Vraag

• mausy5043
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 04-11 18:01

mausy5043

Don't panic.

Topicstarter
Sinds dit voorjaar hebben we naast de zonnepanelen ook een thuisbatterij. De batterij houdt netjes mijn aansluiting op "nul-op-de-meter". Natuurlijk, als er een "grootverbruiker" aan of uitschakelt krijg je even een piek die de batterij dan weg moet poetsen. En dat duurt even. Al snel viel het me op dat vooral als de inductie kookplaat (of oven) aan staat die batterij de aan/uit karakteristiek van de kookplaat niet wegkrijgt. Als de batterij eenmaal het gewenste vermogen levert schakelt de kookplaat al weer uit en dan moet de batterij weer aftoeren. En zo gaat het door. Dat schiet natuurlijk niet op.

Ik vroeg me af of er ook inductiekookplaten bestaan die netjes een constant vermogen leveren in plaats van een aan/uit-regeling, zodat de batterij beter kan voorzien in de vermogensvraag. Gewoon even googlen levert niks op en ook AI komt met suggesties die ik niet kan bevestigen of die er niks mee te maken hebben (bijv. PowerBoost). Op de websites van de fabrikanten (Miele, Bosch, Siemens, etc) kom ik er ook niet echt uit. Vooral omdat ik om te beginnen al niet weet op welke terminologie ik eigenlijk moet zoeken en/of het lijkt alsof de fabrikanten hier nog niet echt op aan het inspelen zijn. Voor de oven geldt eigenlijk hetzelfde verhaal.

Ben ik op zoek naar een niet bestaande speld in een hooiberg? Wie heeft weet van kookplaten en/of ovens die netjes hun vermogen constant houden?

Alle reacties

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:03
Een inductie kookplaat heeft helemaal geen opstart vermogen of zoals jij zeg een aan/uit karakteristiek.
Die vraagt gewoon altijd het vermogen dat jij instelt, dus als je meteen op de hoogste staand begint dan vraagt hij meteen het maximale vermogen en als je laag begint veel minder vermogen.

Een oven warmt eerst op met vol vermogen en als hij op temperatuur is dan wordt het verbruikte vermogen aanzienlijk minder omdat hij enkel de boel op de bereikte temperatuur hoeft te houden.

Normaal gesproken moet een batterij dat gewoon bij kunnen houden, tenzij je over het maximaal te leveren vermogen van die batterij gaat.
Vaak is het zo dat het monitor systeem (dus waar jij naar kijkt) veel trager is en je dus niet realtime kijkt.

Maar misschien slim om te vertellen wat voor batterij systeem jij hebt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• guillamos
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online
Dit bestaat zeker wel, en het is niet iets wat je alleen op dure kookplaten kunt vinden. Mijn Etna KI159ZT moduleert ook netjes, zelfs op de laagste stand. De kookplaat in mijn vorige woning had ook zo'n trage aan/uit regeling, wat gewoon niet fijn is.

Als het op zo'n goedkope kookplaat kan, zou ik toch wel verwachten dat de duurdere merken dit ook standaard hebben tegenwoordig? Maar dit zul je inderdaad nooit in de specificaties terugvinden.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:26

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ben(V) schreef op zondag 2 november 2025 @ 10:56:
Een inductie kookplaat heeft helemaal geen opstart vermogen of zoals jij zeg een aan/uit karakteristiek.
Die vraagt gewoon altijd het vermogen dat jij instelt, dus als je meteen op de hoogste staand begint dan vraagt hij meteen het maximale vermogen en als je laag begint veel minder vermogen.

Een oven warmt eerst op met vol vermogen en als hij op temperatuur is dan wordt het verbruikte vermogen aanzienlijk minder omdat hij enkel de boel op de bereikte temperatuur hoeft te houden.
Dit klopt niet helemaal wat je hier schrijft.

In beide van deze gevallen zal bij het gros van de keukenapparatuur die bestaat het daarna (na de initiële opwarmfase) leiden tot een zeer regelmatige aan/uit regeling om de plaat/oven op temperatuur te houden. Wat TS zegt klopt namelijk gewoon, de meeste keuken apparatuur kan niet moduleren, maar kan alleen aan/uit en doet dat in een bepaald tempo om een bepaald gemiddeld vermogen te kunnen afgeven. Vaak kan je dat horen aan de schakelende relais maar je kan het vooral goed zien aan het stroomverbruik wat b.v. 10 sec lang 2kW omhoog gaat en dan 10 sec lang weer 2kW terug. En dat herhaalt zich, constant.

