Hey allemaal,
ik ben (langzamerhand) op zoek naar een nieuwe PC. Huidige systeem is uit 2017, en wil ergens tussen nu en 6 maanden een nieuwe PC bouwen, ik heb er alleen niet mega veel kaas van gegeten. Ook zijn er meerdere onderdelen waar ik bijvoorbeeld over twijfel, of ik niet weet of ze goed samen kunnen. Of dat bepaalde onderdelen juist wel of niet nodig zijn. Alvast bedankt voor alle hulp

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Games, werk, streamen.
Games als GTA 6, en Football Manager 2026 (databases laden etc)
Wat mag het systeem gaan kosten?
Prijs hoeft niet het maximum te zijn, maar ik gok ergens tussen de €2.000,- en €3.000,-
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
In principe niet, want alles is al wat verouderd. Ik zal mijn huidige systeem ook hieronder neerzetten.
Voorlopig wel mijn scherm.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil vooral heel erg goed voorbereid zijn op de toekomst. Dat zal nu misschien wat overkill zijn, maar ik wil gewoon een fijn systeem hebben wat overal op voorbereid is.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik neig altijd naar AMD, maar in principe maakt het mij niet veel uit. Zolang eventuele updates/garantie gewoon goed is, en het betrouwbare componenten zijn.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefste wel een systeem wat wat stiller is. En niet te veel RGB. als er wel RGB is prima, maar dan gewoon instelbaar op amberkleur, en geen prikkeldisco.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?[i]
Vooral ook wat ik al boven heb aangegeven, een betrouwbaar systeem wat helemaal voorbereid is op de toekomst. En vooral tips over wat wel en niet te gebruiken bijvoorbeeld.
Een aantal vragen/puntjes waar ik wel bijvoorbeeld mee zit;
- Is het verstandig om nu te kiezen voor een GDDR7 GPU, dan zou ik in het geval van AMD misschien nog een aantal maanden moeten wachten, en bijvoorbeeld mijn huidige GPU nog even gebruiken? Of gewoon voor Nvidia gaan dan?
- Huidige scherm is nu ingesteld op 4K. Voorkeur is wel gamen op 4K, maar ik weet niet of dit zo makkelijk is , anders minimaal 1440P.
- Soms zie in online voorbij komen dat er bijvoorbeeld problemen zijn met de 9070 XT met de Sapphire Nitro met de 2x6 12v connector case. Graag zou ik deze onderdelen bij voorbaat willen vermijden (de meeste andere 9070 XT hebben volgensmij andere connectoren
- Voorkeur heeft 64GB ram, ook omdat Football Manager bijvoorbeeld wat meer RAM gebruikt, en ik daarnaast graag nog stream etc.
- Case gekozen voor de North XL i.p.v. de normale North i.v.m. lengte GPU en diepte CPU koeler (en voorbereid te zijn op toekomstige nog grotere GPU's)
- Is de voeding van 850W voldoende, of zou deze nog zwaarder moeten zijn?
- Voor de rest graag alle tips over onderdelen, etc
bedankt!
HUIDIGE SYSTEEM:
WENSENLIJST:

ik ben (langzamerhand) op zoek naar een nieuwe PC. Huidige systeem is uit 2017, en wil ergens tussen nu en 6 maanden een nieuwe PC bouwen, ik heb er alleen niet mega veel kaas van gegeten. Ook zijn er meerdere onderdelen waar ik bijvoorbeeld over twijfel, of ik niet weet of ze goed samen kunnen. Of dat bepaalde onderdelen juist wel of niet nodig zijn. Alvast bedankt voor alle hulp
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Games, werk, streamen.
Games als GTA 6, en Football Manager 2026 (databases laden etc)
Wat mag het systeem gaan kosten?
Prijs hoeft niet het maximum te zijn, maar ik gok ergens tussen de €2.000,- en €3.000,-
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
In principe niet, want alles is al wat verouderd. Ik zal mijn huidige systeem ook hieronder neerzetten.
