I don't mind that you tried to kill me, but protecting myeself against your kind gets expensive....and I'm on a budget
Vraag
Beste antwoord (via NLSwitcher op 03-11-2025 13:32)
*Als* iemand voor een UniFi netwerk wil gaan is dit ee redelijk voor de hand liggende ja. Maar is UniFi wel een handige keuze hier? TS lijkt niet bepaald in de categorie 'prosumer' te vallen voor wie UniFi bedoeld is. Met name het gedonder rondom firmware upgrades bij UniFi oplossen lijkt me beetje hooggegrepen en ik zie nergens requirements dat pakweg een managed switch en VLANs nodig zijn. Ik denk dat TS beter geholpen zou zijn met iets eenvoudigers.sypie schreef op zondag 2 november 2025 @ 20:47:
Zoiets? Mogelijk kun je dan de Zyxel zelfs buiten werking zetten omdat je met de Cloud Gateway al je internetverbinding kunt maken.
# Categorie Product Prijs Subtotaal 1 Netwerk switches Ubiquiti Unifi Ultra € 95,- € 95,- 2 Accesspoints Ubiquiti UniFi U7 Lite € 89,90 € 179,80 1 Modems en routers Ubiquiti Cloud Gateway Ultra € 95,40 € 95,40 Bekijk collectie 
Importeer productenTotaal € 370,20 
Ik vind eerlijk gezegd het advies om in eerste instantie te kijken naar wat de provider levert een beter idee. Ja, UniFi kan 1001 dingen die dat niet kan, maar als TS daar geen behoefte aan heeft is het alleen maar meer overhead. En kosten - al zou TS vijf jaar lang (gemiddelde gebruiksduur van dit soort apparaat) twee van die Odido dingen huren, dan zou het nog steeds goedkoper zijn. Plus er is support via de helpdesk als iets niet werkt.
Oslik blyat! Oslik!
Alle reacties
Hoeveel wil je besteden?
Laten we zeggen dat het niet boven de €500,- uit mag komen?99ruud99 schreef op zondag 2 november 2025 @ 16:37:
Het kan, maar hoeft niet.
Hoeveel wil je besteden?
Ik kan in principe met wifi op 2 plekken in huis af, op de begane grond en op zolder.
Alle vloeren in huis zijn van beton, dus het signaal wordt wel flink zwakker.
Ik hoop dat er wat ervaringsdeskundigen zijn 🤗
I don't mind that you tried to kill me, but protecting myeself against your kind gets expensive....and I'm on a budget
Dat kun je bereiken met twee (of meer) hetzelfde ingestelde accesspoints.NLSwitcher schreef op zondag 2 november 2025 @ 16:35:
1 SSID en dat de apparatuur naadloos kan overschakelen naar een ander accesspoint zonder gedoe.
Mesh is dat die accesspoints draadloos zijn verbonden met elkaar. Dat heeft niets met roaming of het ssid te maken.
Mesh is niet de meest optimale methode. Kabels zijn beter.
Er zijn talloze mogelijkheden om bovenstaand te bereiken, mogelijk zelfs met je huidige apparatuur.
Uiteindelijk kiest de client met welk AP deze verbindt.
| # | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal | 
|---|---|---|---|---|
| 1 | Netwerk switches | Ubiquiti Unifi Ultra | € 95,- | € 95,- | 
| 2 | Accesspoints | Ubiquiti UniFi U7 Lite | € 89,90 | € 179,80 | 
| 1 | Modems en routers | Ubiquiti Cloud Gateway Ultra | € 95,40 | € 95,40 | 
| Bekijk collectie Importeer producten  | Totaal | € 370,20 | ||
Makkeijkste is eigen setje kopen.
Wil je gaan tweaken /vlans aanmaken dan is een unifi leuk.
Wil je gewoon simpel goed en goedkoop wifi, kijk dan naar aruba instant on, tplink deco of fritz.
Persoonlijk ben ik voor het laatste scenario fan van deco. Het standaard setje op wifi6 was de deco x50/x60, al goed voor snelheden tegen de gigabit mits je clients dan aankunnen.
Je kan ook doorpakken naar wifi 7 en een be65 kopen, of ertussen een be25. Laatste is wel sneller dan x50 maar ook geen be65 door oa ontbrekend 6ghz signaal
Over het algemeen is 1 unit per verdieping aan te raden, je 1e deco wordt dan router en kun je op de plek van je huidige zyxel zetten.