Als je bij een kookplaat met aan/uit regeling laag begint, dan begint hij meteen met het afwisselend gebruiken van een bepaald vermogen en daarna weer even vrijwel niets.

Daadwerkelijk modulerende keuken apparatuur is niet heel standaard lijkt mij (aangezien de sturende elektronica best wat duurder is dan aan/uit spul), het zal wel bestaan (zie post hierboven) maar aan/uit regelingen zijn echt heel standaard hoor.

[ Voor 6% gewijzigd door remco_k op 02-11-2025 11:17 ]

Alles kan stuk.

• Ben(V)
Geen idee wat er niet klopt aan mijn verhaal.
Het ging hier om het opstarten.

Wat er niet aan jouw verhaal klopt is dat de betere inductie kookplaten wel degelijk verschillende spoelen hebben die ze kunnen bijschakelen en dat alleen de fijnregeling om standen er tussenin te maken met een aan/uit regeling gaan.

Maar waar het om gaat is dat een batterij dat normaal prima kan bijhouden en dat vermoedelijk ook wel doet, maar de monitoring traag is.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:33
Ben(V) schreef op zondag 2 november 2025 @ 14:50:

Wat er niet aan jouw verhaal klopt is dat de betere inductie kookplaten wel degelijk verschillende spoelen hebben die ze kunnen bijschakelen en dat alleen de fijnregeling om standen er tussenin te maken met een aan/uit regeling gaan.

Maar waar het om gaat is dat een batterij dat normaal prima kan bijhouden en dat vermoedelijk ook wel doet, maar de monitoring traag is.
? Je komt.tot bijzondere conclusies.

TS bschrijft dat zijn/haar kookplaat pieken en dalen in stroomvraag laat zien en dat de batterij dit niet bijhoudt. Jij komt vervolgens met 'nee dat is onzin want kookplaten doen dat niet'. Huh?

En je bewering over batterijen: veel van die thuosaccus hebben een max vermogen van bijv 800W of 1500W, natuurlijk ga je dan een 7400W kookplaat niey bijhouden.

Maar specifieker voor TS:
Welke batterij en welke specs omvormer heb je?
Heb je een grafiek van de pieken die je op wilt vangen?
Waarom vindt je het erg dat je batterij voor die 10-20 min per dag niet 100% nulopdemeter kan houden?

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06:23

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Bij mijn simpele eenpits-inductiekookplaat is het minimale continu vermogen 1000W
wat in stappen van 200 W tot 2200 W kan worden verhoogd (continu bedrijf)
Onder de 1000 W wordt aan/uit "geschakeld" - bijvoorbeeld 200 W = 2 sec aan 8 sec uit met 1000W

Als de omvormer en de regeling dit niet snel en accuraat kunnen bijbenen is dit een probleem van de thuisbatterij - die vaak ook nog een te klein vermogen heeft.
YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-11 18:36
mausy5043 schreef op zondag 2 november 2025 @ 10:32:
Ben ik op zoek naar een niet bestaande speld in een hooiberg? Wie heeft weet van kookplaten en/of ovens die netjes hun vermogen constant houden?
Totdat iemand op het voor elkaar krijgt om alle grote verbruikers in huis te laten communiceren met de thuisbatterij blijft het behelpen.

Kortste klap om energie te besparen: thuisaccu handmatig in de ontladingsstand zetten voor het koken en weer uitzetten na het koken.

Spel en typfouten voorbehouden

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-11 16:16

Bezulba

Formerly known as Eendje

mausy5043 schreef op zondag 2 november 2025 @ 10:32:
Sinds dit voorjaar hebben we naast de zonnepanelen ook een thuisbatterij. De batterij houdt netjes mijn aansluiting op "nul-op-de-meter". Natuurlijk, als er een "grootverbruiker" aan of uitschakelt krijg je even een piek die de batterij dan weg moet poetsen. En dat duurt even. Al snel viel het me op dat vooral als de inductie kookplaat (of oven) aan staat die batterij de aan/uit karakteristiek van de kookplaat niet wegkrijgt. Als de batterij eenmaal het gewenste vermogen levert schakelt de kookplaat al weer uit en dan moet de batterij weer aftoeren. En zo gaat het door. Dat schiet natuurlijk niet op.

