Sonoff inbouwschakelaar niet passend in lasdoos

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• 0re0
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19:45
Ik heb een stuk of vijf Sonoff ZBMINI-L2-schakelaars gekocht. Vandaag de hele dag bezig geweest om ze op verschillende plekken in huis te monteren, maar ik krijg ze simpelweg niet passend in de lasdozen. Ik heb wat foto’s toegevoegd voor context. Wat is nu het verstandigst om te doen? Hoe ik ze ook plaats, het blijft te krap. Is het misschien handiger om de fysieke schakelaar weg te laten en er een draadloze wandschakelaar overheen te zetten?

Wat ik niet goed begrijp, is dat deze modules toch juist bedoeld zijn om in zulke lasdozen te passen? Doe ik iets verkeerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B8QP1DssmwcGK23g1q3BgC8hk_c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RNv9psn0yVV1dc6P8oanXm8u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rXv1q5vTeb3TGEDhOn0qxvs0BPw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dBCYMmJyYYgSE6v0HcvY0C22.jpg?f=fotoalbum_large

Bedankt alvast

Alle reacties

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:58
volgens mij heb je diepere inbouwdozen nodig daarvoor, ook dien je soepele draad te gebruiken op de sonoff (of ander gelijkwaardig merk) ,minder kans op stress op de connectors en dan met wagootjes ( die speciaal bedoeld zijn voor zachte kern) naar harde kern.

[ Voor 16% gewijzigd door Toerq op 02-11-2025 16:59 ]

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:12

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Als ze voor lampen zijn kan je ze misschien in de lasdoos boven je armatuur in het plafond kwijt. De dozen achter je knoppen zijn zo te zien de ondiepe variant.

Hier stond een dode link.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Probeer het met soepele draden.

• 0re0
Wolly schreef op zondag 2 november 2025 @ 17:07:
Probeer het met soepele draden.
Gaat niets veranderen omdat de diepte niet diep genoeg is

• Acradavos
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-11 00:11

Acradavos

Poetsfanaat

Doos er naast plaatsen. ;) Dan daar in doen.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:05
Aanvulling: In mijn beleving mag er geen blootliggend koper te zien zijn in een lasdoos. Kwestie van beter/korter strippen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• 0re0
Ik denk dat ik de doos er maar uit ga slopen en vervolgens ga kijken of er diepere dozen te vinden zijn.

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:58
0re0 schreef op zondag 2 november 2025 @ 17:49:
Ik denk dat ik de doos er maar uit ga slopen en vervolgens ga kijken of er diepere dozen te vinden zijn.
Wel eerst je muur opmeten of die wel die diepte aankan en ik zie de draden naar achter gaan, zit er nog een doos aan de andere kant vd muur ?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:47
Je gaat sowieso lasdozen van 5 cm diep nodig hebben. Ze zijn er ook van 4 cm diep. Kun je zo even nameten.

Die van 4 bestaan o.a., omdat je in de standaard cellenbeton muurtjes van 7 cm dik dan nog een kans hebt, er een uit te boren zonder ca. 100% garantie te hebben ook de andere kant opnieuw te moeten aanhelen en stucen.

Flexibele draad in een lasdoos lijkt me niet. Wat zegt de handleiding van Sonoff erover? Je schroeft de draden er in toch?

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-11 09:04
Ik heb ook ooit zo'n ding getest. Kwam tot de conclusie dat een Shelly qubino een stuk makkelijker in te bouwen is. Standaard waren inbouwdozen vroeger 40 mm. Dan heb je echt al goed moeite om de qubino erin te krijgen. Nieuwe dozen zijn ook vaak 50, en dat scheelt al een stuk.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:44

timovd

Voorsprong door techniek

Wilke schreef op zondag 2 november 2025 @ 19:20:
...

Flexibele draad in een lasdoos lijkt me niet. Wat zegt de handleiding van Sonoff erover? Je schroeft de draden er in toch?
Uiteraard met adereindhulsjes er op geperst.
En lasklemmen met hendels (zoals Wago 221 of 222).

[ Voor 8% gewijzigd door timovd op 03-11-2025 09:06 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:47
timovd schreef op maandag 3 november 2025 @ 09:05:
Uiteraard met adereindhulsjes er op geperst.
En lasklemmen met hendels (zoals Wago 221 of 222).
Inderdaad, alleen dat "uiteraard" gedeelte mag er zeker bij vermeld worden, aangezien de gemiddelde tweaker geen electricien is (ik ook niet), en dit ook niet in de gemiddelde hobby-bob zijn electro-toolkit zit (waaronder ook niet in de mijne). Een striptang, lasklemmetjes, sure, daar voorbij is het is al winst als er geen kroonsteentjes voorbij komen ;)

• 0re0
Bedankt voor alle reacties! Aangezien ik niet van plan ben om halve muren open te breken op tien plekken in huis, ga ik op zoek naar een alternatieve oplossing. Waarschijnlijk vervang ik alle lampen door Zigbee-varianten, zodat ik ze direct kan aansturen. Ik heb veel LED-spotjes in het plafond, maar dat neem ik dan maar voor lief. In dat geval stuur ik ze aan via een groep binnen HA.

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-11 18:58
0re0 schreef op maandag 3 november 2025 @ 09:43:
Bedankt voor alle reacties! Aangezien ik niet van plan ben om halve muren open te breken op tien plekken in huis, ga ik op zoek naar een alternatieve oplossing. Waarschijnlijk vervang ik alle lampen door Zigbee-varianten, zodat ik ze direct kan aansturen. Ik heb veel LED-spotjes in het plafond, maar dat neem ik dan maar voor lief. In dat geval stuur ik ze aan via een groep binnen HA.
Het is niet heel fraai, maar je kunt ook nog kiezen voor een opbouw-bakje als het niet anders kan.

Zoiets:
Voorbeeld

Gwindorian's Diablo Profiel

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-11 14:06
Als alternatief zou je misschien deze kunnen proberen, kan alleen niet de inbouw diepte zo vinden:
https://www.robbshop.nl/a...u-met-4-knoppen-2-kanalen

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Blijft prutswerk.
Bouw ze gewoon in de lamp of in de doos waar de lamp gevoed wordt.
Die dozen bij de lamp zijn meestal centraaldozen met echt heel veel meer ruimte.
Plus dat je daar meestal ook wel een nuldraad hebt en bij de schakelaar niet.

Je hebt alleen een trapje nodig. O-)

[ Voor 16% gewijzigd door Ben(V) op 03-11-2025 13:50 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1