Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe nas, unraid, proxmox of anders..

Pagina: 1
Acties:

• Piet400
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-11 10:08
Ik heb een oude qnap nas, die ik wil vervangen. Nu heb ik een leuk apparaat gezien, namelijk die Beelink ME. Deze heeft 6 M2 aansluitingen voor ssd's.

Ik maak veel gebruik van container apps (casaos/zimaos) die wil ik sowieso blijven draaien, maar wat is het 'beste' os om de nas mee in te richten? lees veel over unraid, maar zie ook proxmox als een mooie oplossing.
Voorlopig denk ik te starten met 1x 1 TB en 2x 2 TB SSD's.
Hoe kan ik het beste (flexibel/uitbreidbaar en fout tolerant) deze ssd's configureren? in 1 pool zetten, zfs gebruiken ?

Suggesties zijn welkom.

https://www.bee-link.com/products/beelink-me-mini-n150

[ Voor 30% gewijzigd door Piet400 op 02-11-2025 16:55 ]

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11:12
Piet400 schreef op zondag 2 november 2025 @ 11:27:

Ik maak veel gebruik van container apps (casaos/zimaos) die wil ik sowieso blijven draaien, maar wat is het 'beste' os om de nas mee in te richten? lees veel over unraid, maar zie ook proxmox als een mooie oplossing.
Ik begrijp helemaal niks van je vraag :?

Je hebt het over container apps casaos & zimaos die zichzelf beschrijven als respectievelijk 'Open Source Personal Cloud System' en 'Focused and Open NAS OS'.

Als je 1 van deze beide gebruikt waarom zou je dan nog unraid of proxmox willen gebruiken?

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Je moet een keus maken. Wil je de NAS virtualiseren of wil je de virtualisatie op de NAS draaien? Als je dat hebt bedacht wordt de rest van het keuzeproces veel makkelijker.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• Piet400
@ocf81

Ben het met je eens, die keuze moet worden gemaakt. Momenteel zie ik meer voordelen in het gebruik van ZimaOS, daar draai ik dan alles apps op zoals Home Assistant, NextCloud, Immich, Nginx, Pi-Hole, JellyFin, etc.

Mits iemand me van de voordelen kan overtuigen van een andere inrichting, zal dit het worden.

[ Voor 42% gewijzigd door Piet400 op 09-11-2025 20:20 ]

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:05

Valkyre

Kitesurf FTW!

Truenas al bekeken? Volgens mij alles wat je wil draait als app (container) daarop.

iRacing Profiel

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:53
Ik heb zo’n ME Mini, die is niet in staat om meer dan twee van die m.2 sloten van voeding te voorzien. De 3.3V rail kakt helemaal in. Dit komt overeen met de vele meldingen van lockups en crashes.
Ik zou deze overslaan.

Ik heb net een Lincstation N2 binnen, ik hoop dat die beter werkt. Dat ga ik dit weekend proberen. Ik ga er hexos op zetten.

• Piet400
@Valkyre Heb truenas wel op m'n lijstje staan, naar nog niet echt onderzocht.
Heeft Truenas ook een soort app store waar je container apps uit kan selecteren om te installeren?

Ik heb in het verleden veel docker configuraties gemaakt, maar was altijd bezig met een docker compose scripts om alles een beetje te laten werken en de data te scheiden van de applicaties.

Dit bevalt me erg goed met CasaOS/ZimaOS, daar heb je geen omkijken meer naar. Wil het mezelf een beetje makkelijk maken. Je selecteert een app uit de app store en hij draait in no time. ook als het een complexere app is met meerdere containers.

@jeroen3 Dat is jammer te horen. stond bijna op het punt hem te bestellen. Maar toch bedankt voor de waarschuwing. ben erg benieuwd naar jouw ervaring met de Lincstation N2. zou je dat willen laten weten?

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:05

Valkyre

Kitesurf FTW!

Piet400 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 08:48:
@Valkyre Heb truenas wel op m'n lijstje staan, naar nog niet echt onderzocht.
Heeft Truenas ook een soort app store waar je container apps uit kan selecteren om te installeren?

Ik heb in het verleden veel docker configuraties gemaakt, maar was altijd bezig met een docker compose scripts om alles een beetje te laten werken en de data te scheiden van de applicaties.

Dit bevalt me erg goed met CasaOS/ZimaOS, daar heb je geen omkijken meer naar. Wil het mezelf een beetje makkelijk maken. Je selecteert een app uit de app store en hij draait in no time. ook als het een complexere app is met meerdere containers.

