Ik wil graag een nieuwe PC in elkaar laten zetten omdat de PC die ik nu heb aan vervanging toe is. Moederbord is nog van 2017 maar bepaalde hardware dateert al uit 2009 a 2010. Vroeger deed mijn broer dit voor mij maar ik kan hem helaas niet meer vragen. Ik vind het lastig inschatten welke onderdelen ik nodig heb of als iets gewoon overkill is voor wat ik ermee doe. Verder houdt ondersteuning ook op voor windows 10, dus vind ik het een mooi moment om over te stappen naar een nieuw systeem.
Mijn huidige hardware:
- CPU Processor: Intel Pentium G4560
- Moederbord: MSI H110M ECO (MS-7994) (van 2009-2010)
- Corsair 16GB DDR4 DIMM 2133 MHz (2x8GB)
- AMD Radeon HD5700 Series
- Disk Drive: Samsung HD103SJ (van 2006)
- Optical Drive: ATAPI iHAS124 B
- Monitor 1: Acer K242HL
- Monitor 2: HP 27xq 1440p
- Logitech MX518 Gaming Mouse
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Wat wil ik met mijn PC kunnen doen:
- Met gemak veel Chrome tabs open kunnen hebben.
- Meerdere programmas en Chrome extensions tegelijkertijd gebruiken.
- Mogelijkheid hebben om nieuwere games te spelen zoals Hogwarts Legacy. Ik ben geen hardcore gamer, maar vind het wel leuk om af en toe een spelletje van Steam te downloaden; of om mijn Nintendo Switch aan te sluiten op mijn PC zelf en zo door te spelen.
- Type programmas dat ik gebruik: Anki, Chrome, OBS studio, Steam, Albelli, RetroArch, ChatGPT, evt extensions/programmas van GitHub.
- Genoeg aansluitingen hebben voor allerlei kabels (usb, usb-c)
- Genoeg opslag hebben voor foto's, videos, etc.
- Aansluiten van 2 monitors (1440p is voldoende denk ik)
- Bewerken van foto's met programma zoals Albelli
- Ongeveer 3TB opslag hebben voor documenten, foto's, videos, ROMs, etc.
- RAM kunnen uitbreiden indien nodig, minimaal 32GB RAM hebben.
- Stille PC is ook fijn om te hebben.
- Ik begrijp dat CD's niet meer van deze tijd zijn, maar ik heb nog wel CD's in de kast liggen die ik eventueel wel op mijn PC wil kunnen afspelen.
Esthetiek
Ik vind het leuk als de kast zelf doorzichtig is zoals hier (https://www.paradigit.nl/...ion/80069621/product/3061) zodat alle onderdelen van de kast zichtbaar zijn. Ik heb begrepen dat een goede koeling dan echt een must is?
Wat mag het systeem gaan kosten?
Als het echt een geweldige PC wordt die een beetje toekomstbestendig is (ik wil er toch ongeveer 10 a 15 jaar mee kunnen doen), dan zou ik zeggen maximaal rond de 3000 euro maar minder mag altijd. Ik snap dat technologie snel verandert, maar ik ben geen hardcore gamer dus ik ben niet geïnteresseerd in de nieuwste spelletjes. Belangrijke voor mij is dat mijn PC werkt en dat ik wel meerdere programma's tegelijkertijd open kan hebben en dat alles nog soepel loopt.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Aangezien ik echt een oude PC heb, kan ik vrijwel niets meenemen denk ik (behalve monitor, muis, toetsenbord, headset). Het gaat om een
compleet nieuwe desktop PC.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Hier weet ik te weinig over om mijn voorkeuren te geven.
Op dit moment is dit mijn wensenlijstje:
Wat verwacht je van ons?
Het liefst wil ik een kant-en-klare PC maar vrees dat er dan iets gaat zijn dat niet helemaal naar mijn wens is. Ik zou graag hulp willen hebben bij het eventueel samenstellen van mijn eigen PC, en advies op welke website ik dit het beste zou kunnen doen? Vroeger keek mijn broer bij Paradigit, maar is deze nog aan te raden om mijn eigen PC samen te stellen?
Alvast bedankt voor de hulp!
