1440p gaming PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• YinYang
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 03-11 15:38
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen: Fortnite en Battlefield 6.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil sowieso onder de €2000 blijven incl. montage, maar wil het liefst meer richting de €1500 als dat lukt.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee.l

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4GQ2kvGR0i8kF22vkMStE612YyI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bSSXJptkHnhqNb0ieu82ZITk.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rf7oIj2w-CXdGG1jpFHJcULPM5U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mHFd4cXRdKNws8BBuStZA4DE.png?f=fotoalbum_large

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Maakt me niet zoveel uit, zolang ik maar het beste krijg voor deze prijscategorie.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil genoemde games kunnen spelen en het zou mooi zijn als ik ook de nieuwe versies daarvan kan spelen in de toekomst. Met mijn huidige pc van 7 jaar oud kan ik bijv. nog steeds genoemde 2 games spelen op low graphic settings, maar ik moet dan verder niks open hebben staan.

Daarnaast wil ik de pc al in elkaar laten zetten, aangezien ik dat zelf niet kan. Vandaar dat ik nu voor Alternate heb gekozen.

Ga je overklokken?
Nee, wil het gebouwd op laten sturen.

Wat verwacht je van ons?
Ik ben benieuwd of ik met deze configuratie de beste "bang -for-buck" heb en of er nog mogelijkheden zijn om het nog iets goedkoper te maken, dichterbij de €1500.

[ Voor 9% gewijzigd door YinYang op 03-11-2025 09:36 ]

Alle reacties

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Voor die games kan je net zo goed de Ryzen 7 7700 pakken. Dat scheelt vrij marginaal en bespaart zo'n 100 tot wel 200 euro. Dan heb je budget voor een RX 9070 (XT). Dat zal veel meer doen voor je FPS.

Dan zou ik nog een andere voeding pakken. Die MSI heeft slechts 3 jaar garantie. Deze is bv goedkoper uitvoering: XPG Core Reactor II VE 850W

Kijk ook eens bij andere webshops. Kan zomaar veel geld schelen. Azerty ook bekeken? Of CAPS?

[ Voor 11% gewijzigd door Dekar op 03-11-2025 09:26 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:57
Heb je de BBG al bekeken: Best Buy Guide: De beste 1440p-game-pc

Je hebt zoals @Dekar aangeeft wat onnodig dure keuzes gemaakt, de genoemde CPU, maar ook de SSD kan een stuk goedkoper, de Lexar uit de BBG bijvoorbeeld.
De besparingen zou ik ook gebruiken voor een snellere videokaart.

Tenslotte nog iets om over na te denken, heb je die Windows 11 license echt nodig, kan je eventueel de license van je huidige PC gebruiken (afhankelijk wat je daar mee gaat doen).

En waarom kan je je PC niet zelf in elkaar zetten, je kan alles leren ;) en echt moeilijk is het niet.

• YinYang
Dekar schreef op maandag 3 november 2025 @ 09:22:
Voor die games kan je net zo goed de Ryzen 7 7700 pakken. Dat scheelt vrij marginaal en bespaart zo'n 100 tot wel 200 euro. Dan heb je budget voor een RX 9070 (XT). Dat zal veel meer doen voor je FPS.

Dan zou ik nog een andere voeding pakken. Die MSI heeft slechts 3 jaar garantie. Deze is bv goedkoper uitvoering: XPG Core Reactor II VE 850W

Kijk ook eens bij andere webshops. Kan zomaar veel geld schelen. Azerty ook bekeken? Of CAPS?
Ik heb mijn keuze gebaseerd op wat ik op het internet gelezen heb, maar vooral ook wat ik van iemand gehoord heb die er wat meer verstand van heeft. Hij gaf aan dat zo'n X3D processor tegenwoordig net zo belangrijk is dan een goede videokaart, dus beveelde echt een X3D processor, ook al moet ik daarvoor iets inleveren op mijn GPU. Hoe denk jij daar over?

Voeding ga ik aanpassen! Thnx!

Azerty komt zo te zien wat goedkoper uit! Alternate was nu vooral nog de keuze ivm de makkelijke pc builder, maar als ik mijn configuratie compleet heb, ga ik het sowieso vergelijken bij meerdere winkels :)

• YinYang
SiErRa schreef op maandag 3 november 2025 @ 10:13:
Heb je de BBG al bekeken: Best Buy Guide: De beste 1440p-game-pc

Je hebt zoals @Dekar aangeeft wat onnodig dure keuzes gemaakt, de genoemde CPU, maar ook de SSD kan een stuk goedkoper, de Lexar uit de BBG bijvoorbeeld.
De besparingen zou ik ook gebruiken voor een snellere videokaart.