Voorlopig wel mijn scherm.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil vooral heel erg goed voorbereid zijn op de toekomst. Dat zal nu misschien wat overkill zijn, maar ik wil gewoon een fijn systeem hebben wat overal op voorbereid is.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik neig altijd naar AMD, maar in principe maakt het mij niet veel uit. Zolang eventuele updates/garantie gewoon goed is, en het betrouwbare componenten zijn.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefste wel een systeem wat wat stiller is. En niet te veel RGB. als er wel RGB is prima, maar dan gewoon instelbaar op amberkleur, en geen prikkeldisco.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?[i]
Vooral ook wat ik al boven heb aangegeven, een betrouwbaar systeem wat helemaal voorbereid is op de toekomst. En vooral tips over wat wel en niet te gebruiken bijvoorbeeld.
Een aantal vragen/puntjes waar ik wel bijvoorbeeld mee zit;
- Is het verstandig om nu te kiezen voor een GDDR7 GPU, dan zou ik in het geval van AMD misschien nog een aantal maanden moeten wachten, en bijvoorbeeld mijn huidige GPU nog even gebruiken? Of gewoon voor Nvidia gaan dan?
- Huidige scherm is nu ingesteld op 4K. Voorkeur is wel gamen op 4K, maar ik weet niet of dit zo makkelijk is , anders minimaal 1440P.
- Soms zie in online voorbij komen dat er bijvoorbeeld problemen zijn met de 9070 XT met de Sapphire Nitro met de 2x6 12v connector case. Graag zou ik deze onderdelen bij voorbaat willen vermijden (de meeste andere 9070 XT hebben volgensmij andere connectoren
- Voorkeur heeft 64GB ram, ook omdat Football Manager bijvoorbeeld wat meer RAM gebruikt, en ik daarnaast graag nog stream etc.
- Case gekozen voor de North XL i.p.v. de normale North i.v.m. lengte GPU en diepte CPU koeler (en voorbereid te zijn op toekomstige nog grotere GPU's)
- Is de voeding van 850W voldoende, of zou deze nog zwaarder moeten zijn?
- Voor de rest graag alle tips over onderdelen, etc
bedankt!
HUIDIGE SYSTEEM:
| # | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal | 
|---|---|---|---|---|
| 1 | Videokaarten | AMD Radeon RX Vega 56 8GB | € 0,- | € 0,- | 
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler | € 0,- | € 0,- | 
| 1 | Netwerkadapters | Asus PCE-AC68 | € 0,- | € 0,- | 
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 | € 89,05 | € 89,05 | 
| 1 | Ventilators | Fractal Design Dynamic X2 GP-12 Zwart, 120mm | € 13,90 | € 13,90 | 
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Meshify C - Dark TG | € 98,34 | € 98,34 | 
| 1 | Monitors | LG 27UD69P Wit | € 0,- | € 0,- | 
| 1 | Moederborden | MSI B350 Gaming Pro Carbon | € 0,- | € 0,- | 
| 1 | Interne SSD's | Samsung 850 EVO 500GB | € 0,- | € 0,- | 
| 1 | Interne harde schijven | Seagate Barracuda, 2TB | € 0,- | € 0,- | 
| 1 | Voedingen | Seasonic Focus Plus 650 Gold | € 0,- | € 0,- | 
| Totaal | € 201,29 | |||
| # | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal | 
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 9800X3D Boxed | € 449,- | € 449,- | 
| 1 | Moederborden | Gigabyte B850 AORUS ELITE WIFI7 | € 213,99 | € 213,99 | 
| 1 | Videokaarten | Powercolor Red Devil AMD Radeon RX 9070 XT | € 733,99 | € 733,99 | 
| 1 | Behuizingen | Fractal Design North XL - TGD Charcoal Black | € 170,63 | € 170,63 | 
| 1 | Processorkoeling | Arctic Freezer 36 | € 30,29 | € 30,29 | 
| 1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32 | € 170,72 | € 170,72 | 
| 1 | Voedingen | NZXT C850 Gold ATX 3.1, Zwart | € 127,85 | € 127,85 | 
| 1 | Interne SSD's | Samsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB | € 167,67 | € 167,67 | 
| 1 | Overclocking | Arctic MX-6 ULTIMATE Performance Thermal Paste 4g + 6pcs MX Cleaner | € 6,05 | € 6,05 | 
| Totaal | € 2.070,19 | |||