Stoeien met de prijs voor een mini itx build

Pagina: 1
Acties:

• BurnerNLD
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 03-11 20:10
Okee, ik zag laatst dit filmpje over het zelf bouwen van een mini PC. En tijdens mn eerste zoekslag hier zag ik onder andere het volgende artikel .

Helaas snap ik genoeg van PC's om te weten dat ik te weinig weet.. snap je?
Want mijn gedachten was dus... hoe kick zou het zijn om de mini ITX build van tweakers als eind doel, maar wat zou ik dan anders kunnen doen om de kosten te besparen?

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het zal de primaire PC zijn voor het gezin, maar ook de plek waar ik, als mn jonge kids slapen, de zware games op gespeeld kunnen worden. Denk Escape from Tarkov, Hell let Loose, Squad achtige games

Wat mag het systeem gaan kosten?
De eerste versie moet denk ik tussen de 700 en de 900 euro zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Geen. We beginnen enkel met hoop.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Eind doel? Ook gelet op de upgrades onderaan het artikel. Maar tegen de tijd dat ik daar ben praten we over 2 - 3 jaar. Dan koop ik die onderdelen waarschijnlijk voor een prikkie en is er weer iets nieuws.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik vind het idee van waterkoeling wel heel kick. Gewoon voor de heb.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Klein, uitbreidbaar dus dan ook "toekomstbestendig"?

Ga je overklokken?
Geen idee.

Wat verwacht je van ons?
Geef me een goede suggestie en of leer me hoe ik moet kijken naar een lijst van specs zoals het tweakers artikel en hoe ik moet beginnen samen te stellen zoals in het filmpje. Dus kijken naar oude versies en comptabiliteit?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:28
700-900 is een budget waar je mee moet kiezen.
Itx is een dure form factor, dus wat wil je liever?
Meer prestaties,
Minder geluid
Kleine formfactor.
Binnen budget blijven.

Alle 4 kan niet :) waar komt de pc kast te staan? En vanaf wanneer noem jij het klein?

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:07
Ik zou niet teveel blindstaren op ITX, er zijn ook best wat zeer compacte mATX behuizingen te vinden die ook nog eens standaard formaat voedingen ondersteunen. Dit scheelt enorm veel in prijs vergeleken met ITX + SFX

• BurnerNLD
99ruud99 schreef op zondag 2 november 2025 @ 19:53:
700-900 is een budget waar je mee moet kiezen.
Itx is een dure form factor, dus wat wil je liever?
Meer prestaties,
Minder geluid
Kleine formfactor.
Binnen budget blijven.

Alle 4 kan niet :) waar komt de pc kast te staan? En vanaf wanneer noem jij het klein?
Geluid is voor mij niet de prio. Een hard werkende PC mag wat geluid maken.

Fomaat? Ik weet dat het idee van de Lian Li A4-H2O erg klein is. Het idee van een klein kastje met wat kracht vind ik erg leuk. Maar aangezien ik nog nieuw ben in de formfactor wereld(je) zal is dit ook niet mijn prio. Tot 20 liter?? Maakt dat het leven makkelijker?

EDIT: Na dit bericht gereageerd op het tweede bericht en gekeken naar de 25L En zoals ik al zei, ik ben nieuw in deze wereld. Maar de vraag blijft t zelfde.. nu meer ruimte. Wat zou je dan veranderen?

Binnen budget blijven is wel een ding. Maar het idee vanuit het filmpje vond ik wel kick hoe hij vergeleek dat de "beste grafische kaart van vorige jaar" goedkoper is en tot 90% even goed als de nieuwste van dit jaar. Als je snapt wat ik bedoel...
Maar wel met een oog op de toekomst. Elke maand wat geld opzij en BAM. Betere grafische kaart. Maar dan moet t moederbord en processor/koeling goed genoeg zijn (toch?) Dus dat dan eerst? En welke dan?

[ Voor 7% gewijzigd door BurnerNLD op 02-11-2025 21:07 ]

• BurnerNLD
Miyazono schreef op zondag 2 november 2025 @ 20:03:
Ik zou niet teveel blindstaren op ITX, er zijn ook best wat zeer compacte mATX behuizingen te vinden die ook nog eens standaard formaat voedingen ondersteunen. Dit scheelt enorm veel in prijs vergeleken met ITX + SFX
Oohh ik zie deze kast en wordt daar wel vrolijk van. Ik denk dat het verschil van 12L naar 25L wel flink is maar ik ben nieuw in dit gebied. En alles is kleiner dan wat ik nu heb.

