Muffe geur in de slaapkamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sigon
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 02-11 21:01
Hallo,

Wij hebben vier jaren geleden een jaren ‘70 woning gekocht en deze gaandeweg gedeeltelijk verbouwd.

Er is één slaapkamer en die heeft een hele muffe geur, bijna tegen het stinken aan. Er staat een bed en een kledingkast, die grotendeels ‘open’ is (pax kast met hanggedeelte, de rest zijn lades, er hangen geen deuren voor). In de kledingkast hangen meerdere vochtvreters. Ook de kleren ruiken muf, ook al zijn ze net gewassen en goed gedroogd.

Het vochtgehalte is rond de 66%. Eén van de twee ramen staat in de nacht op de klapstand open en de rest van de dag staat diezelfde raam op de tochtstand open. Er is geen centrale verwarming aanwezig, wij verwarmen met infraroodpanelen op de bovenverdieping, maar in principe staat deze niet aan in de slaapkamer.

Er wordt dus de hele dag door geventileerd, maar de muffe geur blijft hangen. Hebben jullie tips of ideeën hoe dit opgelost kan worden? Of, wat kunnen we verder nog testen of doen om een eventuele oorzaak uit te sluiten/aan te pakken?

Andere slaapkamers aan de andere kant van de woning hebben dit probleem niet.

Alle reacties

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:28

TommieW

Numa numa.

Je noemt het vochtpercentage, maar wat is de temperatuur in de ruimte? Als de temperatuur te laag is, zit je sneller tegen het dauwpunt aan. Dus dan krijg je condensvorming. En condens is water, resulteert eerder in schimmel en dus een muffe lucht.

Infraroodpanelen zijn niet echt een goede oplossing hiervoor. Ze verwarmen oppervlakten, dus bijvoorbeeld kleren in een kast worden er niet warm van. Dus daar blijf je bij een lage temperatuur eerder condens hebben.

Ik denk dat het gewoon komt doordat het te koud in de ruimte is. Ik denk dat de enige oplossing is om de ruimte te verwarmen.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:01

Dido

heforshe

Het klinkt inderdaad als een vocht/schimmelprobleem.

Verwarmen (naast ventileren) is dan inderdaad een goede oplossing - al zou ik, als er nooit fastoenlijk verwarmd is in die ruimte - eerst ook eens kijken of er al geen schimmel achter je PAX zit.

Wat betekent mijn avatar?

• sigon
Muren zijn schimmelvrij. Het is rond de 15 graden op onze bovenverdieping inclusief de slaapkamer ( ook achter de kast).

Hebben jullie een energiezuinig idee vwb verwarmen aangezien de infrarood panelen niet afdoende zijn?

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Er is geen wasbak, rioolpijpje oid aanwezig? Ook niet van vroeger?

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:53
sigon schreef op zondag 2 november 2025 @ 18:37:
Muren zijn schimmelvrij. Het is rond de 15 graden op onze bovenverdieping inclusief de slaapkamer ( ook achter de kast).

Hebben jullie een energiezuinig idee vwb verwarmen aangezien de infrarood panelen niet afdoende zijn?
Voordat je na verwarmen gaat kijken, hoe staat het met de isolatie?
Als het een jaren 70 woning betreft verwacht ik dat er spouwmuren zijn, maar mogelijk geen isolatie in de spouw.
Als je geen isolatie heb, regel dat dan eerst.
(en infrarood is inderdaad geen goede verwarming voor een lege ruimte).

• sigon
Nee, dat weet ik zeker. Het huis gekocht van de eerste eigenaar. Alle leidingen die er zaten waren verwarmingsleidingen. Deze waren doorgelust naar de kamer ernaast en vanaf daar naar de benedenverdieping.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Als het nu al 15 graden is op de bovenverdieping, dan zakt dit in de winter dus nog verder? Dat is een ongezond leefklimaat, onder de 15 graden krijg je last van condens en schimmel.. al helemaal in een slaapkamer.

Je zal regelmatig moeten stoken en/of isoleren.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Wat ligt er op de vloer van die slaapkamer?
Bij het ventileren ook opletten dat je geen vochtige buitenlucht naar binnen haalt.
Meten is weten, koop een simpel weerstation met sensoren (ik heb deze) dan kun je zien wanneer je het beste kunt luchten.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• sigon
canonball schreef op zondag 2 november 2025 @ 18:48:
[...]

Voordat je na verwarmen gaat kijken, hoe staat het met de isolatie?
Als het een jaren 70 woning betreft verwacht ik dat er spouwmuren zijn, maar mogelijk geen isolatie in de spouw.
Als je geen isolatie heb, regel dat dan eerst.
(en infrarood is inderdaad geen goede verwarming voor een lege ruimte).
Muurisolatie moeten wij nog doen, deze staat op de lijst.
Echter is het wel bijzonder dat het specifiek in deze kamer is ten opzichte van de andere drie.

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 04-11 20:18
stin00 schreef op zondag 2 november 2025 @ 18:49:
Als het nu al 15 graden is op de bovenverdieping, dan zakt dit in de winter dus nog verder? Dat is een ongezond leefklimaat, onder de 15 graden krijg je last van condens en schimmel.. al helemaal in een slaapkamer.

Je zal regelmatig moeten stoken en/of isoleren.
Mwah, mijn ouders hadden niet eens verwarming op de slaapkamers, was daar regelmatig 11 graden. Geen condens en schimmel te zien. Sliepen altijd met ramen open.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:29
66% bij 15 graden is aardig vochtig ja, maar ook weer niet heel extreem. Liefst wil je 40-60% relatieve luchtvochtigheid.

