliteit of je heb je standard gamma spul (nu met extra demping) onder gegooid (kan ook door de vloerboer zijn gedaan).
B: zit er geluidsdemping tussen de tussenwand en vloer/plaffond. en zit daar vervlogens ook iets van geluidisolatie tegenaan.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-11 22:33
Waarom laat je je kinderen rennen in huis?
Dat kunnen ze buiten veel beter, zo deden mijn ouders dat tenminste wel: "Als je wilt rennen dan ga je maar naar buiten".

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:08

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Yaksa schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 15:24:
Dat kunnen ze buiten veel beter, zo deden mijn ouders dat tenminste wel: "Als je wilt rennen dan ga je maar naar buiten".
Jij hebt geen kinderen zeker.

Leuk altijd zo’n opmerking. Een koe is vergeten dat die een kalf is geweest.
Dat kan je honderd keer aanhalen, maar kinderen rennen gewoon bijna altijd, zelfs 4 passen. Het gaat eruit maar pas als ze een jaar of 12 zijn.

En daarmee probeer ik niets goed te praten, maar de enige optie om kinderen niet te laten rennen is ze op bed vast binden.

[ Voor 25% gewijzigd door TTommie op 05-11-2025 00:04 ]

Mr. T.

• Wippie1234
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Yaksa schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 15:24:
Die van ons gaan ‘dinotje spelen’, want dan rennen ze niet en gooien ze nergens mee. Een kind kan je niet continu blijven afremmen, zeker als het buiten koud en nat is

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10-11 23:17
Los van constructieve opties:

- Hoe erg is het probleem? Heb je zelf eens bij de buren geluisterd terwijl je kinderen gewoon hun ding deden?
- Is het mogelijk dat de buren hyper gevoelig zijn en het probleem niet zozeer zit in de woning?

Mijn buurman is alleenstaand. Ik woon in een jaren 70 twee onder 1 kap woning. Als hij zijn deur naar de tuin open of dicht doet hoor ik dat. Als hij de trap op loopt ook. En als hij iets verschuift in zijn huis ook.
Mocht hij een vrouw en 3 kinderen hebben, zal dat dus een factor 4 zo erg zijn.

Ik kan daar van alles van vinden, me er aan storen, en aanpassingen vragen, maar dit is ook het leven. Als je niets wilt horen moet je vrijstaand gaan wonen.

Een ander verhaal wordt het wanneer je niet aan de minimale vereisten voldoet (laminaat vloertje zonder ondervloer leggen in een appartement bijv, of hele harde muziek afspelen dagelijks), maar dat lees ik hier niet.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• TBrown
De tussenwand is een metal stud wand die met foamband ontkoppeld is van wanden en plafond/vloer. Hierin zit Rockwool RockSono Base 70mm. Met twee lagen gipsplaat.

De vraag over de ondervloer is lastig. Andere demping was volgens de vloerboer niet mogelijk ivm de vloerverwarming. Deze ondervloer mocht ook in appartementen worden toegepast, dus we gingen er vanuit dat deze voldoende demping had.

Luisteren bij de buren willen ze niet. De verhouding ligt helaas nu echt heel slecht, waardoor dat alleen wordt gezien als ze niet geloven, terwijl we heel graag willen onderzoeken waar ze precies last van hebben zodat we er ook gericht iets aan kunnen doen. Ben bang dat die route voorlopig niet mogelijk is.

Bedankt voor het meedenken tot nu toe, geeft in ieder geval iets meer inzicht in oorzaken (die nog verder onderzocht moeten worden) en mogelijkheden.

• squashedraven
Als de relatie al slecht is gaat die echt niet beter worden zonder dat 1 van de partijen verhuisd. Kortom hoofdstuk afsluiten en hopen dat ze een keer een te koop bord in de tuin hebben staan

• Rob vd Hoeven
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-11 19:43
Vloerverwarming en goede geluiddemping gaan m.i. niet samen. Een goede geluiddempende laag op de vloer zal ook een (warmte) isolerende werking hebben. Onder mijn laminaat heb ik een ca. 5 mm dikke laag geluidsisolatie aangebracht.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Rennende kinderen is nou eenmaal contactgeluid, daar doe je niks aan zolang de constructievloer doorloopt. Mijn broer heeft een houtskeletwoning, daar heeft hij op de bovenverdieping een zwevende fermacelvloer gelegd met steenwol eronder. Lopen hoor je niet, praten hoor je ook niet, maar als de kinderen boven spelen dreunt dat dwars door de vloer heen en hoor je dat.