            Mijn huidige hardware:
- CPU Processor: Intel Pentium G4560
- Moederbord: MSI H110M ECO (MS-7994) (van 2009-2010)
- Corsair 16GB DDR4 DIMM 2133 MHz (2x8GB)
- AMD Radeon HD5700 Series
- Disk Drive: Samsung HD103SJ (van 2006)
- Optical Drive: ATAPI iHAS124 B
- Monitor 1: Acer K242HL
- Monitor 2: HP 27xq 1440p
- Logitech MX518 Gaming Mouse
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Wat wil ik met mijn PC kunnen doen:
- Met gemak veel Chrome tabs open kunnen hebben.
- Meerdere programmas en Chrome extensions tegelijkertijd gebruiken.
- Mogelijkheid hebben om nieuwere games te spelen zoals Hogwarts Legacy. Ik ben geen hardcore gamer, maar vind het wel leuk om af en toe een spelletje van Steam te downloaden; of om mijn Nintendo Switch aan te sluiten op mijn PC zelf en zo door te spelen.
- Type programmas dat ik gebruik: Anki, Chrome, OBS studio, Steam, Albelli, RetroArch, ChatGPT, evt extensions/programmas van GitHub.
- Genoeg aansluitingen hebben voor allerlei kabels (usb, usb-c)
- Genoeg opslag hebben voor foto's, videos, etc.
- Aansluiten van 2 monitors (1440p is voldoende denk ik)
- Bewerken van foto's met programma zoals Albelli
- Ongeveer 3TB opslag hebben voor documenten, foto's, videos, ROMs, etc.
- RAM kunnen uitbreiden indien nodig, minimaal 32GB RAM hebben.
- Stille PC is ook fijn om te hebben.
- Ik begrijp dat CD's niet meer van deze tijd zijn, maar ik heb nog wel CD's in de kast liggen die ik eventueel wel op mijn PC wil kunnen afspelen.
Esthetiek
Ik vind het leuk als de kast zelf doorzichtig is zoals hier (https://www.paradigit.nl/...ion/80069621/product/3061) zodat alle onderdelen van de kast zichtbaar zijn. Ik heb begrepen dat een goede koeling dan echt een must is?
Wat mag het systeem gaan kosten?
Als het echt een geweldige PC wordt die een beetje toekomstbestendig is (ik wil er toch ongeveer 10 a 15 jaar mee kunnen doen), dan zou ik zeggen maximaal rond de 3000 euro maar minder mag altijd. Ik snap dat technologie snel verandert, maar ik ben geen hardcore gamer dus ik ben niet geïnteresseerd in de nieuwste spelletjes. Belangrijke voor mij is dat mijn PC werkt en dat ik wel meerdere programma's tegelijkertijd open kan hebben en dat alles nog soepel loopt.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Aangezien ik echt een oude PC heb, kan ik vrijwel niets meenemen denk ik (behalve monitor, muis, toetsenbord, headset). Het gaat om een
compleet nieuwe desktop PC.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Hier weet ik te weinig over om mijn voorkeuren te geven.
Op dit moment is dit mijn wensenlijstje:
| # | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal | 
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 9700X Boxed | € 283,99 | € 283,99 | 
| 1 | Moederborden | ASRock X870 Riptide WiFi | € 258,99 | € 258,99 | 
| 1 | Videokaarten | Powercolor Hellhound AMD Radeon RX 9070 XT | € 661,99 | € 661,99 | 
| 1 | Behuizingen | NZXT H9 Flow RGB+ (2025) Zwart | € 299,- | € 299,- | 
| 1 | Processorkoeling | Arctic Freezer 36 A-RGB (Black) | € 37,53 | € 37,53 | 
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance RGB CMH32GX5M2B6000Z30K | € 214,90 | € 214,90 | 
| 1 | Voedingen | Corsair RM650e (2025) Zwart | € 84,90 | € 84,90 | 
| 1 | Interne SSD's | Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB | € 139,90 | € 139,90 | 
| Totaal | € 1.981,20 | |||
Het liefst wil ik een kant-en-klare PC maar vrees dat er dan iets gaat zijn dat niet helemaal naar mijn wens is. Ik zou graag hulp willen hebben bij het eventueel samenstellen van mijn eigen PC, en advies op welke website ik dit het beste zou kunnen doen? Vroeger keek mijn broer bij Paradigit, maar is deze nog aan te raden om mijn eigen PC samen te stellen?
Alvast bedankt voor de hulp!
[ Voor 24% gewijzigd door Gammo3000 op 03-11-2025 17:16 . Reden: Toevoegen wensenlijst ]