Vraag

• Eldunari
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:47
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Wat ga je met je laptop doen?
veruit het meest veeleisende programma dat ik gebruik is comsol multiphysics.

De zware modellen in comsol zal ik niet op de laptop draaien, maar ik wil wel resultaten kunnen bekijken en (3d) plots genereren van modellen met veel datapunten.
Ook wil ik lichtere modellen op de laptop kunnen draaien.
Dit betekend dat ik minimaal 32GB ram, 8GB vram en een krachtige cpu nodig heb. De gpu hoeft niet extreem krachtig te zijn en mag zowel een gaming als zakelijke kaart zijn.
De cpu heb ik bij voorkeur met 1 type cores, want de simulatie heeft weinig baat bij veel langzame cores.

De enige harde eis van de baas is dat er Windows 11 pro op staat.

Wat is je budget?
Richtprijs is €2000 ex btw, maar weet nog niet of dit echt gaat lukken. Als ik met de juiste argumenten kom, is daar wel wat rek in.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Wel redelijk wat onderweg, maar mobiliteit is niet de focus. Ik kijk meer naar de bruikbaarheid als ik aan een vergadertafel of willekeurig bureau zonder schermen zit. Ik zit te kijken naar 16" modellen. Batterijduur is fijn, maar bij licht gebruik zou ca 5 uur voldoende moeten zijn. Ook is iets korter wel te overzien.
Omdat ik het laptop scherm zelf veel gebruik zou het fijn zijn als die wel goed is. Bij voorkeur 1440p of meer en 100+Hz heeft ook de voorkeur.
Wel fijn als de laptop lekker stevig is.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Dell valt voor mij af. Hoewel de zakelijk service erg goed is, heb ik en mijn directe omgeving zo veel problemen met de hardware dat die service te vaak nodig is.
Apple is in dit geval geen optie.
Verder heb ik wel positieve ervaringen met Lenovo, maar sta ik open voor andere merken.

TLDR
eisen:
  • Windows 11 pro
  • 32+ GB ram
  • 8+ GB vram
  • krachtige cpu
  • ca 15.6" scherm
  • stevig
Wensen:
  • goed (oled?) scherm
  • Thunderbolt 3 of usb 4
  • numeriek toetsenbord
  • grote trackpad
  • redelijke batterijduur
Ik had natuurlijk al wat laptops bekeken, maar ik vind het lastig een keuze te maken. Iemand ervaring met deze laptops, of nog andere suggesties?

uitvoering: Lenovo ThinkBook 16p G6 ADR (21U00011MH) - zen4 ipv zen5 cpu. Weet niet hoe groot het verschil is.
- geen Thunderbolt of usb4
+ 64GB ram
+ 16 cpu cores

uitvoering: MSI Creator A16 AI+ A3XVFG-229NL
- Msi degelijkheid. Heb wat verhalen gelezen, maar weet niet hoe het hiermee zit.
+ Oled scherm

uitvoering: ASUS ProArt P16 H7606WP-RJ129X (Qwerty NL)
- geen numeriek toetsenbord
+ Krachtigere gpu
+ Oled scherm

Bij voorbaat dank

Edit:
Ik kwam skikk tegen die wat cpu betreft ideaal is. En de rest voldoet ook allemaal. Heeft iemand ervaring met Skikk laptops? Volgens mij is het clevo, maar daar heb ik al 5 jaar niets meer van gezien en dan alleen goedkope modellen.
https://www.skikk.eu/nl/laptops/thor-16-ryzen9-rtx-5070ti
Prijs is natuurlijk heel aantrekkelijk voor de specs.
Bouwkwaliteit enzo is veel lastiger iets over te vinden dan van grote merken.

[ Voor 6% gewijzigd door Eldunari op 03-11-2025 12:36 ]