Ik vroeg me af of er ook inductiekookplaten bestaan die netjes een constant vermogen leveren in plaats van een aan/uit-regeling, zodat de batterij beter kan voorzien in de vermogensvraag. Gewoon even googlen levert niks op en ook AI komt met suggesties die ik niet kan bevestigen of die er niks mee te maken hebben (bijv. PowerBoost). Op de websites van de fabrikanten (Miele, Bosch, Siemens, etc) kom ik er ook niet echt uit. Vooral omdat ik om te beginnen al niet weet op welke terminologie ik eigenlijk moet zoeken en/of het lijkt alsof de fabrikanten hier nog niet echt op aan het inspelen zijn. Voor de oven geldt eigenlijk hetzelfde verhaal.

Stel je koopt een nieuwe plaat die dit wel doet, ben je dan niet ontzettend veel geld aan het investeren voor een minimale besparing?

blup

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:26

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ben(V) schreef op zondag 2 november 2025 @ 14:50:
Nee. Dat blijkt nergens uit het verhaal van ts. En het verhaal van ts lijkt eerder juist niet te gaan om de opstart of opwarmfase.
Ik schrijf nergens dat ze geen verschillende spoelen hebben. Ik schrijf dat de meeste niet kunnen moduleren (gedoeld op: traploos moduleren) en dat doen met aan/uit regelingen.
Totdat TS meer duidelijkheid geeft over hoe hij dat constateert, moeten wij hier vanuit gaan dat hij dat correct heeft gedaan.

Alles kan stuk.

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

Topicstarter
Enige excuses is wel op z'n plaats. Naar aanleiding van het verzoek hier tot bewijsvoering, heb ik gisteren een testje gedaan en bij het koken ervoor gezorgd dat alleen de kookplaat ingebruik was. Met enige schaamte moet ik nu melden dat de kookplaat onterecht beschuldigd is geweest. Deze regelt inderdaad het vermogen netjes en constant. De nieuwe verdachte is nu dan de oven, die we ook regelmatig gebruiken.

@Ben(V) & @remco_k nogmaals excuses voor de verwarring. _/-\o_

De vraag blijft echter wel, maar spitst zich nu dus toe op de oven. Zijn er (al) ovens in het consumentensegment die netjes de temperatuur regelen door het benodigde vermogen te sturen in plaats van een aan/uit regeling.

We beschikken overigens over twee Sessy's van elk 5kWh, maar de electriciteitsmeter is nog van het oude type en levert slechts elke 10s een datapunt. Vandaar dat de batterijen een snelle aan/uit regeling niet bij kunnen houden.

@Bezulba vroeg:
Stel je koopt een nieuwe plaat die dit wel doet, ben je dan niet ontzettend veel geld aan het investeren voor een minimale besparing?
Ja, misschien, maar ik weet dus niet wat zo'n ding kost, vandaar deze topic. Maar de apparatuur is al op leeftijd en als we die dan toch gaan vervangen zou het een requirement kunnen zijn dat de oven (niet de kookplaat ;) ) netter z'n vermogen regelt.

@FredvZ zei:
Kortste klap om energie te besparen: thuisaccu handmatig in de ontladingsstand zetten voor het koken en weer uitzetten na het koken.
Dat zou, voor nu nog, kunnen. Maar je bent tweaker of je bent het niet, dan hou je geen nul-op-de-meter en dat is toch ook een beetje de sport toch? EN als dit bericht een trend wordt onder leveranciers van stroom en verder escaleert, dan is elke maatregel om het effect van schakelgedrag van grote verbruikers tot een minimum te beperken een stap in de goede richting. Lijkt me.

• pascal-drewes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04-11 18:16
Ik heb mijn wel eens gehoord van start up achtige producten zoals https://copperhome.com/

Dit is precies wat we nodig hebben. Een inductie fornuis met ingebouwde peak shaving.