Verder heb je geen idee hoe erg het probleem is omdat je niet kunt luisteren bij de buren, dus je gaat ook nooit weten of het wel genoeg is. Straks steek je een ton in een verbouwing die het probleem op zou moeten lossen en dan nog steeds komen je buren klagen dat ze je kinderen horen. Die moeten dan uiteindelijk op hun tenen door het huis sluipen om je buren te vriend te houden... dacht het even niet.

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 11:03
ideaal zou zijn om alles wat met het huis van de buren verbind door te zagen van kruipruimte tot zolder.
zelfs de dak constructie zou niet moeten doorlopen tot het huis van de buren, alleen je dakpannen en buitenmuur mogen overlappen. zo krijg je een blok als het waren van jou.

maar dit is mega duur en kost heel veel tijd om te realiseren, simpele antwoord is zelf proberen op te letten op het geluid en de buren te vragen het te accepteren, of hun de kosten in de schoenen te schuiven. want die kunnen ook alles doorzagen natuurlijk als ze zo niet kunnen leven.

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

• Stanzi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11:44
Het klinkt alsof jij er al veel aangedaan hebt om het te verkomen of te verminderen. Je mag van hun kant uit ook verwachten dat ze mee werken, zij hebben er last van. (Dit geldt niet voor al het overlast, speakers kan je zachter zetten of uit na XX uur, leefgeluiden wordt lastiger).

Dit zijn denk ik wel de opties:
1. De huizen in 2en zagen.
2. Alle dekvloeren eruit en die zwevend terugplaatsen, als dat kan.
3. Kinderen ter adoptie afstaan.
4. Buurtbemiddeling en hopen dat de uitkomst is dat het zeikers zijn.

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:56
Wij wonen in een 2-kapper opgeleverd in 2021, ankerloos gebouwd. Wij horen de buren + kids vaker dan mijn vorige buren, het is allemaal contactgeluid (rennen in de woonkamer, op de trap, stuiterballen en weet ik veel wat nog meer.

Irritant is het zeker, maarja wat kunnen we doen, niets (helaas), het hoort erbij. Misschien dat er iets bij de bouw niet goed gegaan is, geen flauw idee. Sterkte met jullie buren!

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:18

PinusRigida

I put the p in pool.

Bravertal schreef op woensdag 5 november 2025 @ 16:09:
Misschien dat er iets bij de bouw niet goed gegaan is
Dat vraag ik me dus ook af, niet dat ik er iets van ken, ik kan alleen zeggen dat ik ook in een 2 onder 1 kap woon, met buren waar om de week (nieuw samengesteld gezin) 3 jonge kinderen zijn, en àlle dagen een keffertje.

Het huis is gebouwd in 2015 en ik moet zeggen dat op gebied van geluidsisolatie het eigenlijk niet beter kan; wij horen zelden iets van de buren, (behalve als kinderen en/of hond in de tuin zijn)
en de énige keren dat we contactgeluid horen is wanneer buren tijdens het koken een houten spatel/lepel afkloppen op de rand van een kookpot, of wanneer er eens een deur hard dichtklapt en alléén als het op dat moment stil genoeg is in m'n eigen huis...
Dit is op dat moment ietwat matig hoorbaar en zeker niet storend, en ik weet dat hun keuken tegen de scheidingsmuur aanzit.

Dus wat het is weet ik niet, maar ik weet dat het wel anders kan

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-11 22:33
PinusRigida schreef op woensdag 5 november 2025 @ 16:44:[...]Dat vraag ik me dus ook af, niet dat ik er iets van ken, ik kan alleen zeggen dat ik ook in een 2 onder 1 kap woon, met buren waar om de week (nieuw samengesteld gezin) 3 jonge kinderen zijn, en àlle dagen een keffertje.
wij horen zelden iets van de buren, (behalve als kinderen en/of hond in de tuin zijn)
en de énige keren dat we contactgeluid horen is wanneer buren tijdens het koken een houten spatel/lepel afkloppen op de rand van een kookpot, of wanneer er eens een deur hard dichtklapt en alléén als het op dat moment stil genoeg is in m'n eigen huis...
Dus wat het is weet ik niet, maar ik weet dat het wel anders kan
Dat zijn ouders die tegen hun kinderen zeggen: "Wanneer je binnen wilt rennen of lawaai wilt maken dan ga je maar naar buiten anders hebben de buren er last van".

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Pagina: 1