Tenslotte nog iets om over na te denken, heb je die Windows 11 license echt nodig, kan je eventueel de license van je huidige PC gebruiken (afhankelijk wat je daar mee gaat doen).

En waarom kan je je PC niet zelf in elkaar zetten, je kan alles leren ;) en echt moeilijk is het niet.
BBG had ik nog niet bekeken, dus ga ik doen, thnx!

Zie mijn reactie hierboven vwb de keuze voor een X3D CPU, hoe zie jij dat?

Ik heb op mijn huidige pc ook Windows 11, maar wist niet dat ik die kon hergebruiken op mijn nieuwe pc! Dus dat zou eventueel wel handig zijn dan ja! :)

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:57
In de BBG wordt het ook nog even genoemd, om wellicht voor de uitvoering: AMD Ryzen 5 7600X3D Boxed te gaan, om zo cores te in ruilen voor de X3D cache.

In de BBG reserveren ze uiteindelijk het grootste budget voor de videokaart, dus 200 euro meer voor een CPU die je niet kan gebruiken voor de videokaart zou ik niet doen.

(ik heb overigens zelf wel een 7800X3D, maar ik speel dan ook vooral CPU bound strategie spellen).

• Dekar
  • Nu online
YinYang schreef op maandag 3 november 2025 @ 10:35:
[...]

Ik heb mijn keuze gebaseerd op wat ik op het internet gelezen heb, maar vooral ook wat ik van iemand gehoord heb die er wat meer verstand van heeft. Hij gaf aan dat zo'n X3D processor tegenwoordig net zo belangrijk is dan een goede videokaart, dus beveelde echt een X3D processor, ook al moet ik daarvoor iets inleveren op mijn GPU. Hoe denk jij daar over?
Dat is niet echt het geval. Zeker bij hogere resoluties en grafisch zwaardere games verdwijnt het positieve effect van de X3D chip. Hoewel die X3D variant in sommige situaties wel iets beter is, is het grote prijsverschil het meestal niet echt waard. Zeker als je daarmee inlevert op GPU-budget. Als je bang for buck wil hebben rond die 1500 euro, dan is 'ie eigenlijk nooit te verantwoorden, tenzij je fanatiek WoW speler bent (Single core performance), of competitief FPS-gamer die op 1080p low settings speelt (geen GPU bottleneck).

• Bouwer21000
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:05

Bouwer21000

Bigger number better

RAM is 80€ te duur: uitvoering: G.Skill Aegis 5 F5-6000J3636F32GX1-IS

Voor de games die je speelt is CPU belangrijk, maar GPU niet onbelangrijk.
Gezien je budgetwensen zou ik de Ryzen 9700X nemen. De 7700 is niet interessant voor de prijs bij Alternate.

PC zelf in elkaar zetten met wat tutorials en handleidingen kan je ook nog overwegen. Het is geen rocket science en goeie skill om te hebben als je ooit iets wil upgraden of vervangen.

https://www.youtube.com/watch?v=WRI94x5MEMM

• YinYang
Dekar schreef op maandag 3 november 2025 @ 13:40:
[...]
Dat is niet echt het geval. Zeker bij hogere resoluties en grafisch zwaardere games verdwijnt het positieve effect van de X3D chip. Hoewel die X3D variant in sommige situaties wel iets beter is, is het grote prijsverschil het meestal niet echt waard. Zeker als je daarmee inlevert op GPU-budget. Als je bang for buck wil hebben rond die 1500 euro, dan is 'ie eigenlijk nooit te verantwoorden, tenzij je fanatiek WoW speler bent (Single core performance), of competitief FPS-gamer die op 1080p low settings speelt (geen GPU bottleneck).
Zou je dat nog verder toe kunnen lichten? Bij games zoals Battlefield 6 verdwijnt het voordeel van een X3D variant als ik het goed begrijp? Is dat dan ook algemeen zo voor FPS games?

En waarom werkt zo'n chip wel beter voor een spel als WoW?

• YinYang
Bouwer21000 schreef op maandag 3 november 2025 @ 14:55:
RAM is 80€ te duur: uitvoering: G.Skill Aegis 5 F5-6000J3636F32GX1-IS

Voor de games die je speelt is CPU belangrijk, maar GPU niet onbelangrijk.
Gezien je budgetwensen zou ik de Ryzen 9700X nemen. De 7700 is niet interessant voor de prijs bij Alternate.