Drenthe, geschakelde woning bj. 1981, 107m2, kruipruimte nageisoleerd, origneel dubbelglas, 6x radiator 19kW@70/55/20, beneden 10x heatfan 5 pro, Tado, Remeha Calenta 28C, Quatt (15-02-2024), 10x Sunpower 390W op Zuid, SMA SB 3.6

• Ben(V)
Als je een oven aanzet dan wil je die zo snel mogelijk op temperatuur hebben, dus max vermogen.
Langzaam opregelen is natuurlijk onzin voor een oven.
En alle ovens doen gewoon aan/uit om op temperatuur te blijven

Het probleem zit dus in je netmeter.
Oplossing is om iets anders te nemen dan de P1 uitgang van je dsmr meter om je verbruik te meten

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:54
Of je accepteert gewoon dat je niet perfect elke watt nul op de meter gaat krijgen. Want waar hebben we het nu over qua verbruik?

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

Topicstarter
Ben(V) schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 17:03:
Als je een oven aanzet dan wil je die zo snel mogelijk op temperatuur hebben, dus max vermogen.
Langzaam opregelen is natuurlijk onzin voor een oven.
Klopt. Helemaal mee eens.
En alle ovens doen gewoon aan/uit om op temperatuur te blijven
Nou, is dat zo? Dat is dus de vraag die ik stel.

• Cratchit
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 04-11 18:24
dunklefaser schreef op zondag 2 november 2025 @ 15:06:
Bij mijn simpele eenpits-inductiekookplaat is het minimale continu vermogen 1000W
wat in stappen van 200 W tot 2200 W kan worden verhoogd (continu bedrijf)
Onder de 1000 W wordt aan/uit "geschakeld" - bijvoorbeeld 200 W = 2 sec aan 8 sec uit met 1000W

Als de omvormer en de regeling dit niet snel en accuraat kunnen bijbenen is dit een probleem van de thuisbatterij - die vaak ook nog een te klein vermogen heeft.
YMMV
Sorry . Te snel gereageerd. En kan het bericht niet verwijderen.

[ Voor 26% gewijzigd door Cratchit op 04-11-2025 18:18 ]

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Hier draaien 3 Marstek accu's.
Ons fornuis 90 cm met allerhande foefjes zoals het combineren van 2 zones tot één voor een bakplaat.
Regelt ook het vermogen in functie van tijd.
Dus pulserend aan/uit met verschil in tijd.
De oven stookt volgas naar de doeltemperatuur om dan ook in functie van tijd dus element aan/uit de temperatuur stabiel te houden.
Een magnetron doet dat ook als je hem op lager dan max vermogen insteld.

Dus wat gebeurd er nu.
Het apparaat vraagt stroom-> de p1 ziet dat-> accu is dan ook op de hoogte van de vraag-> accu onderneemt actie-> och de puls van de inductiepit magnetron whatever is al weer voorbij.

De accu zal altijd iets achter de feiten aan lopen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Ben(V)
mausy5043 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 18:01:
[...]

Klopt. Helemaal mee eens.

[...]

Nou, is dat zo? Dat is dus de vraag die ik stel.
Ja dat is zo.
Er is geen enkel reden waarom een oven een moeilijke proportionele vermogens regeling zou inbouwen terwijl het met aan/uit schakelen van het verwarmings element prima gaat.

Maar je probleem zit echt niet aan de verbruikerskant maar aan de meetkant en je batterij regelaar.

• Cratchit
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 04-11 18:24
guillamos schreef op zondag 2 november 2025 @ 10:57:
Dit bestaat zeker wel, en het is niet iets wat je alleen op dure kookplaten kunt vinden. Mijn Etna KI159ZT moduleert ook netjes, zelfs op de laagste stand. De kookplaat in mijn vorige woning had ook zo'n trage aan/uit regeling, wat gewoon niet fijn is.

Als het op zo'n goedkope kookplaat kan, zou ik toch wel verwachten dat de duurdere merken dit ook standaard hebben tegenwoordig? Maar dit zul je inderdaad nooit in de specificaties terugvinden.
Ik heb ook een Etna Kl159ZT. Vrij goedkoop en met een normale (geaarde) stekker. Deze vraagt ook constante vermogens. Mijn vorige Aldi twee pits inductie koopplaat regelde continu aan en uit. Met (voor een enkele pit) vermogens tussen 0 en 1300 Watt.

