Sonoff Smart Water Valve + Leak detection?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• cthulu
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-11 19:19
Hallo,

heeft iemand ervaring met Sonoff Smart Valve die in combinatie met een Zigbee Water Leak Detector het toevoer van water aan de wasmachine/vaatwasser kan werken?

Ik zag dat bij de nieuwste firmware van de Smart Water Valve het mogelijk is om de valve "open" laten staan ook na tijd dat er geen flow wordt gedetecteerd.

Ik begrijp dat het niet bulletproof is - als de electra uit staat en de coordinator + Home Assistant niet werken, heb je nog steeds een lekkage.

Alle reacties

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:48

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ja dat kan werken. Waarom niet? :)

Let er wel op dat je met die Smart Valve een extra apparaat toevoegt dat kan gaan lekken. Zelf zou ik zo'n kunststof apparaat, dat eigenlijk bedoeld is voor irrigatie van je tuin, niet binnen gebruiken. De kans dat er een keer iets breekt doordat er iets tegen dat ventiel stoot en je daardoor een waterballet krijgt lijkt me groter dan de kans dat je een waterballet voorkomt door dat ventiel in te zetten.

Zelf heb ik wel een magneetventiel binnenshuis. Maar dat is een stevig ding dat direct in de waterleiding gemonteerd wordt: voorbeeldjes. Niet zo'n grote kunststof puist waar je makkelijk tegenaan stoot en dat makkelijk stuk kan gaan door de hefboomwerking.

Een andere mogelijkheid in jouw scenario is het uitzetten van de wasmachine of vaatwasser met een tussenstekker. Al die apparaten hebben ingebouwde magneetventielen die alleen water door laten gaan als er spanning op staat. Dus apparaat spanningsloos maken is ook meteen de ventielen dicht.

Minder hightech: heb je geen waterslot op de aanvoerende slangen?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• cthulu
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-11 19:19
Bedankt!

Ja, ik zat ook aan te denken dat het weer iets is wat kan lekken, dus ik heb op dit moment alleen lekkage detector (maar ja, als je die alarm krijgt ergens op vakantie...)
Zelf heb ik wel een magneetventiel binnenshuis. Maar dat is een stevig ding dat direct in de waterleiding gemonteerd wordt: voorbeeldjes. Niet zo'n grote kunststof puist waar je makkelijk tegenaan stoot en dat makkelijk stuk kan gaan door de hefboomwerking.
Dit ziet inderdaad veel steviger uit. Alleen moet je water "aanzetten" als je gaat wassen (mijn machine is niet "slim" dus dat wordt niet perse makkelijke voor mijn vrouw :) )
Een andere mogelijkheid in jouw scenario is het uitzetten van de wasmachine of vaatwasser met een tussenstekker. Al die apparaten hebben ingebouwde magneetventielen die alleen water door laten gaan als er spanning op staat. Dus apparaat spanningsloos maken is ook meteen de ventielen dicht.
Dit lost het probleem als het probleem in de wasmachine zich bevindt, maar niet als de aanvoerslang kapot gaat, of iets stuk gaat tijdens het wassen, toch?
Minder hightech: heb je geen waterslot op de aanvoerende slangen?
Je bedoeld zoits https://www.coolblue.nl/p...was-en-afwasmachines.html? Die heb ik niet, hoe werkt het precies? Ik lees alleen dat het "stopt" als teveel water werd gevraagd, maar wat is teveel?

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:48

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

cthulu schreef op maandag 3 november 2025 @ 12:09:
Dit ziet inderdaad veel steviger uit. Alleen moet je water "aanzetten" als je gaat wassen (mijn machine is niet "slim" dus dat wordt niet perse makkelijke voor mijn vrouw :) )
Je kunt een NC-ventiel nemen, dat is ook beter qua energieverbruik. Dat staat zonder spanning altijd open. Komt er wel spanning op het ventiel (nadat in HA een automation water detecteert en het ventiel aanstuurt), dan stopt de watertoevoer.
Dit lost het probleem als het probleem in de wasmachine zich bevindt, maar niet als de aanvoerslang kapot gaat
Dat klopt. Voor een probleem met de aanvoerslang heb je het waterslot, vaak (altijd?) in combinatie met een dubbelwandige slang.
Ik lees alleen dat het "stopt" als teveel water werd gevraagd, maar wat is teveel?
Daar heb ik niet direct een antwoord op :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX