ik ben op zoek naar een nieuwe TV

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• martijn puik
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:37
ik zoek een nieuwe TV de ergens tussen de €600 en de €800 euro kost en niet boven de €1000 uit komt. hou er eventueel wel rekening met aanbiedingen en ik ben ook wel bereid om te wachten tot het voorjaar om een model van dit jaar afgeprijsd te kopen.

op het moment heb ik een Sony Bravia KD-49XD7005 die heb ik gekozen vanwege de grote kijkhoek, want we zitten in een U vorm om de TV in de huiskamer, — na wat meten denk ik dat de uiterste kijkhoek ergens tussen de 30 en de 35 graden is. het grootse probleem dat ik heb met de huidige TV is dat in donkere scenes je overdag niks ziet, dit is mede omdat de huiskamer nogal grote ramen heeft, daze ramen staan righting het noorden dus er schijn geen direct daglicht in maar ik heb wel veel last van glare als ik in de stoel bij het raam zit. verder is de huidige TV niet de helderste.

verder zoek ik een TV met redelijke HDR, over het algemeen wil ik hem gebruiken om te gamen (nieuwste console die ik heb is de PS4), en films kijken. en een belangrijk maar aparte eis is dat de voet in het midden zit en niet twee van die pootjes aan de zijkant, hij moet namelijk op een smalle TV kast. 55" is wel het maximum formaat.

ik heb all door de best buy guide gekeken maar daar word niks over kijkhoek vermeld.

op het moment zit ik te twijfelen tussen de LG B4 of de Samsung QN93D, en het gaat mij voornamelijk om de kijkhoek, se samsung is een VA paneel met zeer goede kijkhoek, maar de LG heeft een groene tint onder een hoek. en ik zou niet weten welke compromise er nauw beter is.

[ Voor 19% gewijzigd door martijn puik op 03-11-2025 13:30 ]

Alle reacties

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:25
Qua ramen/licht hier wel aandacht voor?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:00

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@martijn puik Ik mis hier wel een beetje eigen inzet. Je zegt dat je de best buy guides hebt gelezen, maar daar wordt op de main page en bij 2 van de 3 soorten televisies meermaals over kijkhoeken gesproken. Als ik zoek op 'different tvs viewing angles' dan vind je ook snel heel veel uitleg; bijv https://www.rtings.com/tv...ure-quality/viewing-angle

Kort gezegd:
Beste kijkhoeken: oled, gevolg door ips

Verder horen we graag welke tv's je overweegt en welke vragen je hebt over wat je gelezen hebt. Hoe duidelijker jij je aankoopvragen formuleert, hoe beter de antwoorden zullen zijn.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• martijn puik
Jorgen schreef op zondag 2 november 2025 @ 01:33:
@martijn puik Ik mis hier wel een beetje eigen inzet. Je zegt dat je de best buy guides hebt gelezen, maar daar wordt op de main page en bij 2 van de 3 soorten televisies meermaals over kijkhoeken gesproken. Als ik zoek op 'different tvs viewing angles' dan vind je ook snel heel veel uitleg; bijv https://www.rtings.com/tv...ure-quality/viewing-angle

Kort gezegd:
Beste kijkhoeken: oled, gevolg door ips

Verder horen we graag welke tv's je overweegt en welke vragen je hebt over wat je gelezen hebt. Hoe duidelijker jij je aankoopvragen formuleert, hoe beter de antwoorden zullen zijn.
Was ik vergeten te vermelden, maar ik had eerst op rtings.com gekeken maar kon er niet achter komen om welke modellen het nou ging. In de zin dat de model nummers in verschillende regio's niet hetzelfde zijn, of zoals LG ze de Tv gewoon ieder jaar de zelfde naam geven.

En de pricewatch heeft geen filter foor ips of va panelen. Dit bij alkaar maakt het lastig het juiste model te vinden. Bovendien vind ik het lastig om de informatie van reviews te relativeren, men spreekt bijvoorbeeld over een goed verlichte ruimte maar er word niet gesproken hoe je kan weeten of mijn kamer daar aan voldoet. En bij rtings.com kommen er ook wel modellen naar voren die niet meer verkocht worden.