Maar gezien de lijst van tweakers en nu het idee van een iets grotere case, welke elementen kan je dan t beste op besparen en waar let je dan op?

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:07
Nog wat andere opties
16L uitvoering: Jonsbo C6 Black
22L uitvoering: Inter-Tech IM-1 Pocket
25.5L uitvoering: Jonsbo D32 STD Black

Ik zou voor onderdelen met dit budget als basis eens Best Buy Guide: De beste 1080p-game-pc bekijken voor wat inspiratie :)
Maximaal 900 is een beetje krapjes, maar er valt best wel iets heel leuks samen te stellen met dat budget. Ik weet niet of je open staat voor tweedehands want daar kan je natuurlijk ook goede deals vinden

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 03-11 23:06
Het bouwen van een zeer compacte ITX-computer is als beginner best moeilijk, omdat je alle kabels moet zien weg te werken en dus met tie wraps moet vastzetten, waardoor het ook weer lastig aan te passen is.

Even een voorbeeld, zodat je meer zicht krijgt op je budget:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7500F Tray€ 114,11€ 114,11
1MoederbordenASRock B650M-HDV/M.2€ 100,99€ 100,99
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 9060 XT GAMING OC 8G€ 279,-€ 279,-
1BehuizingenJonsbo D32 PRO Black€ 76,58€ 76,58
1WaterkoelingENDORFY Navis F240€ 58,89€ 58,89
2VentilatorsArctic P12 Pro PST, 120mm€ 5,78€ 11,56
1Geheugen internLexar Ares LD5U16G60C320A-RGD€ 126,99€ 126,99
1VoedingenXPG Core Reactor II VE 850W€ 100,49€ 100,49
1Interne SSD'sWD_Black SN7100 1TB€ 74,90€ 74,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 943,51
mATX Behuizing met front USB-C en geschikt voor ATX-voeding (zijn veel goedkoper dan een goede SFX voeding). https://www.jonsbo.com/en/products/D32PROBlack.html
Great value mATX-moederbord met 2x M2 sloten,USB-C header, VRM heatsink en M2 heatspreader. Er ontbreken ARGB-headers.
Zware ATX3.1 voeding, zodat je kunt upgraden naar zowel een zwaardere AMD als Nvidia gpu.
AIO-koeler met 240mm radiator met 6jaar garantie. Twee extra pwm fans voor de onderzijde, deze kunnen doorgelust worden en op één fan-header aangesloten.
2x 16Gb Lexar geheugen, zowel het memory als het moederbord ondersteunen XMP en AMD Expo.
Nieuwe AMD 9060XT videokaart met 8Gb geheugen. Meer geheugen was beter geweest, maar ook duurder. Voor een beeld van de prestaties zie: https://tweakers.net/revi...-9060-xt-8gb-vs-16gb.html
Koop voor Windows een OEM-key en installeer deze zelf.
Wellicht kun je voor toetsenbord, muis en monitor een afgeschreven business monitor vinden.
Snelle 1Tb nvme SSD.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Zoals @Woezik al schrijft en ik zelf ook wel kan beamen als 'ervaren' pc bouwer is het bouwen van een ITX systeem best wel een uitdaging, zeker voor een beginnende bouwer. Het is dan al een kunst op zich om de bekabeling enigszins goed weggewerkt te krijgen maar ook b.v. koeling, plaatsen van een krachtigere videokaart etc.. Zeker als je dan naderhand je systeem wilt gaan upgraden kan je nog wel eens tegen limieten aan lopen bij een ITX kastje, vandaar dat ik een zeg maar semi-ITX systeem voor mijzelf gebouwd heb.

Heb eerst geprobeerd met zeg maar echte mini ITX kasten maar je moet dan echt zo gaan knoeien met de beperkte ruimte dat ik van dat idee snel afgestapt ben. Ik heb toen gekozen voor een wat groter ITX kastje waar je in elk geval nog bekabeling goed kan wegwerken en qua koeling meer mogelijkheden hebt. Maar met een toch al wat beperkter budget moet je ook rekening ermee houden dat vooral ITX moederboarden duurder zijn dan b.v. m-ATX of ATX boarden.

Qua videokaart, het is niet altijd zo dat als er een nieuwe versie op de markt verschijnt dat de oudere versies meteen goedkoper zijn. Zeker als je naar Nvidia kijkt dan blijven prijzen vaak lang best wel hoog, dus ga ook daar niet direct vanuit dat je dan een kaart voor een prikkie kan krijgen. Veelal zie je dat in het begin videokaarten gigantisch duur zijn en pas 1 jaar erna richting wat normalere prijzen gaat.
Pagina: 1