Welke NAS ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ikbenerwel
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 02-11 17:21
Hallo

Ik heb een Seagate Expansion Desktop Drive - Externe Harde Schijf - 6 TB en die wil ik graag benaderen met een Shield Pro Tv mediaspeler van buiten.

Nu neem ik de schijf elke keer mee naar bijv de camping om mijn bestanden (films en series en muziek) af te spelen, maar kan dit ook via een NAS en zoja welke is daarvoor geschikt ?

Hebben jullie daar een goede tip voor ?

Mvgr

Beste antwoord (via Ikbenerwel op 02-11-2025 12:40)

• Dagarkin
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:42
Ik heb zelf een Ugreen. Dx2800

Hier ook een topic https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/83825670

Deze zijn tov andere fabrikanten het meest gunstig geprijst tov van de hardware die je krijgt.

De dx2800 heeft een Intel N100 en is hierdoor perfect met streaming, zowel plesk als jellyfin. Met blackfriday kan je deze nas voor rond de 280 of misschien wel lager krijgen.

Alle reacties

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Het lijkt me goed als je onder andere hier in Opslag en back-up ervaringen van een paar opties doorneemt. Dan kan je wat meer concrete vragen vormen. Syno, Qnap, Ugreen, Asustor; Unraid, Truenas, keuze zat. Afhankelijk van wat jij nodig hebt en van wat je tech kennis is.
edit:
Zo vereist Ugreen leren hoe Docker is in te richten en bedienen. Ongeschikt voor mensen die niet comfortabel zijn met bash, *Nix bestandsformaten en configbestanden - niet dat ik hier digibeten verwacht maar ik zou m nooit aanraden aan mn familie.
'Ik wil lopen, welke schoenen heb ik nodig' gaat geen voor jouw wensen concrete tips opleveren ;)

Wel vooraf: voor jou rechtstreeks via internet benaderbaar = voor "hackers" rechtstreeks via internet benaderbaar. Een week later ben je je data kwijt en/ of betaal je een boel stroom zodat een ander de crypto kan oplepelen. Ga ook eerst nadenken over hoe je veilig je data gaat bereiken. (Zoals: VPN, MFA, snel patchen, etc).

[ Voor 15% gewijzigd door F_J_K op 02-11-2025 08:57 . Reden: [s]ook[/s] eerst ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • Beste antwoord

• Dagarkin
  • Laatst online: 21:42
Ik heb zelf een Ugreen. Dx2800

Hier ook een topic https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/83825670

Deze zijn tov andere fabrikanten het meest gunstig geprijst tov van de hardware die je krijgt.

De dx2800 heeft een Intel N100 en is hierdoor perfect met streaming, zowel plesk als jellyfin. Met blackfriday kan je deze nas voor rond de 280 of misschien wel lager krijgen.

• RonnieKo
  • Laatst online: 22:08
Ikbenerwel schreef op zondag 2 november 2025 @ 07:57:

Nu neem ik de schijf elke keer mee naar bijv de camping om mijn bestanden (films en series en muziek) af te spelen, maar kan dit ook via een NAS en zoja welke is daarvoor geschikt ?
Een NAS is vooral bedoeld om op één plek te laten staan en dan via het netwerk en/of internet te benaderen. De manier zoals je het nu doet is goed voor als je veel op reis bent en geen (snelle) internetverbinding tot je beschikking hebt om een VPN-verbinding naar je NAS te maken.

Voor een NAS heb je dan eigenlijk een VPN-verbinding naar huis nodig. Want de NAS wil je thuis laten staan. Dan mag je dus de NAS via VPN aan het internet hangen. Dan vanaf de camping een stabile verbinding naar huis maken. Dan een verbinding met je NAS maken. Daar zit dus een aantal extra stappen tussen in plaats van insteken van een externe schijf in een TV of computer.

Het is de vraag of je een goede stabiele verbinding op de camping voor elkaar krijgt. Ik heb al jaren een VPN-verbinding voor naar mijn eigen netwerk (via de NAS). Als ik op reis ben heb ik voor bepaalde zaken / bestanden die ik dan echt nodig heb gebruik ik gewoon netjes een externe HDD. Omdat je nooit zeker bent hoe snel en stabiel de internetverbinding is.

[ Voor 14% gewijzigd door RonnieKo op 02-11-2025 12:47 ]