PC zelf in elkaar zetten met wat tutorials en handleidingen kan je ook nog overwegen. Het is geen rocket science en goeie skill om te hebben als je ooit iets wil upgraden of vervangen.
Zie eerdere reactie hierboven. Ik heb nu Alternate gekozen voor het makkelijk samen kunnen stellen van een pc.

Als ik er helemaal uit ben welke configuratie ik wil, ga ik kijken wat het kost bij de verschillende winkels :)

• Dekar
  • Nu online
@YinYang WoW is CPU limited en profiteert erg veel van X3D. Battlefield en andere shooters profiteren met name op 1080p low/medium zeker ook ervan, maar niet als je daarvoor een RX 9070 XT op moet geven voor de beoogde 5060 ti. Dat verschil maakt de X3D chip niet goed. En als je de resolutie op 1440p zet, wat hedendaags vrij standaard is, dan verkleint de prestatie winst van de X3D, omdat de game GPU limited is. Het renderen van het beeld laat zich wachten op de GPU, en dat maakt de CPU minder relevant.
Kijk bijvoorbeeld naar deze benchmark: https://www.techpowerup.c...d-ryzen-7-9800x3d/19.html

De 9800X3D is een superchip, maar gewoonweg te duur voor in het lage- tot middenbudget builds, omdat je dan moet inleveren op GPU, wat nog altijd de belangrijkste factor is voor goede game prestaties.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9700X Tray€ 249,35€ 249,35
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 149,-€ 149,-
1VideokaartenPowercolor Reaper AMD Radeon RX 9070 XT€ 639,-€ 639,-
1BehuizingenSharkoon VK4 Rainbow€ 49,90€ 49,90
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 11 Home (NL, OEM)€ 122,42€ 122,42
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 (Black)€ 30,67€ 30,67
1Geheugen internLexar Ares LD5U16G60C320A-RGD€ 126,99€ 126,99
1VoedingenXPG Core Reactor II VE 850W€ 100,49€ 100,49
1Interne SSD'sKingston NV3 M.2 2280 (retail) 2TB€ 115,-€ 115,-
Totaal€ 1.582,82
Dit is wat je met je budget ook kan halen. Dan heb je qua FPS ongeveer het dubbele: review: Nvidia GeForce RTX 5060 Ti 16GB - Haalt de lat, maar die lag niet hoog
Dus die paar procenten die je wint met je X3D chip worden weggenomen door je tragere GPU.

Dit is ook de reden dat in de Tweakers BBG voor 1440p game PC's er een Ryzen 7 7700 is geselecteerd ipv een 7800X3D. Het voegt vrij weinig toe in prestaties, maar wel veel in budget.

[ Voor 90% gewijzigd door Dekar op 03-11-2025 16:09 ]

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:23

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

YinYang schreef op maandag 3 november 2025 @ 15:36:
Zou je dat nog verder toe kunnen lichten? Bij games zoals Battlefield 6 verdwijnt het voordeel van een X3D variant als ik het goed begrijp? Is dat dan ook algemeen zo voor FPS games?

En waarom werkt zo'n chip wel beter voor een spel als WoW?
Het is in de basis precies omgekeerd, juist de laatste +/- 10 jaar is een CPU voor gaming steeds minder belangrijk geworden omdat game engines geprogrammeerd worden op de GPU te draaien. Een spel als WoW heeft een oude engine (gebaseerd op wacraft 3 uit nota bene 2002), en die engines waren toen nog niet voor GPU's geoptimaliseerd, simpelweg omdat GPU's toen ook niet de voordelen boden die ze nu bieden. Bij vrijwel alle moderne games geldt dit, behalve voor strategiegames en simulatiespellen waarbij bepaalde zaken nog (náást de gpu) van de CPU afhankelijk zijn, maar ook hier geldt dat dat alleen voor zeer zwaar gebruik echt nodig is.

Daarnaast geldt de resolutie: hoe lager de resolutie, hoe meer je aan een CPU hebt. Dat komt omdat zelfs veel instap GPU's tegenwoordig al geen probleem meer hebben met deze resolutie, en dan gaat dus de kracht van de processor tellen. Maar alsnog gaat gewoon dezelfde regel op dat game-engines vooral profiteren van een sterkere GPU en is eigenlijk altijd de stelregel: elke euro die je in een GPU steekt levert je meer FPS op dan een euro in je CPU.

Een stevige allrounder als de 7700 is dus al voldoende voor gaming, niet voor niets staat deze in zowel de best-buy guide voor de 1440P als 4K game desktop van Tweakers.

[ Voor 5% gewijzigd door DeNachtwacht op 03-11-2025 15:55 ]

youtube.com/@hisrep

Pagina: 1