Ben je in euros 170 (x50) , 270 (be25) of 550 (be65) kwijt voor de 3-packs
Als je poe wilt dan is bij deco de x50-poe je enige optie
[ Voor 8% gewijzigd door laurens0619 op 02-11-2025 22:44 ]
CISSP! Drop your encryption keys!
Tip: een odido router zet je niet in bridge, die trek je er gewoon tussenuit. Bij de meeste odido aansluitingen kan dat, in een paar minuten, mits je in je eigen router vlan 300 kan instellen (dat kunnen de meeste, wellicht hooguit de echte budget routers niet).NLSwitcher schreef op zondag 2 november 2025 @ 16:35:
Hoi!
Mijn vraag is eigenlijk vrij kort, maar veel mogelijkheden en ik weet even niet waar ik moet beginnen.
Ik wil in huis een mesh? netwerk, zodat overal in huis er betrouwbaar en een snel wifi netwerk ligt. 1 SSID en dat de apparatuur naadloos kan overschakelen naar een ander accesspoint zonder gedoe.
Op dit moment hebben we een wifi router van Odido een Zyxel T56, een TP-LINK C3200 die niet in bridge modus kan. Er is ook nog een accesspoint, maar daar weet ik het type zo niet van, maar die is wel aan vervanging toe.
Er ligt door het huis heen wel vaste bekabeling, waar ik de accesspoints op kan prikken.
Ben ik in dit geval beter af om de wifi op de Zyxel uit te zetten en dan een los mesh netwerk aan te leggen? Heeft iemand een bepaald merk dat ze kunnen aanbevelen icm met de Zyxel?
*Als* iemand voor een UniFi netwerk wil gaan is dit ee redelijk voor de hand liggende ja. Maar is UniFi wel een handige keuze hier? TS lijkt niet bepaald in de categorie 'prosumer' te vallen voor wie UniFi bedoeld is. Met name het gedonder rondom firmware upgrades bij UniFi oplossen lijkt me beetje hooggegrepen en ik zie nergens requirements dat pakweg een managed switch en VLANs nodig zijn. Ik denk dat TS beter geholpen zou zijn met iets eenvoudigers.sypie schreef op zondag 2 november 2025 @ 20:47:
Zoiets? Mogelijk kun je dan de Zyxel zelfs buiten werking zetten omdat je met de Cloud Gateway al je internetverbinding kunt maken.
# Categorie Product Prijs Subtotaal 1 Netwerk switches Ubiquiti Unifi Ultra € 95,- € 95,- 2 Accesspoints Ubiquiti UniFi U7 Lite € 89,90 € 179,80 1 Modems en routers Ubiquiti Cloud Gateway Ultra € 95,40 € 95,40 Bekijk collectie 
Importeer productenTotaal € 370,20 
Ik vind eerlijk gezegd het advies om in eerste instantie te kijken naar wat de provider levert een beter idee. Ja, UniFi kan 1001 dingen die dat niet kan, maar als TS daar geen behoefte aan heeft is het alleen maar meer overhead. En kosten - al zou TS vijf jaar lang (gemiddelde gebruiksduur van dit soort apparaat) twee van die Odido dingen huren, dan zou het nog steeds goedkoper zijn. Plus er is support via de helpdesk als iets niet werkt.
Oslik blyat! Oslik!
Die Tp-link ziet er alleen maar fancy uit maar is niks bijzonders.
En voor je begint met wat je wilt zou ik eerst eens kijken wat je nodig hebt.
Sluit alleen die Zyxel router aan en zet zijn wifi aan en ga meten waar en hoeveel bereik je hebt in je huis.
Dat doe je door op je telefoon of tablet een wifi analyzer app te installeren.
Aan de hand van die gegeven kun je bepalen hoeveel en waar je Access points nodig hebt.
EN het beste is om die met een netwerkkabel aan te sluiten en pas als dat echt helemaal niet gaat over iest als mesh te gaan nadenken.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Het punt dat je maakt over de kosten zijn inderdaar iets waar ik ook naar moet kijken. Het voelt alleen zo vervelend aan dat wanneer ik iets huur, het niet van mij is en ik er niet mee kan klooien.dion_b schreef op maandag 3 november 2025 @ 08:15:
[...]