Grote kans dat er toch ergens schimmel groeit. Idd door condens op bv. de ramen, en als dat water niet weer weg gestookt wordt, gaat er schimmel groeien.

Wat ligt er op de vloer en zit er op de muren?

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:01

Dido

heforshe

Yaksa schreef op zondag 2 november 2025 @ 18:51:
Wat ligt er op de vloer van die slaapkamer?
Da's een hele goede vraag.

Als er vloerbedekking ligt kan dat zomaar eens (deel van) de oorzaak zijn.

Sowieso is 66% relatieve luchtvochtigheid hoog in huis. Tussen 40% en 60% wordt meestal aangehouden als goed.

Niet verwarmen en continu een raam open helpt dan niet echt, aangezien de buitenlucht zelden droger is dan wat je binnen wilt hebben. De "droogste" maanden zijn mei en juni, met een gemiddelde RV (buiten dus) tussen de 70 en 80%. Het idee dat "frisse lucht van buiten" het probleem oplost, klopt dus niet als je niet verwarmt.

Door te verwarmen neemt de relatieve luchtvochtigheid af, dus dan helpt ventileren wel.

Om simpel, zonder al te veel poespas, te testen of verwarmen helpt zou je een simpel straalkacheltje neer kunnen zetten om die slaapkamer (in ieder geval overdag) naar een graad of 20 te verwarmen.

Dat is geen permanente oplossing (COP1, je krijgt ruzie met de duurzaamheidsgoeroes hier op Tweakers!) maar als de muffe lucht minder wordt zou je kunnen gaan denken aan een meer permanente oplossing.

Wat betekent mijn avatar?

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:26

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Heb je misschien een lekkage? Dat kan een dakgoot zijn maar ook het dak, een oude schoorsteen of dakdoorvoer. Dan kunnen je muren erg vochtig zijn en muf gaan ruiken, ook zonder schimmel.

Je kunt het vochtpercentage van je muren (laten) meten, dan heb je een idee waar je het moet gaan zoeken.

[ Voor 22% gewijzigd door W1LL3M op 02-11-2025 19:40 ]

• sigon
Op de betonvloer ligt een ondervloer plus laminaat. De muren zijn gestuct en (wit) geverfd
Alle muren en plafond gecontroleerd, deze zijn vrij van schimmel.
Aan de andere kant van de buitenmuur zit inderdaad een dakgoot plus regenpijp. Het houten plafond loop inderdaad door de buitenmuur heen en zit onder de dakgoot. De dakgoot heeft vroeger gelekt, maar dat is vorig jaar opgelost.

Met de infrarood kachel aan daalt de luchtvochtigheid nu ook al wat. Nu zo’n 61%

[ Voor 10% gewijzigd door sigon op 02-11-2025 19:46 ]

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:59
Dido schreef op zondag 2 november 2025 @ 19:32:
[...]

Sowieso is 66% relatieve luchtvochtigheid hoog in huis. Tussen 40% en 60% wordt meestal aangehouden als goed.
Mwah, hier is het boven ook vaak tussen de 60-70% deze tijd van het jaar op regenachtige dagen. Bij zo’n 18 graden. Niet echt makkelijk lager te krijgen. Heb ook geen zin om te verwarmen want dan doe ik geen oog dicht, slaap altijd rond de 17-18 graden.

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 04-11 09:23
Vochtvreters trekken vooral vocht aan, daar los je niks mee op.

Hoe/waar lekte je dakgoot? Als je spouwmuur vol is gelopen kan dat de oorzaak zijn. Heb je achter de kast gestuct? Hoe ziet dat er nu uit? Of is dat niet de muur waar de kast tegenaan staat?

• sigon
De kast staat tegen de andere muur aan en daarachter zit nog een slaapkamer. Deze muur is gegarandeerd droog.
Aan de andere kant zit de dakgoot. De spouwmuur zit onder de dakpannen. De dakgoot steekt ongeveer 100 cm door vanaf de buitenmuur.

[ Voor 8% gewijzigd door sigon op 02-11-2025 21:01 ]

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 14:48
Trichoglossus schreef op zondag 2 november 2025 @ 19:17:
[...]

Mwah, mijn ouders hadden niet eens verwarming op de slaapkamers, was daar regelmatig 11 graden. Geen condens en schimmel te zien. Sliepen altijd met ramen open.
Zelfde hier. Diep in de winter kan het 5-10° zijn in de kamer, nog steeds niet koud genoeg voor mijn vrouw om even de airco aan te leggen die we hangen hebben :+
Oud huis, dus veel kieren die ventileren en deur staat altijd deels open voor de luchtkwaliteit.

Ik denk dat OP vooral op zoek moet naar de bron van de geur. Dit kan een loze ruimte zijn ergens, achter het knieschot, ... het is niet omdat je het niet ziet, dat het er niet is.

[ Voor 14% gewijzigd door nightgold op 02-11-2025 22:12 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:31
wij verwarmen onze gehele bovenverdieping ook nooit, daar wordt het ook 14-15 graden. Stinkt er niet en er is geen schimmel. en we slapen er prima en alle luchtkwaliteit sensoren die er zijn zijn tevreden.

@sigon gaat die lucht nooit weg? Ook niet in de zomer als alle ramen openstaan? ook niet als je de kamer een paar dagen goed verwarmt? ligt er een dooie rat op het plafond of een muis achter het knieschot? Hoe werd de kamer bij de vorige bewoners gebruikt? zit er katten of hondenpis in de vloeren getrokken?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1