@jeroen3 Dat is jammer te horen. stond bijna op het punt hem te bestellen. Maar toch bedankt voor de waarschuwing. ben erg benieuwd naar jouw ervaring met de Lincstation N2. zou je dat willen laten weten?
yes dat heeft het :) ik wil niet meer in CLI dingen doen alles kunnen clicken en dat is precies wat truenas voor mij doet. vanuit jou lijstje heb ik bijna alles draaien :)

zie ook de screenshots hier: Truenas

[ Voor 4% gewijzigd door Valkyre op 13-11-2025 09:24 ]

iRacing Profiel

• Piet400
Valkyre schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:23:
[...]

yes dat heeft het :) ik wil niet meer in CLI dingen doen alles kunnen clicken en dat is precies wat truenas voor mij doet. vanuit jou lijstje heb ik bijna alles draaien :)

zie ook de screenshots hier: Truenas
Dat ziet er goed uit d:)b , denk dat ik deze oplossing ook ga inzetten zodra ik een nieuwe nas heb. CLI heb ik ook niet zoveel zin meer in. kost simpelweg teveel tijd en gaan altijd dingen fout (kost nog meer tijd).

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:38
Piet400 schreef op zondag 9 november 2025 @ 20:07:
@ocf81

...

Mits Tenzij iemand me van de voordelen kan overtuigen van een andere inrichting, zal dit het worden.

[ Voor 31% gewijzigd door Renault op 13-11-2025 13:34 ]

• jeroen3
Piet400 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 08:48:
Ik heb de Lincstation N2 aan de gang met 4x uitvoering: Lexar NM710 2TB en een oude samsung ssd's voor HexOS.
Het werkt. Ik heb nu dus 5.67 TB aan opslag, beschikbaar met voor mijn 250 MB/s want ik heb geen 10 Gbit switch. Ik heb er als test 2 TB naartoe geschreven en dat werkt. (de ME Mini liep dus vast op de helft)
De disks lijken goed koel te blijven. En de UEFI lijkt voor elkaar. Bij beelink leek het op de engineering versie zo ontzettend veel settings waarmee je hem kan slopen, ook stond daar dus thermal protection uit :? ...

Wel wat kanttekeningen van HexOS en de N2:
- de ventilator is altijd aan en te luid voor op je bureau
- de lampjes aan de voorkant worden niet bedient door HexOS
- ik kon hexos/truenas niet op het emmc installeren, dus ik heb daar een oude 2.5" samsung ssd voor gebruikt
- HexOS is nog niet af. Ik heb dat gekocht omdat ik graag een OS wil zien zoals Synology met vrije hardware. Helaas zijn we daar nog niet. HexOS is een wrap op truenas, dat is fantastisch mede vanwege ZFS, maar het is wel linux B)
Ik heb ook een pc met proxmox voor meerdere octoprints, dat is ook fantastische techniek, maar absoluut niet voor instappers in tech en linux.
Ik ga er in ieder geval mee experimenteren, er lijken inmiddels meer curated apps.

En laten we even realistisch zijn. All-flash NAS is echt een dure pro-user feature, want wat ik hier op tafel heb is totaal 1200 euro. Deze productgroep is ook erg nieuw voor thuis. Ik ben dat alleen aan het proberen omdat mijn DS620slim wat ouder wordt, Synology gek doet, en omdat de energieprijs best hoog is in Nederland. Anders had ik wel een truenas systeem met grote disks gemaakt.

[ Voor 8% gewijzigd door jeroen3 op 14-11-2025 13:02 ]

• Piet400
jeroen3 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 12:51:
[...]

Ik heb de Lincstation N2 aan de gang met 4x uitvoering: Lexar NM710 2TB en een oude samsung ssd's voor HexOS.
Het werkt. Ik heb nu dus 5.67 TB aan opslag, beschikbaar met voor mijn 250 MB/s want ik heb geen 10 Gbit switch. Ik heb er als test 2 TB naartoe geschreven en dat werkt. (de ME Mini liep dus vast op de helft)
De disks lijken goed koel te blijven. En de UEFI lijkt voor elkaar. Bij beelink leek het op de engineering versie zo ontzettend veel settings waarmee je hem kan slopen, ook stond daar dus thermal protection uit :? ...

Wel wat kanttekeningen van HexOS en de N2:
- de ventilator is altijd aan en te luid voor op je bureau
- de lampjes aan de voorkant worden niet bedient door HexOS
- ik kon hexos/truenas niet op het emmc installeren, dus ik heb daar een oude 2.5" samsung ssd voor gebruikt
- HexOS is nog niet af. Ik heb dat gekocht omdat ik graag een OS wil zien zoals Synology met vrije hardware. Helaas zijn we daar nog niet. HexOS is een wrap op truenas, dat is fantastisch mede vanwege ZFS, maar het is wel linux B)
Ik heb ook een pc met proxmox voor meerdere octoprints, dat is ook fantastische techniek, maar absoluut niet voor instappers in tech en linux.
Ik ga er in ieder geval mee experimenteren, er lijken inmiddels meer curated apps.