• TheodoorDG
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
pascal-drewes schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 16:55:
Ik heb mijn wel eens gehoord van start up achtige producten zoals https://copperhome.com/

Dit is precies wat we nodig hebben. Een inductie fornuis met ingebouwde peak shaving.
Impulse Labs heeft ook losse kookplaten met ingebouwde 3kWh batterij die op een normaal stopcontact (240V, 8 A) toch 10 kW kan leveren: https://www.impulselabs.com/product
Maar ook alleen leverbaar in de US en duur.

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:47
Ronald.42 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 18:17:
Hier draaien 3 Marstek accu's.
Ons fornuis 90 cm met allerhande foefjes zoals het combineren van 2 zones tot één voor een bakplaat.
Regelt ook het vermogen in functie van tijd.
Dus pulserend aan/uit met verschil in tijd.
De oven stookt volgas naar de doeltemperatuur om dan ook in functie van tijd dus element aan/uit de temperatuur stabiel te houden.
Een magnetron doet dat ook als je hem op lager dan max vermogen insteld.

Dus wat gebeurd er nu.
Het apparaat vraagt stroom-> de p1 ziet dat-> accu is dan ook op de hoogte van de vraag-> accu onderneemt actie-> och de puls van de inductiepit magnetron whatever is al weer voorbij.

De accu zal altijd iets achter de feiten aan lopen.
Hier een 3fase Victron oplossing met 35kWh accu en die kan per fase maar maximaal 400W per seconde bijregelen. Dus waterkoker aan met 2000W dan duurt dat een paar seconde voor ik weer nul op de meter heb. Een niet modulerend apparaat zorgt dus continue voor leveren/terugleveren gedrag, en dan meet ik de netaansluiting 10x per seconde. Ook mijn inductieplaat doet dit overigens bij de lagere standen. Wil ik dit gedrag zoveel mogelijk voorkomen dan moet ik m’n hele huis achter de omvormers zetten, en dat ga ik dus ook doen binnenkort.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• Ronald.42
  • Niet online
Himalaya schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 18:55:
[...]

Hier een 3fase Victron oplossing met 35kWh accu en die kan per fase maar maximaal 400W per seconde bijregelen. Dus waterkoker aan met 2000W dan duurt dat een paar seconde voor ik weer nul op de meter heb. Een niet modulerend apparaat zorgt dus continue voor leveren/terugleveren gedrag, en dan meet ik de netaansluiting 10x per seconde. Ook mijn inductieplaat doet dit overigens bij de lagere standen. Wil ik dit gedrag zoveel mogelijk voorkomen dan moet ik m’n hele huis achter de omvormers zetten, en dat ga ik dus ook doen binnenkort.
Dat is inderdaad een goed optie om alles uit de accu's te halen en niks uit het net.
Maar goed beschouwd win je er mischien 0,5kwh per dag mee bij het koken.
Dus tja ik vond het de moeite niet waard.
En mijn opstelling leent zich er ook niet voor.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:47
Je hebt gelijk, voor de winst hoef ik het niet te doen, meer voor de leuk. Rest van de straat donker en bij mij brand nog licht. Niet dat dat zo vaak gebeurt. Maar beetje tweaken blijft leuk, en als je alles zelf kunt doen valt het nog mee.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• Ronald.42
  • Niet online
Himalaya schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 19:03:
Je hebt gelijk, voor de winst hoef ik het niet te doen, meer voor de leuk. Rest van de straat donker en bij mij brand nog licht. Niet dat dat zo vaak gebeurt. Maar beetje tweaken blijft leuk, en als je alles zelf kunt doen valt het nog mee.
Ja dat is inderdaad ook wel geinig toen ik net mijn eerste accu had was ook een stroomstoring wij hadden nog wat lampjes branden de buren zaten met kaarsen en zaklampen.
Dus ja als je het zelf allemaal een beetje kunt doen en het is ook deels hobby dan liggen de grenzen iets anders.

Pagina: 1