*Als* iemand voor een UniFi netwerk wil gaan is dit ee redelijk voor de hand liggende ja. Maar is UniFi wel een handige keuze hier? TS lijkt niet bepaald in de categorie 'prosumer' te vallen voor wie UniFi bedoeld is. Met name het gedonder rondom firmware upgrades bij UniFi oplossen lijkt me beetje hooggegrepen en ik zie nergens requirements dat pakweg een managed switch en VLANs nodig zijn. Ik denk dat TS beter geholpen zou zijn met iets eenvoudigers.
Maar in het kader van, het moet werken is dit misschien wel de beste oplossing, 2 AP's huren en dan is het ook klaar.
Hamvraag is dus: wil je klooien?NLSwitcher schreef op maandag 3 november 2025 @ 13:34:
[...]
Het punt dat je maakt over de kosten zijn inderdaar iets waar ik ook naar moet kijken. Het voelt alleen zo vervelend aan dat wanneer ik iets huur, het niet van mij is en ik er niet mee kan klooien.
Maar in het kader van, het moet werken is dit misschien wel de beste oplossing, 2 AP's huren en dan is het ook klaar.
Zo ja wil je zoveel mogelijk knopjes en is UniFi een mooie optie. TP-Link Omada is vergelijkbaar. Mikrotik is *nog* meer opties voor minder geld, maar leercurve waar je U tegen zegt. Omgekeerd is HPE Aruba bijna evenveel opties, maar even makkelijk als TP-Link Deco - alleen betaal je er iets meer voor.
TP-Link Deco en de rest van die 'mesh' oplossingen zijn bij benadering even dichtgetimmerd als de oplossing van je provider. Enig voordeel is dat het 'van jou' is, maar daar koop je niets voor en wordt je WiFi niet beter van. Addertje onder het gras bij mesh is dat je ze weliswaar bedraad kunt aansluiten, maar je problemen kunt krijgen als je ze 'naast' elkaar aansluit op een switch, om zeker te zijn dat het goed werkt moet je een pod als eerste op modem aansluiten en de rest van je LAN daarachter. Dat kan soms minder handig zijn...
Oslik blyat! Oslik!
De Unify-producten hebben een steile leercurve. Iets minder dan de Mikrotik. Wat al aangegeven is: Niet zo dichtgetimmerd als TP-link of van de providers.NLSwitcher schreef op maandag 3 november 2025 @ 13:34:
[...]
Het punt dat je maakt over de kosten zijn inderdaar iets waar ik ook naar moet kijken. Het voelt alleen zo vervelend aan dat wanneer ik iets huur, het niet van mij is en ik er niet mee kan klooien. Maar in het kader van, het moet werken is dit misschien wel de beste oplossing, 2 AP's huren en dan is het ook klaar.
Zelf jaren eigen spul gehad. Totdat het spul de geest gaf. Tijdelijk het spul van de provider tussen gedrukt. Deels met eigen instellingen. Dat werkt tot nu "tijdelijk". Wel sinds een jaar een versterker van de provider gekocht (geen huur) omdat ik een uitbreiding van het wifi-netwerk nodig had. Tot nu toe bevalt het zo goed dat ik eigenlijk nog geen wezenlijke punten zie om weer over te stappen. Ik heb thuis iemand die graag wil dat het werkt en zonder rare zaken. Daarom wil ik ook niet te veel iedere keer wijzigen. Het werkt zoals het moet werken.
In 2012 kocht in mn eerste ubiquiti accesspoint omdat het alternatief echt bagger was. Provider spul was brak (sweex bij vodafone destijds) en consumentenspul niet veel beter.
Ubiquiti was een uitkomst. Enterprise spul, betaalbaar voor thuis. Heel blij mee en bij veel vrienden geinstalleerd.
Firmware problemen bestonden toen al maar alles beter dan die sweex
In 2020 kocht ik mn eerste deco bij ziggo en ik was verbaasd. 100 euro voor 3 accesspoints en mn firmware/stabiliteitsproblemen waren verdwenen. Unifi snel verkocht erna.
Het unifi tijdperk was leuk maar als je “gewoon goede wifi” wilt zijn er nu veel alternatieven die goedkoper en toegankelijker zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 03-11-2025 18:06 ]
CISSP! Drop your encryption keys!