En laten we even realistisch zijn. All-flash NAS is echt een dure pro-user feature, want wat ik hier op tafel heb is totaal 1200 euro. Deze productgroep is ook erg nieuw voor thuis. Ik ben dat alleen aan het proberen omdat mijn DS620slim wat ouder wordt, Synology gek doet, en omdat de energieprijs best hoog is in Nederland. Anders had ik wel een truenas systeem met grote disks gemaakt.
Bedankt voor het delen van jouw ervaringen. Afgezien van het geluid van de ventilator, lijkt de N2 een mooi apparaat te zijn. Wel jammer dat hij altijd draait, lijkt me niet altijd nodig als het apparaat niet veel te doen heeft.
Zelf heb ik een oude QNAP en om dezelfde reden als jij kijk ik naar een All-flash NAS.
Ik overweeg zeker om hem ook aan te schaffen en er truenas op te zetten.

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:21
Ik zou me ook even inlezen welk OS je wilt gebruiken.
Op je qnap heb je nu casaos en zimaos in een container draaien omdat je dat niet native kan draaien op je qnap. Qnap voorziet dus zelf een OS waar jij virtueel een ander OS in draait.

Stel dat je kiest voor Truenas is het eigenlijk niet nodig om zimaOS of casaOS in een containter te draaien.
Truenas en zimaOS doen hetzelfde. Een OS om een NAS te beheren. CasaOS is btw overgegaan in zimaOS zie ik.

De Lincstation N2 komt met een starters versie van Unraid. Zeker de moeite om eens te proberen!
Zelf gebruik ik Unraid ook en vind het een zeer leuk OS om mee te werken. Het is ook voorzien van een "app store" waarmee je zeer gemakkelijk docker containers kan installeren.

• Piet400
Bedankt voor de info. Zodra ik een nieuwe nas heb aangeschaft maak ik een keuze voor een os. De hardware vind ik momenteel lastiger. Zat eerst op Beelink Me Mini, maar die wordt om goede redenen afgeraden.

@jeroen3 Bevalt jouw Lincstation N2 nog?

• jeroen3
Tot nu toe ben ik tevreden met de N2, ik heb immich een bak foto's laten analyzeren en dat ging helemaal goed. Geen thermal issues.
Jammer dat de led's niet werken in truenas en hij niet zo stil is al een synology. Maar als hij in mijn tech-kast zit maakt dat natuurlijk niet meer uit. Ik heb nog even aan de binnenkant gegluurd, en hij heeft ook dunne heatsinks die tegen de 2.5" bays drukken. Mooi aandacht voor detail.

En ja, er zat unraid bij op een 4 GB usb stick onder achter het klepje. Ik wou eigenlijk HexOS proberen, maar ik gok dat unraid hetzelfde eindresultaat kan bereiken. Net als proxmox. Probeer ze allemaal eens op een oude pc?

[ Voor 11% gewijzigd door jeroen3 op 18-11-2025 21:52 ]

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb hier 2x een Beelink me mini staan. 1 met Truenas en 1 met ZimaOS. Ik vind ZimaOS veel gebruiksvriendelijker in mijn ogen maar Truenas schijnt veel meer mogelijkheden te hebben. Je kan het OS draaien op 1 nvme SSD en er 3x of 4x 2TB opzetten in RAID5.
Je kan prima je programma's die je wil selfhosted hierop draaien en dan je NAS voor je photostorage nog gebruiken (Immich).

• Piet400
_Richie_ schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:12:
Ik heb hier 2x een Beelink me mini staan. 1 met Truenas en 1 met ZimaOS. Ik vind ZimaOS veel gebruiksvriendelijker in mijn ogen maar Truenas schijnt veel meer mogelijkheden te hebben. Je kan het OS draaien op 1 nvme SSD en er 3x of 4x 2TB opzetten in RAID5.
Je kan prima je programma's die je wil selfhosted hierop draaien en dan je NAS voor je photostorage nog gebruiken (Immich).
Dat is interessant. Hoeveel ssd's heb je erin zitten? Iemand gaf aan dat de stroom toevoer instabiel wordt met meerdere ssd's. Ik weet niet of raid 5 de beste oplossing is. Hoor veel mensen over ZFS of mergerfs, dat is ook interesant om te gebruiken.
Pagina: 1