Al met al leiden mij dit om een wat persoonlijker advies te zoeken.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Kijk eens op https://preisvergleich.heise.de/?cat=tvlcd

In Duitsland hebben ze soms andere modellen dan in Nederland, maar er staat wel bij wat het type paneel is.
Ook de diepte van de standvoet is selecteerbaar.

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:18
Het grootse probleem dat ik heb met de huidige TV is dat in donkere scenes je overdag niks ziet.
Dit is een combinatie van contrast, max. helderheid van de TV en hoe de content gemasterd is. Met het door jou aangegeven max. budget en wensen zal je er op vooruit gaan maar ga je dit niet volledig kunnen tackelen.

De LG B4 klinkt als de meest geschikte TV voor jouw wensen en budget; goed contrast, goede kijkhoeken, prima helderheid en een semi-glossy reflectiefilter. Koop er een universele TV voet bij voor een paar tientjes en je bent klaar.

• martijn puik
Freshouttheoven schreef op zondag 2 november 2025 @ 11:37:
[...]

Dit is een combinatie van contrast, max. helderheid van de TV en hoe de content gemasterd is. Met het door jou aangegeven max. budget en wensen zal je er op vooruit gaan maar ga je dit niet volledig kunnen tackelen.

De LG B4 klinkt als de meest geschikte TV voor jouw wensen en budget; goed contrast, goede kijkhoeken, prima helderheid en een semi-glossy reflectiefilter. Koop er een universele TV voet bij voor een paar tientjes en je bent klaar.
Had er niet eens bij stil gestaan dat een andere voet koopen een optie was. Goed om te weten.

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

martijn puik schreef op zondag 2 november 2025 @ 09:28:
[...]

Was ik vergeten te vermelden, maar ik had eerst op rtings.com gekeken maar kon er niet achter komen om welke modellen het nou ging. In de zin dat de model nummers in verschillende regio's niet hetzelfde zijn, of zoals LG ze de Tv gewoon ieder jaar de zelfde naam geven.

En de pricewatch heeft geen filter foor ips of va panelen. Dit bij alkaar maakt het lastig het juiste model te vinden. Bovendien vind ik het lastig om de informatie van reviews te relativeren, men spreekt bijvoorbeeld over een goed verlichte ruimte maar er word niet gesproken hoe je kan weeten of mijn kamer daar aan voldoet. En bij rtings.com kommen er ook wel modellen naar voren die niet meer verkocht worden.

Al met al leiden mij dit om een wat persoonlijker advies te zoeken.
Gelukkig heeft de PW die opties wel.
Muv TN, maar er zijn geen tv's met een TN paneel vziw.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/znpHQm2.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oprHMkG.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/c62Ctrw.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/h2ayuvW.png

En over de techniek:
review: Van TN tot quantumdot: alles over beeldschermtechnologie

Ik begrijp dat het lastig is, maar als je een deel van de info overslaat, is dat niet handig. 😉

Enfin, gerichte vragen zijn altijd prima, maar probeer de informatie wel goed te zoeken en lezen. Dat zeg ik niet om je te plagen, maar om ervoor te zorgen dat jij straks ook beter passende antwoorden krijgt.

• martijn puik
Jorgen schreef op zondag 2 november 2025 @ 13:15:
[...]

Gelukkig heeft de PW die opties wel.
Muv TN, maar er zijn geen tv's met een TN paneel vziw.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

En over de techniek:
review: Van TN tot quantumdot: alles over beeldschermtechnologie

Ik begrijp dat het lastig is, maar als je een deel van de info overslaat, is dat niet handig. 😉

Enfin, gerichte vragen zijn altijd prima, maar probeer de informatie wel goed te zoeken en lezen. Dat zeg ik niet om je te plagen, maar om ervoor te zorgen dat jij straks ook beter passende antwoorden krijgt.
dan heb ik dat gemist, het is overigens niet de eerste keer dat ik niet een filter kan vinden op de pricewatch of ze zelfs kwijt raak terwijl ik ze zojuist heb gebruikt. light waarschijnlijk wel een beetje aan mij, maar soms vraag ik mij af waarom bepaalde dingen ingedeeld zijn zoals ze zijn. in dit geval waarom paneel type en LCD techniek niet in 1 categorie zitten? ook omdat er volgens mij geen optie is om QD LCD panelen te filteren.

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@martijn puikSuggesties daarvoor mag je altijd benoemen in het Pricewatch deel van dit forum.

Pagina: 1